
استاد هادی سروش: گزارش های دینی از آثار گریه و زیارت اباعبدالله (ع)؛ غلو نیست و منطبقِ با خطوط قرآنی است
انتشار : شنبه ۲۱ / ۰۴ /۱۴۰۴ | ساعت ۱۹:۴۱

شفقنا- حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در نوشتاری آورده است: «از مسائل مطرح در سخنرانی ها و مقالات و گفتگوی های دینی ، روایاتی که حاوی فضیلت ها و ثواب ها بر گریه و زیارت سیدالشهداء است و تایید و نقدهایی را بهمراه دارد.
برای تایید مفاد شگفت آور آن باید به خطوط کلی قرآنی مراجعه کرد و تاییدیه آن را از قرآن دریافت نمود. چرا که در تعبدیات، تطبیق با خطوط کلی قرآن ملاک است.
روایات با عرضه به قرآن قابل قبول و باور است
طبق آموزه های متعدد اهلبیت (ع) ؛ برای قبول و باوردینی ، روایات باید به قرآن عرضه شود و اگر منطبق با خطوط کلی قرآن بود حتما قابل پذیرش است.
بخشی از روایاتی که در باب گریه بر امام حسین و زیارت امام حسین رسیده را ملاحظه کنید و سپس به تبیین خطوط کلی قرآنی در این موضوع بپرازیم.
فضائل شگفت آور گریه بر اباعبدالله
گریه بر مظلومیت امام حسین (ع) مهم ، فضیلت و اجر آن شگفت آور است. توجه به ابن نکته ضروری است و در ادامه توضیح داده میشود که ؛ تمام فضائل و اجرها که در روایات برای ارتباط عاطفی و زیارتی با امام حسین (ع) مطرح است به عنوان “نهایت یک فرصت” باید دیده شود و این ، بدین معنا نیست که شامل همگان شود.
در روایات آثار و برکات گریه و زیارت بیش از نود نه درصد از آن احادیث درباره گریه و عزاداری امام حسین در کتاب “کاملالزیارات” است که این کتاب مورد اعتنای علماء شیعه بوده و هست.
به عنوان نمونه، امام صادق (ع) میفرماید : هیچ چشمی نزد خداوند بهتر از چشمی که برای امام حسین گریان شود نیست، اشک چشم؛ مستقیم به حضرت زهرا (س) میرسد و اورا خشنود میکند و نیز این اشک به پیامبر میرسد و سپس حضرت صادق (ع) فرمود: این اشک باعث میشود که صاحب آن اشک، حق ما را اداء کرده باشد .( کامل الزیارت / ۱۶۸)
در روایت دیگری از حضرت صادق (ع) سخن مهمی رسیده که فرمود : کسانی که اشک برای امام حسین میریزند؛ “کان حُداث الحسین یوم القیامه”، یعنی؛ به گریه کنان بر سیدالشهداء (ع) در قیامت اذن میدهند که با امام حسین سخن بگویند. (ص ۱۶۸)
گریه ای، گریه با این فضائل است که بتواند انسان را حرکت دهد و انسان را عروج دهد. شهید آیت الله مطهری میفرماید: اشک برای امام حسین علیهالسلام از یک پرواز کوچک با روح امام حسین شروع میشود تا یک پرواز وسیع با حضرت امام حسین علیهالسلام میتواند رقم بزند.
شگفتی های در زمینه زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
معارفی که در زمینه زیارت امام حسین (ع) مطرح است که بسیار فراتر از شگفتی های درباره گریه بر امام حسین (ع) است.
نمونه هایی را ملاحظه کنید؛
در روایت دیگری؛ امام باقر(ع) به محمدبن مسلم -که یک فقیه است و مومن معمولی نیست- میفرمایند: اگر مردم میدانستند در زیارت امام حسین چه خبر است از شوق زیارت جان میدادند . (کامل الزیارات / ۲۷۰)
و روایت متعددی که بر این مضمون از امام باقر و امام صادق علیهما السلام است ؛ چهار هزار فرشته که با زائر امام حسین (ع) از کربلا همراه می شوند تا مراجعت به منزلش و مسئول شان منصور نام دارد و این چهار هزار فرشته بر آن زائر اشراف دارند تا وقتی که از دنیا میرود و آنان جمع میشوند و کنار قبر او حاضر شده برای او استغفار میکنند. (کامل الزیارات /۱۷۴ و ۱۷۶ باب ۲۷)
از همه تعبیرات بالاتر این تعبیر از امامان؛ حضرت صادق و حضرت رضا علیهماالسلام است که فرمودند؛ “من زار الحسین عارفا بحقه کان من محدثی الله فوق عرشه. (کامل الزیارات، باب ۵۹)
در زمینه ثواب زیارت امام حسین (ع) در مقایسه با حج روایت متعدد است؛
شخصی نزد امام صادق و گفت حج بودم و دعا کنید و موفق شوم و ۲۰ حج انجام دهم و تا کنون ۱۹ حج انجام داده ام. امام صادق فرمود: یک زیارت امام حسین (ع) بروی بالاتر از بیست حج است.(کامل الزیارات / ۳۰۲)
جناب حنان از ثواب زیارت امام حسین شگفت زده می شود که چگونه زیارت امام حسین، معادل حج و عمره است (کامل الزیارات/۱۸۴)
ائمه (ع) در تبیین فضیلت زیارت افکار را متوجه مقایسه زیارت کربلا و حج با پیامبر خدا (ص) کرده اند.
فضیل یسار از امام باقر (ع) نقل میکند که فرمود: “زیاره قبر الحسین تعدل حجه مبروره مع رسول الله” (کامل الزیارات / ۲۹۵)
موسی حضرمی از امام صادق (ع)نقل میکند که حضرت از هم تراز بودن زیارت امام حسین و حج مقبول با پیامبر رحمت فرمود؛ “ان زیاره الحسین تعدل حجه مقبوله زاکیه مع رسول الله”، بعد حضرمی می گوید؛ من تعجب کردم! امام صادق (ع) فرمود؛ یک زیارت معادل دو حج با رسول الله ! من تعجب کردم، و امام بیشتر و بیشتر را فرمود تا رسید به اینکه یک زیارت معدل با سی حج مقبول با رسول الله دانسته و فرمود: ثلاثین حجه مبروره متقبله مع رسول الله. (کامل الزیارات / ۳۰۶)
و در روایت دیگر از مسعده بن صدقه ؛ امام صادق تا ۵۰ حج را ذکر نمود. (کامل الزیارات/۳۰۷)
تو را انکار کار ما نرسد
شاید امروز برای ما این معارف قابل قبول باشد اما برای گذشتگان و حتی برخی روشنفکران و یا اهل سنت مورد تردید و یا سوال است.
نمونه آن این روایت است؛ ذریح محاربی از خواص اصحاب امام صادق (ع) است، گوید؛ به محضر امام صادق عرض کردم؛ مردم در مورد باور ما نسبت به زیارت امام حسین ما را تکذیب می کنند! امام صادق به ذریح فرمود: رهای شان کن، بخدا قسم ! خدا به زائر امام حسین مباهات می کند؛ دع الناس یذهبون حیث شووا والله ان الله یباهی بزائر الحسین ..(کامل الزیارات / ۱۷۲)
برو زهدا بر کار ما خرده مگیر
که کاریست خدایی و نه کاریست خرد
انعکاس معنویِ اعمال ظاهری از ده برابر تا هفتصد برابر جلوه ملکوتی دارد
قرآن در موارد متعدد ما را از ظاهر اعمال به باطن آن سوق میدهد . ودر زمینه باطن و انعکاس باطنی باعث شگفتی می شود.
در سوره انعام آیه ۱۶۸ سخن از ده برابر شدنِ اعمال صالحه دارد که می فرماید: “من جاء بالحسنه فله عشر امثالها” هیچ حسنه ای نیست که با وجود حسنه بودنش تبدیل به ده برابر نشود.
در آیه ۲۶۱ سوره بقره؛ از ده برابر عبور کرده و سخن از هفتصد برابر دارد؛ “كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ”؛ مانند دانه ای که هفت خوشه برویاند، در هر خوشه صد دانه باشد.
اجر و ثواب و انعکاس معنویِ اعمال صالحه تا هفتصد برابر است
در زمینه ثواب ها و فضائل شگفت آوری که بر گریه و زیارت امام حسین (ع) در روایات مترتب است باید آیه سوره بقره برهانی شود.
خدا خیر و فضیلت را تا هفتصد برابر رشد می دهد و خصوصا آنجا که خدا در ادمه، اکتفاء به هفتصد برابر نفرموده و بلکه بر اساس ادامه آیه که فرمود: “والله یضاعف لمن یشاء”؛ خداوند با اراده اش، هر مقدار که بخواهد انعکاس معنوی و اُخروی اعمال را زیادتر میکند، گریه و زیارت امام حسین با توجه به این قاعده قرآنی تمام روایات بیان کننده ثواب گریه و زیارت امام حسین (ع) قابل توجیه و تثبیت است و خلاصه؛ خداوند هرچه بخواهد با توجه به بلندای روح آن مومن و خلوص نیت و هماهنگی با شرائط، انعکاس معنوی و اُخروی آن عمل را افزایش داده و زیادتر میکند تا میلیون برابر میلیارد برابر و به تعبیر حضرت استاد علامه حسن زاده آملی ؛ به “توان به توان” می رساند.
پس با این قاعده قرآنی آیات اشک و عزاداری برسی میشود و اندازه بال مگسی گناهان را میشورد و ثواب های حیرت آور را در پی داشته باشد. (کامل الزیارات/ ۲۰۷) و نیز روایاتی که در باب زیارت صادر شده مانند “من زارالحسین عارفا بحقه کمن زارالله فوق عرشه” (کامل الزیارات) با این قاعده قرآنی منطبق است.
هر زاویه از امام حسین و کربلا مخزنی عظیم برای زنده شدن روح انسانیت
با استفاده از آیات قرآن؛ تمام روایات در باب تربت کربلا، زیارت امام، گریه و.. بیان کننده آن مخزن است و نه اینکه تمام مخزن را در اختیار یک زائر و یا یک عزادار بگذارند.
مخزن همه فضائل نزد اوست و او به مقدار معین به خلق منتقل می کند
دو آیه در این رابطه خیلی مهم است:
اول آنکه ؛ اصل مخزن خیرات و فضائل نزد اوست و او به مقدار به خلق منتقل میکند؛ “وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ”. (حجر / ۲۱)
در اینجا یک مطلب مهمی است که قرآن در سوره رعد به آن تصریح دارد که وقتی کمال و یا خیر از عالَم بالا افاضه می شود، در مسیر و ورود به عالَم ماده همراه باکف میشود و یا کف تولید می شود؛ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا … فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ. (رعد ۱۷)
و مهم این است که آدمی باید مراقب باشد که مبادا آن کف ، عمل او را تباه نسازد.
گریه و زیارت امام حسین معراج المومن و پرواز با امام حسین است
گریه و زیارت آن حضرت، فرصت شگفت آوری است که خلاصه آن این است که به انسان پرواز و عروج می دهد، که فرمود: ”
استاد مطهری میفرماید: اشک برای امام حسین علیهالسلام از یک پرواز کوچک با روح امام حسین شروع میشود تا یک پرواز وسیع با حضرت امام حسین علیهالسلام.
مبادا این فرصت بی مثال معنوی، آلوده به موانعی چون حق الله و حق الناس شود
اگر در روایات شرایط ویژه ای برای زائران اباعبدالله ذکر شده، برای مصونیت آن انعکاس معنوی و اجر اُخروی از موانع و آلودگی هاست.
در روایات نکات مهم “سلبی” وجود دارد که باید کنار همه نکات ایجابی قرار بگیرد و تمام آن فضائل طرح شده در ادله و نصوص دینی با توجه این نصوص سلبی معنا شود.
دو نمونه را توجه کنید؛
یکی در باب خاک و تربت امام حسین است که طبق نصوص و فتوا فقیهان تنها خاکی است که می توان از آن حداقلی را خورد و کام گرفت. (کامل الزیارات/ باب ۹۵)
در عین حال، فرمودند: استفاده از تربت امام حسین (ع) باید به نیت شفاء باشد و اگر از روی میل و شهوت باشد جائز نیست؛ “من اکله بشهوة لم یکن فیه شفاء” (کامل الزیارات / ۴۷۸)
در باب زیارت هم در کنار همه فضائل شگفت آور زیارت امام حسین (ع) به نکات سلبی تصریح شده است . (کامل الزیارات / باب ۵۷)
ائمه (ع) بدرستی، بعد از آن همه فضائل، ما را به شرائط زیارت آگاه کردند و که زیارتی مقصود است که از ریاء و سفر به کربلا به عنوان گردشگری و یا سفر با هزینه های مشحون از بیت المال و یا حق الناس، از زیارت امام حسین با آن فضائل خارج است.
امام صادق (ع) فرمود: “من راز الحسین محتسبا لا اشرا و لا بطرا و لا ریاء و لا سمه”(کامل الزیارات / ۲۷۳)
روشن است که زیارت امام حسین با پول حرام و یا حق الناس کشور و یا اینکه بگوید ؛ اربعین برویم زیارت ببینیم چه خبر است؟ و مانند آن ! زیارت مورد فضیلت نخواهد بود.
مهم این است؛
ارتباط با امام حسین (ع) با شکل عزاداری و گریه و یا زیارت ؛ نقطه تکامل آدمی است که امام صادق فرمود : “قبر الحسین معراج الی السماء.( کامل الزیارت / ۲۲۵) و باید بسیار قدر دانست و از آن بهرمند شد و در زدودن آلاینده های آن مانند هر حق الله مانند ریا و هر حق الناس مانند هزینه حرام و مزاحمت برای افراد کوشا بود.
امام حسین دستگاهی غیر از دستگاه خداوند ندارد!
همه روایات درباره زیارت امام حسین با این روایت فوق الذکر باید متطبق تطبیق شود. به قول استاد آیت الله مطهری؛ “امام حسین دستگاهی غیر از دستگاه خداوند ندارد”، که هر کسی را بخواهد بخشیده شود راه مستقیم الهی آن را رها کند و به امام حسین مراجعه کند و همه چیز یکباره سفید شود!
- برچسب ها
- آثار گریه بر حسین(ع)
- استاد هادی سروش
- زیارت امام حسین(ع)
- گریه برای سیدالشهدا(ع)
اخبار مرتبط

استاد هادی سروش: بشارت قرآن؛ هیچ مستبدی ماندنی نیست

نوشتار استاد هادی سروش «درباره اقامه عزای حضرت اباعبدالله (ع)»

نکات حیاتی پیرامون ۱۲ روز پایداری در برابر رژیم صهیون: نوشتاری...

«جایگاه معجزه سازِ «صداقت» در اندیشه و راهبردهایِ مبارزه و دفاع»؛...

آموزه های ولایتعهدی امام رضا (ع) و امروز ما در بخش...

استاد هادی سروش: اسلام «برخورد متحجرانه» با دختران را نمیپذیرد/ قانون...
بدون نظر
پاسخ دیدگاه
نام من، ایمیل، و وب سایت را در این مرورگر برای دفعه بعد که نظر میدهم ذخیره کنم.
- العربی
-
- افغانستان
-
- لبنان
-
- العراق
-
- آذربایجان
-
- اردو
-
- Pakistan
-
- India
-
- Turkish
-
- English
-
- French
-
- Russian
-
- Spanish
-
- ورزشی
-
- قم
-
- زندگی
-
- رسانه
-
- آینده
-
- اقتصادی
-
- نشان
© Shafaqna News | Copyright 2023