بنی امیه با سوء استفاده از مناسک دینی زکات و نماز جماعت، استبداد خود را تقویت کردند

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بنی امیه فراتر از استبداد فرعون حرکت کردند، گفت: فرعون ادعای سلطنت و الوهیت داشت، اما بنی امیه دین را در خدمت خود گرفت و نهایت سوء استفاده از دین را برد. آنها سخنان دروغ را به پیامبر نسبت می دادند و متاسفانه مردم هم این را می پذیرفتند!

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در شب عاشورا در جمع عزاداران حسینی در کانون توحید در سخنانی با موضوع «امام حسین در مواجهه با فراتر از استبداد فرعون» به تشریح انحرافات فکری و سیاسی بنی امیه پرداخت و استبداد امویان را به خاطر استفاده از دین، از استبداد فرعونیان شدیدتر توصیف نمود.استاد حوزه علمیه قم در چهارمین برنامه «عاشورا و امروز ما» به همت بنیاد اندیشه و احسان توحید، انجمن اندیشه و قلم و کانون توحید، گفت: نکته در خور توجه این است که عده ای در مبارزه با استبداد وارد میدان می شوند و استبداد را می شکنند، ولی در ادامه خود دچار استبداد می شوند! این مشکل را ما در مبارزات بنی اسراییل با فرعون و سپس گرفتار شدن خود بنی اسرائیل به استبداد می‌بینیم! این نکته بسیار مهمی است که می توان از لابلای سخنان امام حسین در عاشورا استفاده کرد و به نظر می رسد قرآن همه ما را به تفکر و تامل در استبداد فرعون دعوت نموده تا در شناخت استبداد با مواجهه با مشکل نشویم.به گفته استاد سروش، سوره قصص، فرعون را دارای استبدادی با چهار وجه توصیف می کند:1. فرعون «علا فی الارض»، دچار شیفتگیِ قدرت و برتری جویی در زمین بود.2. «جعل اهلها شیعا»، یعنی جامعه را گروه و گروه کرد و مردم را به جان هم انداخت!

3. «یستضعف طائفه»، یعنی؛ گروهایی از افراد تاثیرگذار جامعه را تحقیر کرد و به استضعاف کشاند. این استضعاف در مورد گروهی مانند نخبگان و دانشمندان و چهره های موثر در جامعه بود.4. «یذبح ابنائهم»، چهره جوان و هر خونی که احتمال می داد برای استبداد او خطرآفرین باشد را به زمین ریخت.وی در ادامه گفت: بنی امیه همه این چهار کار را کردند، همه کشور را در اختیار گرفتند، مردم را به جان هم انداختند، نخبگان منتقد را خانه نشین کردند و خون های موثر را به زمین ریختند.بنی امیه فراتر از استبداد فرعون حرکت کردندبه گفته این کارشناس دینی، بنی امیه فراتر از استبداد فرعون حرکت کردند، فرعون ادعای سلطنت و اولوهیت داشت، اما بنی امیه دین را در خدمت خود گرفت و نهایت سوء استفاده از دین را برد. آنها سخنان دروغ را به پیامبر نسبت می دادند و متاسفانه مردم هم این را می پذیرفتند! اینها را فرعون کجا بلد بود و کجا از خدا و دین برای استبداد استفاده می کرد؟تاکید دستگاه بنی امیه بر مناسکِ مشخصِ دینیهادی سروش در ادامه گفت: بنی امیه برای حفاظت از قدرت خود نیاز به سیاهی لشگر داشت و بهترین سیاهی لشگر جماعت‌های پرشور است. بنی امیه، هم دستکاری در فروع دین کردند و هم در اصول دین! فروع دین را در جماعت و جمعه و نیز زکات مورد تبلیغ قرارداد. آنان از تشکیل نمازهای پرشور به دنبال سیاهی لشگر بودند و از زکات دنبال فربه کردن خود با دست در بیت المال !

وی اظهار کرد: شاید برخی روایات تند و تیز مثل اینکه کسی که به نماز جماعت و جمعه نرود، باید خانه اش را آتش زد، بی ارتباط با سیاست های بنی امیه نباشد و قطعا در این صورت مورد جعل قرار گرفته و جای بررسی از دیدگاه فقهی و حدیثی دارد. از دیگر فروع دین حج است و در این مورد حتی معاویه می خواست در دمشق صورتی از کعبه درست کند و حج را هم مصادره کند که موفق نشد.به گفته استاد سروش، چه بسا مصداق توصیف امیرالمومنین درباره عامل به مناسک دینی بدون فهم، به چارپایی که در آسیاب می چرخد و هیچ حرکت صعودی ندارد ، روش بنی امیه باشد.دریافت زکات و اندوخته شدن بیت المالاین استاد حوزه در ادامه گفت: بنی امیه درباره مساله زکات مانور زیادی کرد چون تمام اعتبار اقتصاد دولت اموی از زکات به عنوان بیت المال تغذیه می شد. آنها با پول های فراوان به خرید برخی صحابی پیامبر و جعل حدیث و حتی جعل راوی حدیث! یعنی نقل حدیث از اشخاص خیالی و غیر واقعی پرداختند و در شام دست به تاسیس موسساتی زدند که کارشان تحریف دین بود و گاهی هم محافل بین المللی می گذاشتند و از هند و یونان و .. برای پیشبرد امور فرهنگی شان استفاده میکردند. به عنوان نمونه؛ فقط به عبدالرحمن بن عوف برای تفسیر برای قرآن و نقل حدیث جعلی، از بیت المال یک میلیون دینار دادند. او امثال او توانستند در شام دستگاهی برای تولید حدیث درست کنند و برخی کتابها مملو از این مجعولات و موهومات است!

وی افزود: در مقابل آن زیاده روی درباره برخی مناسک دینی برای سوء استفاده، اما درباره امر به معروف و نهی از منکر، حکومت اموی هیچ موضع مثبتی ندارد و بلکه موضع منفی دارد ! نمونه اش مروان است که گفت: اگر کسی مرا در خطبه نماز جمعه امر به تقوا کند و بخواهد مرا نهی از منکر کند، در همان نماز گردنش را می زنم!بنی امیه و تبلیغ شرک در پوشش دینبه گفته حجت الاسلام سروش، آنها علاوه بر دستکاری فروع دین، در اصول دین هم دخالت کردند و توحید را به شرک تبدیل کردند، طبق نقل کلینی در اصول کافی، امام صادق (ع) فرمود: بنی امیه از ایمان و نماز برای مردم گفتند ولی جلوی تشخیص شرک را گرفتند تا مردم از کارهای شرک آمیز دستگاه اموی باخبر نشوند! آنها به جای خدا قضاوت کردند و دستور بزنید، بکشید، تصاحب کنید و... از کارهای روزمره بنی امیه بود!این کارشناس دینی یکی از راه‌های حذف آزادی های جامعه به نفی حاکمیت و کوتاه کردن دست مردم و انتقاد مردم را نشاندن شخصیت های زمینی و پرخطا در جایگاه مقدسات آسمانی خواند و گفت: از این رو بنی امیه گفتند: معاویه مخلوق خدا نیست، چون کاتب وحی بوده و وحی و کاتبش مخلوق نیستند !وی افزود: از سیاست های بسیار ضد اخلاقی امویان این بود برای نفی مخالفین به آنان تهمت ارتداد می زدند و موحدان واقعی را مرتد معرفی کردند و گفتند: کسی که از جماعت مسلمین فاصله بگیرد و با حاکمیت مخالفت کند، خونش مباح است! تشدید استبداد امویان نسبت به استبداد فرعون

استاد سروش بنی امیه را ادامه دهنده خط استبداد فرعون دانست و گفت: البته آنها این استبداد را با دو وسیله شدت و وسعت بخشیدند: اولا با علمای حکومتی که با پول بیت المال تغذیه می شدند و به اصطلاح امروز دارای موسسات فرهنگی وابسته به حکومت در شام بودند و با تفسیر به رأی قرآن و جعل احادیث به نفع امویان کار می‌کردند. روش دیگر سیاست بازی معاویه بود که او را برای حاکمیت و نفوذ حکومت مستقرتر نمود.وی ادامه داد: معاویه اصلا پاسخگوی تصمیمات و سیاست های خود نبود و فقط برای عدم پذیرش هزینه های رفتار غلط حکومت می‌گوید: من حیا می‌کنم به کسی ظلم کنم که یاری جز خدا ندارد. در نتیجه چیزی را به عهده نمی‌گیرد. از سوی دیگر به کارگزاران و عوامل فاسد و مسئولان دزد حکومتش روی خوش نشان می‌داد و دشمن سازی درون حاکمیت نمی کرد. بشارت قرآن: هیچ مستبدی ماندنی نیستحجت‌الاسلام سروش آیه «وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ» در سوره قصص را بشارت به پایان یافتن استبداد دانست و گفت: خداوند بعد از تشریح استبداد فرعون این بشارت را به آغاز دوران جدید داده و این درس بزرگ قرآن است که استبداد ممکن است طولانی، پیچیده و پر نفوذ شود، اما نمی‌تواند ماندگار باشد. قطعا زمینه ها عوض می شود و برجستگانی پا به عرصه گذاشته و مهلت مستبدان را به نقطه پایانی می رسانند‌.وی در پایان گفت: گرچه این آیه به ظهور حضرت ولی عصر (عج) تاویل شده، اما به تصریح علامه طباطبایی، ظهور قائم (عج) تنها یکی از مصادیق است و در هر برهه ای مفاد این آیه می تواند در جوامع خود را به اثبات برساند و خلاصه این آیه بشارت می‌دهد که هیچ مستبدی پایدار نمی ماند.

#عاشورا #عاشورای_حسینی