قال الله تعالی: هو الذی یصلی علیکم وملائکته لیخرجکم من الظلمات الی النور
 

استاد هادی سروش: مجاهدانِ «مقاومت» نسبت به ملامت های ملامت گران بی توجه هستند..

شفقنا | پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه

استاد هادی سروش: مجاهدانِ «مقاومت» نسبت به ملامت های ملامت گران بی توجه هستند/ نه در جمع ملامت گران باشیم و نه ملامت گران را تقویت کنیم

انتشار :‌ یکشنبه ۲۹ / ۰۷ /۱۴۰۳ | ساعت ۱۳:۳۴

شفقنا- استاد هادی سروش تأکید کرد: مجاهدانِ “مقاومت” در برابر رژیم جعلی صهیونی به حُکم قرآن به ملامت ها بی توجه هستند و اسطوره هایی چون شهید سنوار دارند.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش امروز در حاشیه درس فقه در جمع طلاب حوزه علمیه قم گفت: نیروهایی که در مقابل رژیم صهیونی هستند بنام “مقاومت” هستند و نه بنام “مهاجم”. اقتضای مقاومت در “فرهنگ جنگ” در دنیا و در “فقه الجهاد” با عناوین دیگر متفاوت است.

آقای سروش گفت : کسی که نزدیک به یک قرن است به خانه و خاک او تجاوز شده و نزدیک به بیست سال است که در شدیدتر محاصره اقتصادی ، بهداشتی و اجتماعی است ، رفتار او با دشمن ، مقاومت است .

وی ادامه داد: امروز؛ “مقاومت” با همه آنچه که می توانست داشته باشد و یا می توانست انجام دهد و چه بسا به عللی توفیق حاصل نشده! اما؛ بهترین “مقاومت” از سوی بهترین های از پیروان رسول الله (ص)‌ شکل گرفته که نمونه آن شهید اسطوره ایِ مقاومت جناب سنوار است که حتی برخی اصحاب رسانه های اسراییلی از اسطوره شدن شهید سنوار اظهار ناخرسندی کرده اند.

آقای سروش بیان کرد: نکته مهم این است که بهترین ها در مقابل کثیف ترین دولت جعلی و اتخاذ روش هایی از سوی او قرار گرفته اند که از آن روش ها برای کشتار مردان، زنان و کودکان استفاده کرده اند و می کنند!

وی ادامه داد: در این بین؛ باید مراقبت کرد که نه در جمع ملامت گران باشیم و نه ملامت گران را تقویت کنیم. به راستی آدمی متوجه مفاد این آیه ۵۴ سوره مائده می شود که در حالی که مقاومت جان برکف است و رخ در رخ دشمن است، متاسفانه عده ای ملامت می کنند و در شلیک تیر به سوی مجاهدان با ملامت گری، دشمن را همراهی می کنند! توصیف خدا از مجاهدان راستین این است: “یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومة لائم ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء”

آقای سروش با بیان اینکه مجاهدانِ “مقاومت” در برابر رژیم جعلی و هار صهیونی به حُکم قرآن به ملامت ها بی توجه هستند و اسطوره هایی چون شهید سنوار دارند، گفت: امروز؛ دولت های وابسته پشتیبان ملت مظلوم فلسطین و لبنان نیستند! ما با ابزار رسانه و تبلیغ می توانیم تاثیر سوءِ ملامت گری را بر اذهان و افکار عمومی جهان خنثی نموده و ملت ها را پشتیبان مظلومان مقاومت نماییم.

پاسخ استاد سروش به ۵ سوال درباره مبارزات فلسطین و سکوت...

تفاوت عذاب استیصال و انتقام در مورد جنایات اسرائیل ، نوشته هادی سروش

🔰تفاوت عذاب استیصال و انتقام


❓️سوال رسیده ؛

خدمت استاد محترم حجت الاسلام سروش سلام تقدیم میکنم
با تشکر فراوان از ارائه مطالب علمی و تحقیقی هفتگی جنابعالی در هیئت انصارالمهدی عجل الله ، به عرض برسانم ؛
باتوجه به نزول عذاب خدا در برابر اقوام جنایتکار که در قرآن هم داریم ، چرا چنین عذابی بر صهیونیسم و اسراییل که جنایتشان کمتر از آن اقوام کافر در دوران گذشته نیست فرود نمیآید.
سپاسگزار ، ح محمدی

✅️ پاسخ ؛

سلام علیکم
از حضور امثال شما فرهیختگان در جمع هیئت انصارالمهدی شکر درگاه الهی داریم.
در اینجا دو مسئله است ؛
اول بحث نزول عذاب از نوع عذابی که بر امم سابق نازل میشد مانند عذاب بر قوم صالح و هود که زمین دهان باز میکرد و یا غبار سیاه همه چیز را به نابودی میکشاند. از این نوع عذاب به عذاب استیصال نام برده میشود و این عذاب ها با اتمام نبوت و ظهور خاتم الانبیاء (ص) که رحمت بر عالمیان است خاتمه یافته است .
در آن عذابها که ریشه هر انسانِ کافرو مشرکی و خانه و کاشانه او نابود میشد ، و این سنخ عذابهای شدید و بنیان کَن بر اساس معارضه صریح آنان با توحید و مقابله با انبیاء خدا بود که بعد از اتمام حجت رُخ میداد.
نزول عذاب استیصال بر جنایتکاری مانند اسراییل در صورتی است که بر قاعده فوق الذکر منطبق باشد .

اما بحث دوم در رابطه انتقام خدا در برابر ظلم و ظالم است. این سنت الهی سرجایش باقی است و خدا از ظلم و ظالم نمیگذرد و طبق حکمت خود سزای سوزان ظالم را به او خواهد چشاند.
امروز ؛ نا آرامی در میان رجال دولتی صهیونی و بی قراری در میان شهرک نشینان و سقوط اقتصاد و واحد پولی و ... از همه مهمتر نفرین در افکار عمومی جهانی ، نمونه های کوچکی از آن انتقام الهی از کسی است تمام دول غربی و سلاح های مدرن را در کنار خود دارد.

استاد عزیزما آیت الله جوادی آملی در درس میفرمودند ؛ ما از علامه طباطبایی در مورد اسراییل سوال کردیم که ادعای قرآن بر ذلت و زبونی آنان است ، چگونه است که هنوز به حیات خود ادامه میدهد؟
علامه طباطبایی در پاسخ فرمودند: همین الان هم آنان در ذلت و زبوبی هستند وقتی ملتی آواره است و با تشویق، دولت آنان را از گوشه و کنار جهان جمع کرده اند ! و نیز دولت شان هم ناآرام است چون همیشه هستی خود را در معرض خطر میبیند و مشغول جنگ دائمی است ! این ، یعنی ذلت و زبونی.

خداوند هر چه زودتر انتقام کودکان مظلوم فلسطین را از جنایتکار صهیونی و اربابان و مدافعانش بگیرد.
حتما چنین است ؛
إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ (سجده / ۲۲) به یقین ما از مجرمان انتقام خواهیم گرفت.

هادی سروش

https://t.me/soroushmarefat

در نقد تئوریزه کردن "کشته شدنِ نصف عالَم"!! .  نوشته هادی سروش


در نقد تئوریزه کردن "کشته شدنِ نصف عالَم"!!


بهتر است؛ این اعاظم ِ سیاست ورزی در حوزه دینی که موید به برخی تاییداتِ رسانه ای هستند، از استنادِ ناقص به گفتار امام بزرگوار دست برداشته تا اذهان جامعه و جوانان به امام بیش از این تخریب نشود!


⁨17 اکتبر، 2024⁩ توسط ⁨هادی سروش⁩


متاسفانه تئوریزه کردنِ "خشونت و خون" گریبانِ برخی تئوری پردازان را رها نمیکند!
و تاسف بیشتر این است که درتئوری پردازی "خشونت و خون" تمسک به کلام امام خمینی میکنند!!
یک عضو محترم مجلس خبرگان که برای "اندیشه سازی" تلاش وافری دارد جدیدا گفته است؛ "اگر نصف عالَم کشته شوند ، برای رسیدنِ بمقصد می ارزد." و سپس استناد به کلام امام راحل میکند که در این مسیر گرچه همه بسیجی ها را دار زنند و زنان را اسیر کنند!
گرچه این سخن ایشان و مشابه آن است که تندروهای ایدئولوژی را انرژی میدهد و به استحکامِ پایگاه تندروی منتهی میشود! ولی از پایه و اساس مورد نقد است.
نقدِ اساس سخن ایشان در این است که این ایدئولوژی و اندیشه، با منطق وحی ناساگاز است و قطعا مردود است.
اگر مبنای وحی که در قرآن و سنت و سیره رسول الله (ص) و ائمه طاهرین (ع) متبلور است بر صِرفِ کشتن و شده شدن برای رسیدن به مقصد است ، به سوالات زیر باید پاسخ دهید؛
اولا ؛ چرا قرآن در همان مقام کشتن و کشته شدن که محط جنگ و مبارزه است فرمود : "الصلح خیر" (نساء، آیه ۱۲۸) ؟!
و ثانیا ؛ چرا در قرآن ؛ شرائط و زمینه فریب از سوی دشمن در پیشنهادِ صلح در میدانِ جنگ ، قبول صلح بر جنگ ترجیح داده شده است ؟!(انفال آیه ۶۲)
و ثالثا ؛ چرا پیامبر رحمت با وجود آمادگی اصحاب یکسال قبل از فتح مکه با صلح حدیبیه ، با جنگ و خشونت و خون کار مشرکین و کفار را تمام نکرد؟!
و نیز ؛ چرا امام حسن مجتبی (ع) با دشمنِ کیان اسلام یعنی معاویه صلح کرد و در بیانات مختلف علتِ صلح خود را "حفظ خون" معرفی کرد؟!
و نهایتا این بزرگوار بفرماید؛ اگر کشتنِ نصفِ عالَم برای رسیدن به مقصد ممدوح و درست است ، چرا امام عصر (عج) ظهور و قیام نمیکند تا با "کشتن نصف عالَم و یا همه عالَم" (معاذالله) ، به جهان ؛ عدل را ارائه کند؟!
مشکل این چنین تفکراتِ افراطی در این است که همه چیز را در مقوله جنگ و مبارزه و کشته و کشتار را میبینند! ولی از حقوق و اخلاق و حراست از زندگی آرام مردم و از همه مهمتر ؛ "حفاظت از خون" را عمدا و یا سهوا مورد غفلت و ندیدن قرار میدهند!
سخنی که این عضو رسانه ایِ مجلس خبرگان از امام در گفت و گوی تلویزیونی خود نقل میکند بعد از اینکه در الفاظ رعایت امانت داری نکرده ، منتهی به تحریف مفاد کلام امام خمینی نیز شده است!!
سخن امام بزرگوار طبق آنچه در صحیفه آمده در مورد لزوم استقامت در مقابل هجوم و تجاوز نظامی به مرزهای کشور اسلامی و ایستادگی در برابر تجاوز است گرچه به قیمت خون دادن باشد و بعد آن مقدمات طولانی در نامه خویش تصریح میکند؛
"مگر بیش از این است که فرزندان عزیز اسلام ناب محمدی در سراسر جهان بر چوبه‌های‌دار می‌روند؟ مگر بیش از این است که زنان و فرزندان خردسال حزب الله در جهان به اسارت گرفته می‌شوند؟" (صحیفه امام ، ج ۲۱ ص۲۲۸)
کجای این سخن ، درابطه با خشونت و خون برای رسیدنِ به مقصد است؟!
اگر سخن و راه امام راحل؛ ایستادگی به هر قیمتی بوده و به تعبیرِ این چهره تلویزیونی مجلس خبرگان ؛ "کشته شدنِ نصف عالَم" بوده ! ، چرا امام خمینی در میانه جنگ ، بعد از آزادی خرمشهر در حالی که دست برتری نسبت به دشمن متجاوز داشت، پیشنهاد به خاتمه جنگ دادند؟!
و مهمتر ؛ اگر طبق مدعای ایشان ، مبنای امام بر کشته شدنِ همه بسیجی های عالَم بود ، چرا بعد از استفاده رژیم بعث از سلاح های شیمیایی ، از کشته شدنِ "نصف عالَم!" صرف نظر کردند و قطعنامه آتش بس را مطرح و امضاء نمودند؟!
امام خمینی ما با آنچه این حضرات میگویند تفاوتِ ماهوی دارد! امام ما چنین میگفت:
"شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند. شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند. شما کاری بکنید که مردم مَحبّت به شما بکنند؛ پشتیبان شما باشند." (صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۷۲)
پس بهتر است؛ این اعاظم ِ سیاست ورزی در حوزه دینی که موید به برخی تاییداتِ رسانه ای هستند، از استنادِ ناقص به گفتار امام بزرگوار دست برداشته تا اذهان جامعه و جوانان به امام بیش از این تخریب نشود!
اجازه دهید به این روحانی مورد احترامِ جدیِ بخشی از حاکمیت پیشنهاد نمایم که برای تئوریزه کردنِ "تشکیل جامعه جهانی نوین" و یا "نظم نوین جهان اسلام" با خشونت و خون ! به کلماتی از سخنان مانند مرحوم آیت الله مصباح تمسک بفرمایند. چرا که هم‌ همسویی ایدئولوژیک و سیاست ورزی دارند ، و هم شواهدی بر تایید این سنخِ از تئوپردازیِ ها را میتوان از آثار ایشان ارائه نمود.
تندروها و دریغ از فرصت شناسی!
⁨30 سپتامبر، 2024⁩ توسط ⁨هادی سروش⁩
هادی سروش: سید حسن نصرالله یکی از شاگردان مکتب امام صادق (ع) و حوزه‌های علمیه بود؛ او به تعبیر مقتدایش امام خمینی توفیق یافت تا «حا…
28 سپتامبر، 2024
جهان در تهدید درندگی گرگِ صهیونی
⁨27 سپتامبر، 2024⁩ توسط ⁨هادی سروش⁩
پیامبر رحمةللعالمین (ص) پایه گذارِ برادریِ جهانی، سخن امام علی(ع) از برادری حتی در جنگ
⁨20 سپتامبر، 2024⁩ توسط ⁨هادی سروش⁩

عصبانیتِ رژیم‌ صهیونی و نظام سلطه از مواضع روشنِ حضرت آیت الله سیستانی»: یادداشت استاد هادی سروش

شفقنا | پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه

«عصبانیتِ رژیم‌ صهیونی و نظام سلطه از مواضع روشنِ حضرت آیت الله سیستانی»: یادداشت استاد هادی سروش

انتشار :‌ یکشنبه ۲۲ / ۰۷ /۱۴۰۳ | ساعت ۱۰:۰۵

شفقنا – حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در بخشی از یادداشت خود آورده است: «پشتیبانی از فلسطین و لبنان به تبع از حضرت آیت الله سیستانی از سوی حوزه های علمیه و رهبران دینی و هادیان جامعه ؛ باید ارائه راهکار منطبق با حقوق بین الملل ، و سخن معقول ، و سیاست مقبول، و اراده نافذه باشد و شتاب زدگی سیاسی، و یا تمسک به روایات ظنی که حاوی کشتار هزاران یهود توسط امام زمان (عج) در زمان ظهور باشد ، هیچ کمکی به موفقیتِ سیاست های اتخاذی نظام اسلامی و مرجعیت شیعه نمی کند.»

به گزارش شفقنا، در متن کامل یادداشت استاد هادی سروش آمده است: باخبر شدیم شبکه ۱۴ رژیم منفور صهیونیستی در مسیر نفرت افزایی قدم بزرگتری برداشت و با اهانت و تهدید آیت الله العظمی آقای سیستانی ماهیتِ فاشیستی و خونخواری خود را بیشتر نمایان کرد!

فهم ظلم و تعدی و تشنگی رژیم صهیونی به خون خوردن ، حتا بر پایین ترین آدم های جهان که کمتر دسترسی به تحلیل و خبرها را دارند ، مجال مثبت اندیشی در رابطه با اسراییل را از آنان گرفته. جهان درست فهمید که رژیم صهیونی بر اخلاق انسانی و عرف بین الملل وقعی نمی نهد! و ای کاش این “فهم” را از سازمان های بین المللی تا کف خیابانهای آمریکا و اروپا و آسیا نشان میداد!

به موضوع این یادداشت باز گشته و عرضه دارم ؛ اسراییل وقاحت را به جایی رسانده ‌که به مرجعیتِ والای و بی بدیل شیعه در حوزه علمیه نجف که سایه اقتدار بر بخش مهمیِ از جهان اسلام دارد را مورد اهانت و تهدید قرار داد!

علت وجود چنین وقاحتِ سیاسی در رژیم جعلی اسرائیل نسبت به حضرت آیت الله سیستانی را در توانائی علمی و اقتدار عملی و رهبری مذهبیِ پرنفوذ ایشان در حوزه علمیه نجف باید یافت که مانند باران رحمت بر دیگر جوامع شیعی و اسلامی بارش دارد.

مواضع روشن آن مرجع بزرگ در برابر اشغالگری رژیم‌ صهیونی و نیز سیاست زیرکانه آن بزرگوار در قطع ایادی نظام استبداد و سلطه از سرزمین عراق است.

موضع گیری درست و بجا و مهم آن مرجع عالیقدر در مواجهه با شهادت جناب سید حسن نصرالله ؛ یکی از نقطه های عصبانیت برانگیزِ رژیم صهیونیسم است، پیامی پر محتوا و شجاعانه که دور از انتظارِ بسیاری از حوزویان نیز بود!

امروز ؛ دشمن قدّارصهیونی و نظام سلطه جهانی بدرستی دریافت کرده که آن آیت الله سیستانی که روزی “حکم جهاد” او داعش ظالم را از منطقه بیرون کرد ، او میتواند بار دیگر در بخش مهمی از جهان اسلام در رابطه با فریاد و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان کاری کند کارستان ، چرا که بی اطلاع از جاذبه های “آیت الله” نبوده و از ارادت شیعیان به مرجع شان باخبرند.

نظام فاشیستی اسرائیل و نظام سلطه آمریکا بخوبی میداند توان ایجاد جبهه واحد بر علیه ظلم و تعدی و تجاوز از “حضرت آیت الله” بر می آید و لذا با اعلام نام آن مرجع بزرگ در لیست ترور ، گمان حفظ و حراست از موقعیت خود در خاورمیانه دارد! حاشا و کلا

امروز جهان اسلام ، به مواضع اصولی و ضد سلطه و البته صلح جویانه ای دارد تا بتواند اقتدار جهان اسلام را بار دیگر به رُخ کشد. و این مهم از کسانی بر میآید که به تعبیر رهبر انقلاب نه اهل تعلل باشند و نه اهل شتابزدگی.

در پایان یاد آور شوم ؛ نیاز مبرم در پشتیبانی از فلسطین و لبنان از سوی حوزه های علمیه و رهبران دینی و هادیان جامعه ؛ ارائه راهکار منطبق با حقوق بین الملل ، و سخن معقول ، و سیاست مقبول، و اراده نافذه است .

در نتیجه شتاب زدگی سیاسی، و یا خطابی حرف زدن در خطبه و خطابه ها و در نتیجه تمسک به روایات ظنی که حاوی کشتار هزاران یهود توسط امام زمان (عج) در زمان ظهور باشد ، هیچ کمکی به موفقیتِ سیاست های اتخاذی نظام اسلامی و مرجعیت شیعه نمی کند.

  • برچسب ها
  • استاد هادی سروش
  • حضرت آیت الله سیستانی

اخبار مرتبط

استاد هادی سروش: قاتلان «شهید سیدحسن نصرالله» به حُکم “انتقام الهی”...

حضرت آیت الله سیستانی هجوم رژیم صهیونیستی به لبنان را به...

استاد هادی سروش: نغمه های سوء نباید ما را از وادی...

استاد هادی سروش: اصل «پیاده روی در مسیر زیارت امام حسین...

پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی سیستانی به حضرت آیت الله...

کراوات، شلوار لی، کت چرمی، آستین کوتاه و ….: پاسخ به...

بدون نظر

پاسخ دیدگاه

نام من، ایمیل، و وب سایت را در این مرورگر برای دفعه بعد که نظر میدهم ذخیره کنم.

  • العربی
  • افغانستان
  • لبنان
  • العراق
  • آذربایجان
  • اردو
  • Pakistan
  • India
  • Turkish
  • English
  • French
  • Russian
  • Spanish
  • ورزشی
  • قم
  • زندگی
  • رسانه
  • آینده
  • اقتصادی
  • نشان

© Shafaqna News | Copyright 2023

پاسخ استاد سروش به ۵ سوال درباره مبارزات فلسطین و سکوت اعراب

پاسخ استاد سروش به ۵ سوال درباره مبارزات فلسطین و سکوت اعراب

شفقنا- حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش به سوالات مطرح در بین مردم درباره سرزمین های اشغالی و مبارزات فلسطین و خاموشی اعراب و حمایت های ایران و تهمت های خبری به فلسطین پاسخ داد.

متن کامل یادداشت استاد هادی سروش را در زیر بخوانید:

«سئوال اول ؛ درباره ارتباط سرزمین دیگر و کشور دیگر به ما

این روزها درباره مسائل پیش آمده در قضیه فلسطین و لبنان مطرح است که داستان اسرائیل و فلسطین چـرا این قدر پیجیده و مهــم شده که با دخالت یا بدون دخالت ما، باید این همه مسلمانان مظلوم کشته وآواره بشوند و علاوه بر آن ۹۰ میلیون ایرانی باید هزینه های گزافی درباره سرنوشت آنان و رفاه آنان پرداخت؟ اصلا آیا اجازه داریم بدون اجازه از تک تک ایرانیان از هزینـه هایی که بظاهر سراسر خسارت و ضرر است پرداخت نماییم؟ این که مسلمان هستند البته وظیفه اسلامی است به فریادشان برسیم. اما مگر شیعیان در کشـورهای دیگر تحت ظلم قرار ندارند؟ چرا به داد آنها نمی رسیم چون با حاکمیت آنان موافقیم، آیا اصلا اخباری از آنان می شنویم؟

️پاسخ به سوال اول؛

در جریان فلسطین از نظر دینی، ما در فقه کتابی داریم به نام کتــاب الجهاد که در اینجا مسئله ای مطرح می شود که این مسئله مورد اتفاق است که سرزمین‌های اســلامی کلاً دارای حرمت هستند و اگر قوانین بین المــللی هم نبود که ساکنین هر کشوری، آب و خاک شان باید شمرده بشود، باز هم می گفتیم؛ برای مسلمان‌ها، سرزمین‌های اسلامی قابل احترام است، پس اگر تعدی به یک سرزمینی بشود از نظر فقهی ما مکلفیم (مثل وجوب نماز) در صورت امکان حمایت کنیم چه بشکل جهاد و یا کمک مالی و یا کمک روانی و تبلیغاتی و .. این یک مسئله فقــهی است که خیلی روشن است و هزاران سال فقیهان بر او فتوا دادن و استدلال هایی دارند و تایید کردند.

این در مورد اصل مطلب که سرزمین فلسطین یا لبنان چه ربطی به ما دارد؟ اما خصوصیتی در فلسطین وجود دارد که این خصوصیت و این اهمیت را دو چندان می‌کند؛ اولاً: فلسطین قبله اول مسلمین است، ما یک امامزاده را حتی امامزاده هم که خیلی شجره نامه محکمی هم نداشته باشه به خاطر نام پیامبر احترام می کنیم. چطور می شود از یک مکانی که قبله گاه مسلمین جهان بوده و سال‌ها مسلمین به سمت آن نمـاز خواندن و معراج پیغمبر در آن نقطه قرار گرفته یعنی «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ» احترام ندارد !؟ قرآن می‌فرماید: مسجد الاقصی و اطراف آن را مورد قداست قرار دادیم ، چگونه ما نسبت به مسجدالاقصی این قبله مهم مسلمین جهان و این جایگاهی که در قرآن به این قداست ذکر شده بی خیال باشیم؟! چگونه ببینیم دشمنی وارد شده و بنا دارد همین مسجد الاقصی مسلمان‌ها را تبدیل به معبد یهودیان کند و ما بی تفاوت باشیم؟! آیا شنیدن این سخن که مسجدی تبدیل به معبــدی بشود حتی در یک روستا پشت انســان را نمی لرزاند تا چه برسد به این که در یک کشور اســلامی یک مسجدی به نام مسجد الاقصی که نام او در قـــرآن آمده بخواهد تبدیل به یک معبد یهودیان و قدس یهودی بشود؟! در مرحله دوم بحث این است که چه حمایـتی می توان داشت؟ ببینید حمـایت ها در هر زمانی به شکل خودش باید انجام بشود، اگر یک وقت نیرویی این قدر فراغت بال دارد از یک کشور اسلامی برود حمایت کند خوب می رود، اما اگر یک کشوری خــودش درگیر جنگ است طبیعتاً باید به حفظ کشور خودش بپردازد همان کاری که امام کرد که فرمود راه قدس از کربلا می‌گذرد ، یعنی جنگ و دفاع مقدس کشور باید حفـظ بشود اما در عین حال قدس‌ را هم فراموش نکنیم. بله اگر در یک کشور اســلامی نیازهای جدی وجود دارد طبیعتاً باید به نیازهای جدی داخلی رسیدگی شود. مشکلات و نیازهای مسلمین درکشورهای دیگر در رتبه بعد قرار دارد.

سئوال دوم ؛ حمایت از فلسطین و آینده حکومت آن

دفاع از فلسطین و در مقابل آن، نابودی اسرائیل که در حال حاضر خـطرات عظیمی برای مردم ایران دارد آیا جایز است که ملتی را فدای رفاه ملتی دیگر کنیم که خارج از مذهب ما نیز هستند؟ و در نهایت پیروزی اگر موفق شویم میخواهیم آنان را به چه حکومتی برسانیم؟

️پاسخ به سوال دوم؛

حمایت از مظلوم یک حکم عقلی است چون ظلم قبیح است ولی البته مقابله با ظلم و ظالم باید در حد توان فردی و یا اجتماعی و اقتصادی باشد و البته در جایی که ضرر بسیار زیادی در مقابل با ظالم انسان متحمل شود و یا مقابله او تاثیر انچنانی نداشته باشد این حمایت از مظلوم به حداقل های خود تنزیل میشود. اما در مورد حکومت فلسطین، باید عرض شود این مطلب دوم است و مطلب اول نجات انسان های بی گناه از زیر چکمه طالم و آزادی سرزمین آنهاست. بعد اگر چنین موفقیت حاصل شد نوبت به نوع حکومت میرسد. در فقه مطرح شده که اگر امر دایـر باشد بین حکومت اســلامی که نام اسلامی دارد و قوانین اسلامی در آن کشور رعایت شود ترجیح دارد بر حکومت ظلم.

و اینکه در یک حکومتی به اسلام در یک کشوری احیانا ظلمی باشد، دلیل نمی شود که در نوع حکومت در کشور دیگری از اسلام دست برداشته شود. مهم در مبارزه با صهیونی و یا حمایت از فلسطین آزادکردن مردم و سرزمین آنهاست و نوع حکومت را خودشان تعیین خواهند کرد حتی اگر بصورت نیم بند یک عدالتی هم در او باشد همان حکومت بر این حکومت ظالمانه صهیونی اولویت دارد. مخصوصاً ما می‌بینیم که در مورد خصوص فلسـطین حاکمیت با اسرائیــل است یعنی تمام سر زمین‌های اســــلامی را غصب کرده اند و حتی آن بخشی را که زیر ۵۰ درصد هم ســازمان ملل توافق کرده در اختیار مسلمان‌ها باشد آن را هم دریغ داشته اند و تحت حکومت اسرائیل و صهیونیـست است!

روشن است که این چنین ظلمی را هیـچ عقلی نمی‌پذیـــرد، نه اینکه تنها ما مسلمان ها نمی‌پذیریم، بلکه مسیحیان هم نمی‌پذیرند و حتی یهودی‌های متعبد به دین یهود هم نمی‌پذیرند که گروهی به نام صهیونیسم که هیچ پیــمانی را پایبند نیستند و هیچ اخلاقی را پایبند نیستند حاکم باشند و بر دارایی و عزت انبوهی از انسانها قلم بطلان کشند! ما موظف به حمایت هستیم و نه همت بر نابودی اسراییل تا هر جایی که بزرگترین خطر خانه و کاشانه ما را تهدید کند و به تباهی کشد و یا ما را از اهم مسائل مان غافل کند. عرض می‌کنم ما می گوییم سکوت نمی‌کنیم یعنی حمایت گفتاری داریم، حمایت نوشتاری در مقالات کتاب‌ها داریم، حمایت در جهت رسانه‌ها و کنفرانس‌ها داریم مخصوصاً حمـایت از نظر پشتوانه‌های بین‌المللی، سازمان‌های بین المللی باید داشته باشیم که حمایت هم به روز باید معنا بشود .

سوال سوم ؛ سابقه یهود نسبت به سرزمین فلسطین

مگر در دوران کوروش، یهودی‌ها قبل از اسلام این سرزمین را نداشتند؟ درست به همین علت است که حالا مدعی هستند که ما می‌خواهیم به سرزمین خودمان برگردیم و این سرزمین مال ماست و دیگران باید بروند بیرون!

️پاسخ به سوال سوم؛

ببینید وقتی اسلام به وسیله وجود مبارک پیامبر ابلاغ شد، اول در حجاز مطرح بود بعد به مرور زمان حتی بعد رحلت پیامبر رحمت (ص)‌ در کشورهای اسلامی امروز مطرح شد. از آن جمله عراق و یمن و ایران و نیز شامات، و وقتی شامات که می‌گوییم مقصود کل کشور سوریه،اردن، فلسطین و لبنان فعلی است که انبوه کثیری از مسیحیان و یهودیان این کشورهای مختلف مسلمــان شدند. پس کسانی که ساکن همین کشور فلسطین هستند نیاکانشان در این کشور مسلمان شدند. این که ما فکر کنیم فلسطین یک کشوریست که سابقه فـقط مالکیت یهودی داشته و غیر از یهود نبوده، این جور نیست تا بعد نتیجه بگیریم که وقـــتی مسلمان شدند پس بگوییم اینها مهاجر بودند و یا نیاکانشان در این سرزمین نبودند و حق سکونت ندارند. نه همان طوری در این سرزمین مثل ایران، وقتی اســـلام آمد یک عده‌ای مسیحی بودند و مسیحی ماندند ، یک عده‌ای یهودی بودند یهودی ماندند ، زرتشتی بودند و زرتشتی ماندند ، البته عده زیادی از زرتشتیان و مسیحیان و یهودیان ، مسلمان شدند. خوب ما نمی‌توانیم بگوئیم کشور ایران دیگر چون اکثریت مسلمان شدند پس غیر مسلمانِ ایرانی حق سکونت ندارد.

در فلسطین هم که یهودی‌ها و مسیحی ها مسلمان شدند در آن سرزمین همه آنان حق مالکیت دارند و چرا باید یک عده یهودی کشورهای دیگر بیایند و بدون هیچ‌ حضوری از نیاکان آنان در سرزمین فلسطین، سکنا گزیده و ادعای صاحب خانگی کنند و دیگران را با زور و اسلحه و کشتار از سرزمین شان اخراج و آواره کنند؟! از کل فلسطبن یک کرانه باختری مانده و یک نوار غزه! و الان شرایط کرانه باختری بگونه ای است که کامل در دست یهودی ها هست و بیت المقدس در تحت مدیریت مسلمین نیست و حتی مسلمان‌ها را از اینجا بیرون کردند! طبیعتاً نتیجه می‌گیریم که این کشور، کشوری نیست که به دروغ دارند ادعا می‌کنــند که اصلش مال یهود بوده و الان هم باید یهودیان سراسر جهان در اینجا جمع شوند! این سخن بی ربط مانند این سخن بی ربط است که بگوییم ایران مال زرتشت است و همه اقوام و ادیان باید اخراج شوند و زردشتی های جهان در ایران جمع شوند!! آیا عقل سلیم و فطرت پاک و اخلاق و حقوق این سخن کاملا بی ربط را می پذیرد؟!

سئوال چهارم؛ عقب نشینی اعراب از قصه فلسطین و اتهامِ گرفتاری ایران به دام آنان

کشورهای عربی که روزی درصف مقابل اسرائیل بودند بنظر می رسد با واقعیت هایی روبـرو شدند که عقب نشینی کردند و با زیرکی ایران را در مقابل اسرائیل قرار دادند که همه هم و غم ایران نابودی اسرائیل شود و این سیاست را با هزینه چندین برابری که می شود کل ایران را آباد کرد برای آنان هزینه کنند! با این مشغولیت ذهنی چه راه حلی دارید؟

پاسخ به سوال چهارم؛

کشورهای عربی بعد از آن جنگ‌های متعدد با اسرائیــل، و بعد از شکست در جنگ ۶ روزه به این نتیجه رسیدند که دیگر با اسرائیل سر شاخ نشوند. و این عقب نشینی دارای علل مختلفی است؛ از یک سوی دیگر تمــام این کشورهای عربی رهسپار تجارت و سرمایه های گذاری بسیار عظیم و قابل توجهی در کشورهایشان شدند و در مسیر رشد اقتصادی با غرب قرار گرفتند و نمی توانستند با متحد آمریکا و اروپا با اسراییل درگیر شوند! طبیعی بود و هست که آنان هیچ وقت هم نمی آیند این روند رشد اقتصادی خودشان را که نمونه آن را حالا در قــطر ، و امارات وجود دارد و می بینیم را با حمایت قومی و یا ایدئولوژی از فلسطین از دست بدهند! چون می‌دانند که درگیر شدن با غرب مخصوصاً با آمریکا که نبض اقتصادی عرب ها در دست اوست منجر به فاجعه اقتصادی برایشان می شود. لذا اینکه حالا ما فکر کنیم یک واقعیتی وجود دارد عرب‌ها به این واقعیت رسیدند و ایران نرسیده؛ نه این طور نیست و این واقعیت نیست بلکه یک توهم و دنیا پرستی و رفاه زدگی و بی خیالی نسبت به همنوعان شان است! پس مسئله ، مسئله گذشتن از همه اعتقادات دینی و فطری بخاطر راحتی و رفاه و پول و امکانات واین حرفاست که خوب مستحضرید اسلام که اجازه ای را نمی دهد که انسان دین خودش رو فــدای دنیای خودش بکند.

بله دین به ما دستور می‌دهد؛ دین را داشته باشیم و دنیا را هم داشته باشید، اما این که انسان نسبت به اســلام، و نسبت به قبله اول مسلمـین و نسبت به مردم و زنان و کودکان و بیماران بستری در بیمارستان ها و از دست رفتن متر به متر خاک مقدسی مانند فلسطین، ظلم ببینید و ساکت باشد و احیانا در پیشبرد اهداف ظالمانه صهیونی اجازه استفاده از مرزهای آبی و هوا و فضا دهد ظلمی آشکار است که با هیچ منطق دینی و فطری قابل توجیه نیست.

مستحضرید که قرآن هم با آیه ۱۱۳ سوره هود صریحا سخن از “لا ترکنوا” دارد و می فرماید:” به ستمگران تمايل و تكيه نكنيد كه آتشِ و عذاب شما را فرا مى‌گيرد و در اين صورت شما در برابر خداوند، هيچ دوست و سرپرستى نیست” منطق ما روشن است و الگوی ما آیات قرآنی و دستورات اخلاقی که در فطرت هر انسان آزاده نهان است قرار دارد و ما به این الگوی دین، شریعت، فقه، حقوق و اخلاق باید احترام بگذاریم. بله قبول دارم که رفاه مردم کشور خودمان خیلی مهــم است و نباید راهی را در حمایت و مقابله با دژخیم صهیونی انتخاب کنیم که مردم به فقر فرو روند و این نکته بسیار مهم است.

جهان امروز ؛ جهان روابط بین الملل است، ممکن است ما در جهان امروز مثل جهان دیروز نتوانیم سرباز و رزمنده و ایثــارگر در فلسطین پیاده کنیم، اما می‌توانیم همان کاری که الان مردم آزاده غرب دارند در کشورهای غربی می‌کنند و با راهپیمایی‌های پی در پی اعلام حمایت از فلسطین و انزجار از اسراییل دارند، ما هم داشته باشیم و دولت مردان و دستگاه دیپلماسی بشدت در متطقه و دنیا از طریق سازمان های بین المللی فعال باشد و نیز نهاد های مدنی داخلی را محترم بشماریم تا در این مواقع بتوانند از مظلوم حمایت کنند و مانع از گسل و گسیختگی های افکار عمومی باشند.

خلاصه امروز باید از تمام ظرفیت خود که ایجاد آسیب به بخش مختلف جامعه نشود استفاده کرد. از حمایت گفتاری و حمایت رسانه ای و هنری از مردم فلسطین تا حمایت در صحنه‌های بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی داشته باشیم و البته در جایی که شرایط اقتصادی کشور اجازه می دهد و مورد تایید و رضایت عموم مردم است و افکار عمومی و نهادهای مدنی همراه است از بودجه هایی نظیر انفال و بیت المال مربوط به اموال شخصی نیست و مربــوط به حکومت دینی است، و خصوصا از هدایای مردمی با اجازه تبلیغ به افراد صاحب چهره و نهادهای مدنی برای مردم فقیر و رنج دیده و آسیب خورده و زخمی و یا آواره فلسطین استفاده کنیم .

سوال پنجم‌ ؛ امکان اشتباه و تندروی در طوفان الاقصی

آیا حماس در طوفان الاقصی در کشتار اسرائیلی ها زیاده روی و خشونت به خرج نداده؟

پاسخ به سوال پنجم؛

طبق گزارشات تندروی های غیرقابل توجهی در حاشیه این حرکت دفاعی فلسطینینان در برابر ۲۰ سال محاصره غزه [در مقاله اخیر به آن پرداختم] شد و کسی دفاع نمی کند، اما توجه به یک حقیقت ضروری است و آن چیزی است برخی کارشناسان آشنا و متخصصِ به رسانه و آگاه به رویدادهای فلسطین تصریح می کنند که؛ ‘بخش بزرگی از اینها مانند سر بریدن کودکان ساخته و پرداخته بنگاه های صهیونیستی است! و البته بخشی نیز متاسفانه واقعیت دارد و پاسخ حماس این بوده که دامنه ی عملیات ناگهان از سطح پیش‌بینی شده گسترده تر شده و قرار به این سطح برخورد و تعداد اسیر نبوده است و لذا برخی افراد شخصی به صحنه ورود کرده و رفتارهای غیرانسانی داشته اند!’ بله،‌ هر گونه رفتاری که خارج از ُشئون انسانی و آموزه های دینی باشد و از هرکسی سر زند، محکوم است.

پایان

پاسخ های هادی سروش به سوالات مطرح در بین مردم درباره سرزمین فلسطین و مشروعیت مبارزات فلسطینان و ..

پاسخ به سوالات مطرح در بین مردم درباره سرزمین فلسطین و مشروعیت مبارزات فلسطینان و حمایت های جهانی ، عربی و ایرانی از آنان

✍️ هادی سروش


کمتر روزی بوده که در طول این یکسال که از رخداد ۷ اکتبر و طوفان الاقصی میگذرد ، سوالات دوستان جوان در این رابطه بدست ما نرسید، و ما هم بشکل پیام کوتاه و یا یادداشت و یا مقاله در حدوُسع مطالبی ارائه نموده ایم.
پنج سوال مهم در رابطه با سابقه سرزمین فلسطین و مشروعیت مبارزات فلسطینان و حمایت های مردمی در جهانِ غرب ، و خاموشی کشورهای عربی و حمایت های جدی ایران مطرح شده که به مشاهده و ملاحظه شما قرار میدهیم.


🔻سئوال اول ؛ درباره ارتباط ما با سرزمین و کشور دیگر

این روزها درباره مسائل پیش آمده درقضیه فلسطین و لبنان مطرح است که داستان اسرائیل و فلسطین چـرا این قدر پیجیده و مهــم شده که با دخالت یا بدون دخالت ما ، باید این همه مسلمانان مظلوم کشته وآواره بشوند وعلاوه برآن۹۰ میلیون ایرانی باید هزینه های گزافی درباره سرنوشت آنان و رفاه آنان پرداخت؟ اصلا آیا اجازه داریم بدون اجازه از تک تک ایرانیان از هزینـه هایی که بظاهر سراسر خسارت و ضرر است پرداخت نماییم؟ این که مسلمان هستند البته وظیفه اسلامی است به فریادشان برسیم . اما مگر شیعیان درکشـورهای دیگر تحت ظلم قرار ندارند ؟ چرا به داد آنها نمی رسیم چون با حاکمیت آنان موافقیم ، آیا اصلا اخباری از آنان می شنویم ؟

✅️پاسخ به سوال اول

در جریان فلسطین از نظر دینی ، ما در فقه کتابی داریم به نام کتــاب الجهاد که در اینجا مسئله ای مطرح می شود که این مسئله مورد اتفاق است که سرزمین‌های اســلامی کلاً دارای حرمت هستند و اگر قوانین بین المــللی هم نبود که ساکنین هر کشوری ، آب و خاک شان باید شمرده بشود، باز هم میگفتیم ؛ برای مسلمان‌ها ، سرزمین‌های اسلامی قابل احترام است ، پس اگر تعدی به یک سرزمینی بشود از نظر فقهی ما مکلفیم (مثل وجوب نماز) در صورت امکان حمایت کنیم چه بشکل جهاد و یا کمک مالی و یا کمک روانی و تبلیغاتی و .. این یک مسئله فقــهی است که خیلی روشن است و هزاران سال فقیهان بر او فتوا دادن واستدلال های دارند و تایید کردند .
این در مورد اصل مطلب که سرزمین فلسطین یا لبنان چه ربطی به ما دارد؟
اما خصوصیتی در فلسطین وجود داردکه این خصوصیت این اهمیت ودو چندان می‌کند؛
اولاً : فلسطین قبله اول مسلمین است، ما یک امامزاده حتی امامزاده هم که خیلی شجره نامه محکمی هم نداشته باشه به خاطر نام پیامبر احترام می کنیم . چطور می شود از یک مکانی که قبله گاه مسلمین جهان بوده و سال‌ها مسلمین به سمت آن نمـاز خواندن و معراج پیغمبر در آن نقطه قرار گرفته یعنی «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ» احترام ندارد !؟ قرآن ما می‌فرماید ما مسجد الاقصی و اطراف آن مورد قداست قرار دادیم ، چگونه ما نسبت به مسجدالاقصی این قبله مهم مسلمین جهان و این جایگاهی که در قرآن به این قداست ذکر شده بی خیال باشیم؟! چگونه ببینیم دشمنی وارد شده و بنا داره همین مسجد الاقصی مسلمان‌هارا تبدیل به معبد یهودیان کند ما بی تفاوت باشیم؟! آیا شنیدن این سخن که مسجدی تبدیل به معبــدی بشود حتی در یک روستا پشت انســان را نمی لرزاند تا چه برسد به این که در یک کشور اســلامی یک مسجدی به نام مسجد الاقصی که نام او در قـــرآن آمده این بخواهد تبدیل به یک معبد یهودیان و قدس یهودی بشود؟!
در مرحله دوم بحث این است که چه حمایـتی میتوان داشت؟ ببینید حمـایت ها در هر زمانی به شکل خودش را انجام بشود ، اگریک وقت نیرویی این قدر فراغت بال داره از یک کشور اسلامی برود حمایت کند خوب می رود ، اما اگر یک کشوری خــودش درگیر جنگ است طبیعتاً باید به حفظ کشور خودش بپردازد همون کاری که امام کرد که فرمود راه قدس از کربلا می‌گذرد ، یعنی جنگ و دفاع مقدس کشور باید حفـظ بشود اما در عین حال قدس‌ را هم فراموش نکنیم .
بله اگر در یک کشور اســلامی نیازهای جدی وجوددارد طبیعتاً باید به نیازهای جدی داخلی رسیدگی شود. مشکلات و نیازهای مسلمین درکشورهای دیگر در رتبه بعد قرار دارد.


🔻سئوال دوم ؛ حمایت از فلسطین و ابهام در مورد آینده حکومت آن

دفاع از فلسطین و در مقابل آن ، نابودی اسرائیل که درحال حاضر خـطرات عظیمی برای مردم ایران دارد آیا جایز است که ملتی را فدای رفاه ملتی دیگر کنیم که خارج از مذهب ما نیز هستند؟
و در نهایت پیروزی اگر موفق شویم میخواهیم آنان را به چه حکومتی برسانیم؟

✅️پاسخ به سوال دوم ؛
حمایت از مظلوم یک حکم عقلی است چون ظلم قبیح است ولی البته مقابله با ظلم و ظالم باید در حد توان فردی و یا اجتماعی و اقتصادی باشد و البته در جایی که ضرر بسیار زیادی در مقابل با ظالم انسان متحمل شود و یا مقابله او تاثیر انچنانی نداشته باشد این حمایت از مظلوم به حداقل های خود تنزیل میشود.
اما در مورد حکومت فلسطین ، باید عرض شود این مطلب دوم است و مطلب اول نجات انسان های بی گناه از زیر چکمه طالم و آزادی سرزمین آنهاست. بعد اگر چنین موفقیت حاصل شد نوبت به نوع حکومت میرسد. در فقه مطرح شده که اگر امر دایـر باشد بین حکومت اســلامی که نام اسلامی دارد و قوانین اسلامی در آن کشور رعایت شود ترجیح دارد بر حکومت ظلم . و اینکه در یک حکومتی به اسلام در یک کشوری احیانا ظلمی باشد ، دلیل نمیشود که در نوع حکومت در کشور دیگری از اسلام دست برداشته شود. مهم در مبارزه با صهیونی و یا حمایت از فلسطین آزادکردن مردم و سرزمین انهاست و نوع حکومت را خودشان تعیین خواهند کرد حتی اگر بصورت نیم بند یک عدالتی هم در او باشد همان حکومت بر این حکومت ظالمانه صهیونی اولویت دارد.
مخصوصاً ما می‌بینیم که در مورد خصوص فلسـطین حاکمیت با اسرائیــل است یعنی تمام سر زمین‌های اســــلامی را غصب کرده اند و حتی آن بخشی را که زیر ۵۰ درصد هم ســازمان ملل توافق کرده در اختیار مسلمان‌ها باشد ان را هم دریغ داشته اند و تحت حکومت اسرائیل و صهیونیـست است! روشن است که این چنین ظلمی را هیـچ عقلی نمی‌پذیـــرد، نه اینکه تنها ما مسلمان ها نمی‌پذیریم، بلکه مسیحیان هم نمی‌پذیرند و حتی یهودی‌های متعبد به دین یهود هم نمی‌پذیرند که گروهی به نام صهیونیسم که هیچ پیــمانی را پایبند نیستند و هیچ اخلاقی را پایبند نیستند حاکم باشند و بر دارای و عزت انبوهی از انسانها قلم بطلان کشند!
ما موظف به حمایت هستیم و نه همت بر نابودی اسراییل تا هر جایی که بزرگترین خطر خانه و کاشانه ما را تهدید کند و به تباهی کشد و یا ما را از اهم مسائل مان غافل کند. عرض می‌کنم ما می گوییم سکوت نمی‌کنیم یعنی حمایت گفتاری داریم ، حمایت نوشتاری در مقالات کتاب‌ها داریم ، حمایت در جهت رسانه‌ها و کنفرانس‌ها داریم مخصوصاً حمـایت از نظر پشتوانه‌های بین‌المللی، سازمان‌های بین المللی باید داشته باشیم که حمایت هم به روز باید معنا بشود .

🔻سوال سوم ؛ سابقه یهود نسبت به سرزمین فلسطین

مگر در دوران کوروش ، یهودی‌ها قبل از اسلام این سرزمین را نداشتند ؟ درست بهمین علت است که حالا مدعی هستند که ما می‌خواهیم به سرزمین خودمان برگردیم و این سرزمین مال ماست و دیگران باید بروند بیرون!

✅️پاسخ به سوال سوم ؛
ببینید وقتی اسلام به وسیله وجود مبارک پیامبر ابلاغ شد ، اول در حجاز مطرح بود بعد به مرور زمان حتی بعد رحلت پیامبر رحمت (ص)‌ در کشورهای اسلامی امروز مطرح شد. از آن جمله عراق و یمن و ایران و نیز شامات ، و وقتی شامات که می‌گوییم مقصود کل کشور سوریه،اردن، فلسطین و لبنان فعلی است که انبوه کثیری از مسیحیان و یهودیان این کشورهای مختلف مسلمــان شدند. پس کسانی که ساکن همین کشور فلسطین هستند نیاکان شان در این کشور مسلمان شدند. این که ما فکر کنیم فلسطین یک کشوریست که سابقه فـقط مالکیت یهودی داشته و غیر از یهود نبوده ، این جور نیست تا بعد نتیجه بگیریم که وقـــتی مسلمان شدند پس بگوییم اینها مهاجر بودند و یا نیاکانشان در این سرزمین نبودند و حق سکونت ندارند . نه همان طوری در این سرزمین مثل ایران، وقتی اســـلام آمد یک عده‌ای مسیحی بودند و مسیحی ماندند ، یک عده‌ای یهودی بودند یهودی ماندند ، زرتشتی بودند و زرتشتی ماندند ، البته عده زیادی از زرتشتیان و مسیحیان و یهودیان ، مسلمان شدند. خوب ما نمی‌توانیم بگوئیم کشور ایران دیگر چون اکثریت مسلمان شدند پس غیر مسلمانِ ایرانی حق سکونت ندارد.
در فلسطین هم که یهودی‌ها و مسیحی ها مسلمان شدند در آن سرزمین همه انان حق مالکبت دارند و چرا باید یک عده یهودی کشورهای دیگر بیایند و بدون هیچ‌ حضوری از نیاکان انان در سرزمین فلسطین ، سکنا گزیده و ادعای صاحب خانگی کنند و دیگران را با زور و اسلحه و کشتار از سرزمین شان اخراج و آواره کنند؟!
از کل فلسطبن یک کرانه باختری مانده و یک نوار غزه! و الان شرایط کرانه باختری بگونه ای است که کامل در دست یهودی ها هست و بیت المقدس در تحت مدیریت مسلمین نیست و حتا مسلمان‌ها را از اینجا بیرون کردند! طبیعتاً نتیجه می‌گیریم که این کشور ، کشوری نیست که به دروغ دارند ادعا می‌کنــند که اصلش مال یهود بوده و الان هم باید یهودیان سراسر جهان در اینجا جنع شوند! این سخن بی ربط مانند این سخن بی ربط است که بگوییم ایران مال زردتشت است و همه اقوام و ادیان باید اخراج شوند و زردتشتی های جهان در ایران جمع شوند!! آیا عقل سلیم و فطرت پاک و اخلاق و حقوق این سخن کاملا بی ربط را میپذیرد؟!

🔻 سئوال چهارم؛ چرایی عقب نشینی اعراب از قصه فلسطین و چرایی درگیر بودنِ ایران به آن

کشورهای عربی که روزی درصف مقابل اسرائیل بودند بنظر می رسد با واقعیت های روبـرو شدند که عقب نشینی کردند و با زیرکی ایران را در مقابل اسرائیل قرار دادند که همه هم و غم ایران نابودی اسرائیل شود و این سیاست را با هزینه چندین برابری که می شود کل ایران را آباد کرد برای آنان هزینه کنند! با این مشغولیت ذهنی چه راه حلی دارید؟

✅️ پاسخ به سوال چهارم؛
کشورهای عربی بعد از آن جنگ‌های متعدد با اسرائیــل ، و بعد از شکست درجنگ ۶ روزه به این نتیجه رسیدند که دیگر با اسرائیل سر شاخ نشوند . و این عقب نشینی دارای علل مختلفی است ؛ از یک سوی دیگر تمــام این کشورهای عربی رهسپار تجارت و سرمایه های گذاری بسیار عظیم و قابل توجهی در کشورهایشان شدند و در مسیر رشد اقتصادی با غرب قرار گرفتند و نمیتوانستند با متحد آمریکا و اروپا با اسراییل درگیر شوند! طبیعی بود و هست که آنان هیچ وقت هم نمی آیند این روند رشد اقتصادی خودشان را که نمونه ان را حالا در قــطر ، درامارات وجود دارد و میبینیم را با حمایت قومی و یا ایدئولوژی از فلسطین از دست بدهند! چون می‌دانند که درگیر شدن با غرب مخصوصاً با آمریکا که نبض اقتصادی عرب ها در دست اوست منجر به فاجعه اقتصادی برایشان میشود. لذا اینکه حالا ما فکر کنیم یک واقعیتی وجود دارد عرب‌ها به این واقعیت رسیدند و ایران نرسیده؛ نه این طور نیست و این واقعیت نیست بلکه یک توهم و دنیا پرستی و رفاه زدگی و بی خیالی نسبت به همنوعان شان است! پس مسئله ، مسئله گذشتن از همه اعتقادات دینی و فطری بخاطر راحتی و رفاه و پول و امکانات واین حرفاست که خوب مستحضرید اسلام که اجازه ای را نمی دهد که انسان دین خودش رو فــدای دنیای خودش بکند .
بله دین به ما دستور می‌دهد؛ دین را داشته باشیم و دنیا را هم داشته باشید، اما این که انسان نسبت به اســلام ، و نسبت به قبله اول مسلمـین و به نسبت به مردم و زنان و کودکان و بیماران بستری در بیمارستان ها و از دست رفتن متر به متر خاک مقدسی مانند فلسطین ،ظلم ببینید و ساکت باشد و احیانا در پیشبرد اهداف ظالمانه صهیونی اجازه استفاده از مرزهای آبی و هوا و فضا دهد ظلمی آشکار است که با هیچ منطق دینی و فطری قابل توجیه نیست. مستحضرید که قرآن هم با آیه ۱۱۳ سوره هود صریحا سخن از "لا ترکنوا" دارد و میفرماید :" به ستمگران تمايل وتكيه نكنيد كه آتشِ وعذاب شما را فرا مى‌گيرد و در اين صورت شما در برابر خداوند، هيچ دوست و سرپرستىنیست"
منطق ما روشن است و الگوی ما آیات قرآنی و دستورات اخلاقی که در فطرت هر انسان آزاده نهان است قرار داردو ما به این الگوی دین، شریعت، فقه، حقوق و اخلاق باید احترام بگذاریم . بله قبول دارم که رفاه مردم کشور خودمان خیلی مهــم است و نباید راهی را در حمایت و مقابله با دژخیم صهیونی انتخاب کنیم که مردم به فقر فرو روند و این نکته بسیار مهم است .
جهان امروز ؛ جهان روابط بین الملل است، ممکن است ما در جهان امروز مثل جهان دیروز نتوانیم سرباز و رزمنده و ایثــارگر در فلسطین پیاده کنیم ، اما می‌توانیم همان کاری که الان مردم آزاده غرب دارنددرکشورهای غربی می‌کنند و با راهپیمایی‌های پی در پی اعلام حمایت از فلسطین و انزجار از اسراییل دارند ، ما هم داشته باشیم و دولت مردان و دستگاه دیپلماسی بشدت در متطقه و دنیا از طریق سازمان های بین المللی فعال باشد و نیز نهاد های مدنی داخلی را محترم بشماریم تا در این مواقع بتوانند از مظلوم حمایت کنند و مانع از گسل و گسیختگی های افکار عمومی باشند.
خلاصه امروز باید از تمام ظرفیت خود که ایجاد آسیب به بخش مختلف جامعه نشود استفاده کرد. از حمایت گفتاری و حمایت رسانه ای و هنری از مردم فلسطین تا حمایت در صحنه‌های بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی داشته باشیم و البته در جایی که شرایط اقتصادی کشوراجازه میدهد و مورد تایید و رضایت عموم مردم است و افکار عمومی و نهادهای مدنی همراه است از بوجه هایی نظیر انفال و بیت المال مربوط به اموال شخصی نیست و مربــوط به حکومت دینی است ، و خصوصا از هدایای مردمی با اجازه تبلیغ به افراد صاحب چهره و نهادهای مدنی برای مردم فقیر و رنج دیده و آسیب خورده و زخمی و یا آواره فلسطین استفاده کنیم .


🔻سوال پنجم‌ ؛ امکان اشتباه و تندروی در طوفان الاقصی

آیا حماس در طوفان الاقصی در کشتار اسرائیلی ها زیاده روی و خشونت به خرج نداده ؟

✅پاسخ به سوال پنجم؛
طبق گزارشات ، ممکن است تندروی های غیرقابل توجهی در حاشیه این حرکت دفاعی فلسطینینان که در برابر ۲۰ سال محاصره غزه بوده شکل گرفته و کسی دفاع نمیکند ، اما توجه به یک حقیقت ضروری است و آن چیزی است برخی کارشناسان آشنا و متخصصِ به رسانه و آگاه به رویدادهای فلسطین تصریح میکنند که ؛ 'بخش بزرگی از اینها مانندسر بریدن کودکان ساخته وپرداخته بنگاه های صهیونیستی است! و البته بخشی نیز متاسفانه واقعیت دارد و پاسخ حماس این بوده که دامنه ی عملیات ناگهان از سطح پیش‌بینی شده گسترده تر شده و قرار به این سطح برخورد و تعداد اسیر نبوده است و لذا برخی افراد شخصی به صحنه ورود کرده و رفتارهای غیرانسانی داشته اند!'
بله ،‌ هر گونه رفتاری که خارج از ُشئون انسانی و آموزه های دینی باشد و از هرکسی سر زند، محکوم است.

پایان

https://t.me/soroushmarefat

برای فلسطینی‌ها می‌نویسم | هادی سروش

۱۸ مهر ۱۴۰۳

۰ زمان تقریبی مطالعه ۳ دقیقه

هادی سروش: تندروها عاقبتِ کشور را مختل می‌کنند

هادی سروش، استاد حوزه، در کانال تلگرامی خود نوشت: «سلام بر شما یکایک فلسطینیان که یکسال بر رنج کشتار و فقدان عزیزانشان و آوارگی و گرسنگی تان گذشت.

شما ای مظلومانِ محروم؛ شاهد بودید که در جایی که ملل اروپایی به حمایت تان برخاستند ، اما ملل هم کیش یعنی مسلمانان، و ملل هم زبان یعنی عرب ها کوتاهی کردند و دریغ از اینکه با شما همراهی موثری داشته باشند !!

عِرقِ دینی کجاست ! عجبا کسانی تحمل تصور مثلا تبدیل یک مسجد کوچک و یا امام زاده ای در یک روستا به معبد را نداشتند اما از احتمال قریب الوقوعِ تبدیلِ مسجد الاقصی که دومین مکان مهم عبادیِ جمیع مسلمین است به معبد صهیونی بی خیال بودند!

ما را ببخشید ! ما نتوانستیم ، و یا بخاطر کسل های سیاسی بین نسل اول و نسل های بعدی که منجر به نگاه دیگری به مقوله حکومت شد،نخواستیم شما و طوفان الاقصی تان را درک و حمایت کنیم!!

ای کاش چنین نبود و همه و همه ی ما میخواستیم و میتوانستیم ؛ خطراتی که از ناحیه اسرائیل باعث شد که درست بودنِ “طوفان الاقصى” را توجیه معقول و مقبول کرده را بررسی و باور داشتیم!

بله ؛ معترفیم که عملیات ۷ اکتبر خسارت های بسیار سنگینی داشت ! خسارتی از جنس کشتن و آن هم نزدیک ۵۰ هزار کشته ! و هزاران آواره و گرسنه !
اما نباید این خسارات را دید ولی فلسطین قبل از طوفان الاقصی را ندید.

قبل از طوفان شما بنام الاقصی ؛ شرائط شما بشکلی شد که کمترین تصویرش چنین است؛

اول؛ محاصره شما فلسطینینان در غزه به بیست سال رسید و روز به روز حصرتان تنگ و تنگ تر می شد!

دوم ؛ شهرک سازی در کرانه باختری بوسیله رژیم صهیونی گسترش حیرت آوری پیدا کرد و تاجاییکه اراده صهیونی این بود که همان حدود ۲۲٪ از سرزمین تان را که در اختیار داشتید ، آن را هم از شما بسرقت و ظلم ببرند!
و از سوی دیگر ؛ اسرائیل با احداث شهرک و ترویج شهرک نشینی ، خصوصا در کرانه باختری، مانع از یکپارچگیِ سرزمینیِ شما فلسطینی ها شود تا اعلام کشور مستقل فلسطین تباهی رود!

سوم ؛ دشمن پی گیر برنامه یهودی سازی مسجد الاقصی بود ! که این از نظر دینی در نهایت خطر است.

چهارم ؛ مسئله شما فلسطینیان که روزی در زیر آفتاب بود و جهان از آن باخبر بود و به آن حساسیت می ورزید ، در هاله سایه شومِ عادی شدن و بلکه فراموشی میرفت !

پنجم ؛ در طول این سال ها ؛ قصه فلسطین مشمول قاعده تاریکِ روزمره گی شده بود و جهان عرب و ملل مسلمان غفلت داشتند که خطر شهرک نشینان از نظامی ها جدی تر است چون شهرک نشینان داوطلبانه وارد اسرائیل شده اند و مسلح هستند!

ششم ؛ نیت شوم و توسعه طلبانه اسرائیل این بود و داشت کم کم عملی میشد که “اسرائیل در جستجوی و تحقق اسرائیل بزرگ است و اسرائیلی تشکیل دهد از کل منطقه سینا، لبنان، اردن، دو سوم سوریه، سه چهارم عراق، و یک سوم عربستان حتی مدینه و خیبر”!

ای فلسطینی عزیز ؛ اگر بدرستی شرائط این سالهای شما را دریافت میکردیم ، حتما بیشتر با شما همراه بودیم .

امروز به برکت “طوفان الاقصیِ خونین” شما ، خبرهایی از این دست به گوش میرسد که در خور تامل است؛
اولا ؛ تغییر مهمی در سرنوشت و آینده فلسطین ایجاد شده.
و ثانیا ؛ سالها بود که دیگر در جهان از تشکیل دو دولت مستقل در سرزمین های اشغالی سخنی مطرح نبود ولی با طوفانِ شما این راهکار سازمان های بین المللی زنده شد.
و ثالثا ؛ اسرائیل از بازیِ اینکه فلسطین یک مسئله داخلی و درونی ماست و دولت فلسطین یک شوخی بیش نیست، خارج شد و فلسطین خود را به عنوان یک مدعی قوی در جهان مطرح کرد. به گزارش الجزیره ؛ مرکز اطلاعات فلسطین موسوم به “ایپال” علام کرد که با پایان یک سال از آغاز حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه ، بیش از ۲۶۰۰۰ تظاهرات و رویداد در حمایت از فلسطین در ۲۰ کشور اروپایی را رصد کرده است.
رابعا ؛ دیگر اسراییل فقط باعث آوارگی فلسطینیان به تنهایی نیست ، بلکه باعث آوراگیِ شهرک نشینان ترسو و رفاه زده شده است.
و نکته بعد؛ جنگ روانی اسرائیل در تبلیغ “گنبدآهنین” بعد از سال ها به شکست قطعی رسید و بازدارندگی صهیونیسم را با بحران جدی مواجه نمود و با امید بخدا؛ توانمندی برتر اسرائیل درحال نابودی است.

در پایان بر شما فلسطینان درود می فرستیم و در کنار همه کوتاهی های کشورهای عربی و مسلمان ، خوشحالیم که به نقل گاردین؛ “حماس همچنان در غزه حضور دارد و به گروهی چریکی تبدیل شده است و با بازی یابی توان خود آماده مقابله با اسرائیل مجددا خواهد شد. انشاءالله»

تندروها و دریغ از فرصت شناسی!  هادی سروش

جماران
تندروها و دریغ از فرصت شناسی!
"تندروها" هیچ وقت نتوانستند به عقلانیت و فرصت شناسی شناخته شوند ! در مورد صلح حدیبیه به پیامبر رحمت (ص) اعتراض میکردند و در مورد صلح امام حسن (ع) به آن مظهر هدایت میگفتند: مذل المومنین!!
⁨30 سپتامبر، 2024⁩ توسط ⁨هادی سروش⁩
امروز ۲۶ ربیع الاول سالروز یک واقعه مهمی در تاریخ اسلام است . دقیقا ۱۴۰۵ سال پیش در چندین روزی صلح امام حسن (ع)‌ انجام شد.
این صلح را باید در منطق قرآن که فرمود : "الصلح خیر" (نساء/۱۲۸) معنا کرد و آن در ادامه صلح حدیبیه رسول الله (ص) است که توانست موجودیت اسلام و قرآن را حفظ کند و از خون مسلمین حراست و حفاظت کند.
در همین راستا "ولایتعهدی امام رضا(ع)" است. اشاعه و تحکیم مکتب شیعه در ایران و پرورش بهترین شخصیت های شیعه در ایران و نیز آشناشدنِ مسلمین با علوم رایجِ دنیای آن روز و سپس تکمیل آن مانند فلسفه و طب و هیئت و.. از برکات وجود ثامن الحجج (ع) در این آب و خاک است.
در مورد صلح حدیبیه به پیامبر رحمت (ص) اعتراض میکردند!! در حالیکه قرآن آن را "فتح مبین" معرفی کرد.
و در مورد صلح امام حسن (ع) به آن مظهر هدایت میگفتند: مذل المومنین!! در حالیکه برکات آن صلح برای شیعیان ، طبق فرمایش امام حسن (ع)؛ "همسان برکت خورشید بر زمین است و توانست جان و مال مسلمین را حفاظت کند."
در مورد ولایتعهدی حضرت رضا (ع) آیا میدانید "تندروها" نقشه قتل امام رضا (ع) را کشیدند و وارد عملیات هم شدند ولی شکست خوردند! (ر.ک؛ عیون اخبارالرضا،ج۲ص۱۶۱)
وا حسرتا ! اگر "فرصت شناسی" در اسلام و شیعه بیش از اینها مورد توجه بود ، وضع مسلمین چنین نبود!


اخبار مرتبط

هادی سروش: سید حسن نصرالله یکی از شاگردان مکتب امام صادق (ع) و حوزه‌های علمیه بود؛ او به تعبیر مقتدایش امام خمینی توفیق یافت تا «حا…
28 سپتامبر، 2024


جهان در تهدید درندگی گرگِ صهیونی
⁨27 سپتامبر، 2024⁩ توسط ⁨هادی سروش⁩


رحمةللعالمین (ص) پایه گذارِ برادریِ جهانی، سخن امام علی(ع) از برادری حتی در جنگ
⁨20 سپتامبر، 2024⁩ توسط ⁨هادی سروش⁩

استاد هادی سروش: قاتلان «شهید سیدحسن نصرالله» به حُکم “انتقام الهی” گرفتار خواهند شد

استاد هادی سروش: قاتلان «شهید سیدحسن نصرالله» به حُکم “انتقام الهی” گرفتار خواهند شد

شفقنا- استاد هادی سروش ضمن تسلیت شهادت سیدحسن نصرالله، بیان کرد: شهید سیدحسن نصرالله از سرافرازان مقاومت بود که جهاد در برابر ظالم و حسِ مسئولیت در پرتوِ روشن بینی را از مکتبِ بزرگانی چون امام موسی صدر و شهیدان دکتر مصطفی چمران و حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی آموخته بود.

به گزارش شفقنا، متن پیام حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ؛ ما در زبور بعد از ذكر (تورات) نوشتيم كه بندگان صالح من وارث (حكومت) زمين خواهند شد.» (انبیاء /۱۰۵)

سیدجلیل القدر و مجاهد فی سبیل الله حجت الاسلام و المسلمین سید حسن نصرالله (ره) به خیل عظیم شهیدان پیوست.

بدون تردید نام و چهره پرصلابت او و تصمیم های بزرگی که نشان از شجاعت او داشت در صفحه مجاهدانِ دینی و قهرمانانِ انسانی ثبت است.

او یکی از شاگردان مکتب امام صادق (ع) و حوزه های علمیه بود به تعبیر مقتدایش امام خمینی توفیق یافت تا “حامل‌ امانت وحی و رسالت پاسداری، بر دوش تعهد سرخ و خونین خویش باشد.‌‎”

شهید سیدحسن نصرالله (ره)‌ از سرافرازان مقاومت بود که جهاد در برابر ظالم و حسِ مسئولیت در پرتوِ روشن بینی را از مکتبِ بزرگانی چون امام موسی صدر و شهیدان دکتر مصطفی چمران و حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی آموخته بود.

قاتلان او که دست در خون کودکان و زنان دارند به حُکم “انتقام الهی” گرفتار خواهند آمد که فرمود: «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ». (سجده/۲۲) ما به وعده الهی در قرآن نه تنها امیدواریم بلکه اعتقاد و باور داریم که رژیم منحوس و جعلی صهیونی ، گرفتار در غضب الهی و ذلت است ؛ «وَباءوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَضُرِبَت عَلَيهِمُ المَسكَنَةُ» .(آل عمران/۱۱۲)

روشن است که این خشم الهی و ذلت در هر زمانه ای ، با شرط مجاهدت و دانایی و زیرکی و اقدامات سنجیده و بدون شتاب زدگی از سویِ مومنانِ مجاهد رقم خورده و خواهد خورد که فرمود: «فَٱصۡبِرۡ صَبۡرࣰا جَمِيلًا . إِنَّهُمۡ يَرَوۡنَهُۥ بَعِيدࣰا . وَنَرَاه قَرِيبࣰا» (معارج/۵)

نام و یاد و راهش جاودان باد. ان شاءالله

هادی سروش

هادی سروش: حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالمِ باید همراه با انتخاب بهترین تاکتیکِ سیاسی و نظامی باشد

شفقنا | پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه

انتشار :‌ جمعه ۰۶ / ۰۷ /۱۴۰۳ | ساعت ۲۳:۱۱

شفقنا – حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در یادداشتی آورده است: «کسانی که نطق ظالمانه نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل را شنیدند یاد از تمام جنایتکارترین موجودات بشری در تاریخ افتادند!

او بر ادامه نابودی “غزه” و عدم امکان موجودیت فلسطین تصریح کرد! و بر طبل جنگ نابودکننده با لبنان کوبید! و ایران را تهدید به حمله و ادعای در دسترس بودنِ نقاط مختلف کشور نمود!

او کشتنِ بیش چهل هزار مرد و زن و کودک را افتخار دانست و بر تمام آنان نام تروریست نهاد!

روشن است؛ خدای متعال به مردان غیور غزه و حزب الله لبنان، اذن دفاع داده؛ «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمۡ ظُلِمُواْۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نَصۡرِهِمۡ لَقَدِيرٌ».(حج/۳۹)

امروز؛ این ما هستیم که باید پشیبان دفاع مردانه آنان از آب و خاک شان باشیم. حال که انسانیم و دارای فطرت انسانی هستیم حتما ندای فطرت که دعوت به حمایت از مظلوم از نهان ما در جوشش است را یافته ایم.

شهیداستادمطهری می گوید؛ “اگر جان یا مال و یا سرزمین مردمی مظلوم قرار گرفت، شرکت در دفاع از مظلوم، نه تنها صحیح است بلکه بالاتر است از وقتی که از خودش دفاع می کند، چون اگر انسان از آزادی خودش دفاع کند از خودش دفاع کرده اما اگر از آزادی دیگری دفاع کند از آزادی دفاع کرده که خیلی مقدس تر است.”

در این عرصه؛ گویندگان و نویسندگان و اصحاب رسانه باید به حمایت معقول و مقبول از مظلومان گسیل شوند.
در فرهنگ قرآن؛ غفلت و بی توجهی به این مهم؛ نابود کننده تمام پایگاه های معنویت در جهان خواهد بود؛ «وَلَوۡلَا دَفۡعُ ٱللَّهِ ٱلنَّاسَ بَعۡضَهُم بِبَعۡضࣲ لَّهُدِّمَتۡ صَوَٰمِعُ وَبِيَعࣱ وَصَلَوَٰتࣱ وَمَسَٰجِدُ يُذۡكَرُ فِيهَا ٱسۡمُ ٱللَّهِ كَثِيرࣰاۗ وَلَيَنصُرَنَّ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُۥٓۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ»(حج/۴۰)

امروز به جهت پیچیدگی های پیش رو در جهان کنونی، حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالمِ خونخوار باید همراه با انتخاب بهترین تاکتیکِ سیاسی و نظامی باشد . این همان چیزی است که قرآن از آن به “اتخاذِتمام زیرکی” یاد کرده و ما را به انتخاب راهکارهای مقبول و معقول در اوج زیرکی فرا خوانده است ؛ « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ» (نساء / ۷۱)

آنچه در نطق زهرآگین نتانیاهو بود؛ توسعه دامنه جنگ به ایران بود و باید بمقتضای آیه فوق او را ناکام گذاشت و کام درنده او را در جای دیگری که به فکرِ تاریکشان خطور نمیکند به تلخی دائمی رساند.

اسلام؛ منادیِ “الصلح خیر” (نساء /۱۲۸) است، و نظام حقوقی دین بر “ترک مخاصمه” است .این اصولِ دینی و انسانی ما در جایی تحقق پذیر است که در برابر رژیم جعلی و درنده ای که هیچ یک از قوانین جنگی و بین المللی را پشیزی قبول ندارد و به ندای هیچ بنی بشری اعتناء نمی کند، نباشیم.

سخن آخر؛ بی خیالی، و یا خوش خیالی و یا سکوت برخاسته از گله های سیاسی داخلی، رحم کردنِ بر این درنده صهیونی است!

خبیث را چو تعهد کنی و بنوازی
به دولت تو گنه می‌کند به انبازی
ترحم بر پلنگ تیز دندان
ستمکاری بود بر گوسپندان»

 
  BLOGFA.COM