🔰تحریفِ عرفان وتضعیفِ ایمان -۲

✍ #هادی_سروش


🟢بدنبال طرح موضوع ادعاهای دروغین عرفانی و کرامت بافی های اخیر که خاستگاه سیاسی آن کاملا روشن است ، مطالبی در یک گویش وبعد در نوشتار تقدیم شد که مورد استقبال دوستان روشن ضمیر و عقلگرا قرار گرفت .
چند سوال مطرح شد که برای تنویر بحث خدمتتان ارائه میشود.

🔷قرآن دودرس دارد؛
 اول؛مبادا با شنیدن اخبارغیبی قطعی تعجب نموده وچه بسا انکار نماید.(بقره/۴ وکهف/۲)
دوم؛ ما را از خیال بافی وقبول خیال پردازی دیگران نهی نموده (حدید/۱۴ و ۲۳)


🔴سوال اول؛
درمورد در آغوش گرفتن حضرت زهرا دو فرزندش پس از شهادت توضیح دهید؟

🔵پاسخ؛
درمورد نشانه حیات پس از مرگ در مورد معصومین (ع) نکات مهمی مطرح است؛
اولا؛ در نهج البلاغه فرمود: 
"لایقاس بنا احد" ، ما اجازه مقایسه احدی را با اهلبیت نداریم.
اما دربیرون آمدن دست ودرآغوش گرفتن دوفرزندحضرت فاطمه(س) ، بدانید روایتش بسیار ضعیف است و علامه مجلسی در جلد ۴۳ بحارالانوار تصریح میکند؛ "این روایت که حکایت از حرکت دستان فاطمه دارد در کتاب قابل اعتمادی من ندیده ام" .
و اصلا در متن آن روایت هم سوالاتی مطرح است که چگونه حضرت فاطمه(س) امام حسن وامام حسین(ع) را در آغوش گرفت و دو دختر کوچکترخود را چنین نکرد؟!
استاد ما آیت الله جوادی در ذکر مصیبتی که اشاره به جریان داشت ،فقط اینکه امام علی(ع) ندای ملکوتی شنید که فرزندان راازمادرجداکن فرشتگان طاقت دیدن ندارندرا،ذکرنمودند. ونیر سالها در فاطمیه استادما آیت الله وحیدخراسانی ذکر مصیبت مینمودند، یادندارم به این جریان اشاره ای داشته بودند!
و در مرحله سوم؛ مهم این است بخش مهمی ازکرامت های اهلبیت(ع) را کسی غیر خودشان نمیدیده همانطوریکه همین سخن فرشته با حضرت امیر را غیراوکسی نشنیده و خود امام بعدا بازگو فرمودند.


🔴 سوال دوم :
آیا مکاشفات و کرامات عرفانی میتواند بر هرکسی اتفاق افتد و یا برای افراد خاص و مشروط به شرائط خاص است؟

🔵پاسخ : 
همانطوری که رسیدن به دانش و هر گونه مهارتی،راهکار اختصاصی دارد، دست پیدا کردن به مکاشفات و کرامات راه خاص وبسیار سخت و پیچیده ای دارد که نقطه اول آغاز آن ؛ "ترک جمیع معاصی" است. بدون ترک حرام خدا و انجام واجب خدا،ادعای کرامت,صددرصد باطل است ومکاشفاتش هم جملگی شیطانی است وتوهمی بیش نیست.
مرحوم شیخ الرئیس ابن سینا-در نمط نُهم کتاب الاشارات-اول عارف را معرفی میکند که "عارف" کسی  است که "سلیم ازهمه شواغل و تجریدیافته از جلابیب" باشد. همه شواغل شامل همه درگیری های دنیوی وسرگرمی ها وتعصبات است و "جلابیب" هر چیزی است میتواندبرای آدمی حجاب شود وحقیقت را نبیند.
پس عارف بایدچنان در "مقام توحید" قوی باشدکه از همه معاصی وحجاب ها رها باشد.
درمرحله دوم میگوید:عارف، باید درتمام نیت ها؛خدائی محض باشد.وحتی اگر توجه به عرفان خود هم داشته باشد، عارف نیست؛ "من آثرالعرفان للعرفان فقد قال بالثانی". 
بعددرمرحله سوم بحث کرامت را پیش میکشد و میگوید؛این چنین عارفی که توصیف نموده میتواندصاحب کرامت باشد؛"اذا بلغک ان عارفا....."

🔴سوال سوم؛
 اساسا مرز بین کرامت بافی با نقل کرامات واقعی چیست؟

🔵پاسخ؛
برای پاسخ باید ما بین "تحقق" یک واقعه و "تمثل" آن و "توهم" وقوع آن تفاوت گزاریم. 
در "تحقق" ؛ چیزی موجود میشود و همه به راحتی مشاهده میکنند.در "تمثّل" چیزی به نشان در می آید اما نه برای همه ، بلکه برای افراد مشخص با شرائط بسیار سختی که دارد محقق میشودمانند مشاهدات شب عاشوراواصحاب امام حسین که با عنایت خود امام حسین متمثل شد. ودر"توهم" هم قصه روشن است. 
درمورد افرادی که تمثلاتی درستی داشته اند،بدانیم؛ اولاآنان کتمان میکردند و پس از مرگ گفته شده مانندحکایات درموردبحرالعلوم وسیدبن طاوس.
وچون دروغ زیاد است و کمتر کسی جرات میکند که تمثلات خودرابگوید مگر درضرورت، وآن هم برای شاگردان خصوصی وآن هم بشرط اینکه تازنده اند به کسی بازگو نکنند.


🔴 سوال چهارم؛
 اگرامام راحل وقتی درمعرض نقل کراماتی قرار میگرفتند میفرمودند «کورباطنم و دیر باور» اما در وصیتی به فرزندشان دارند: «به تو وصیت میکنم که انکار مقامات اهل معرفت نکنی»
چگونه بین این دو نقل حضرت امام جمع میکنید؟

🔵 بله اماسخن امام "مقامات اولیاء" است نه کرامتهای ادعایی!
اول باید "مقام" را شناخت وبعدباید "اولیاء" را شناخت تا هرکرامت و مکاشفه ای که کسی ادعا میکند تصورنکنیم ازجنس"مقامات اولیاء"است. در "مقام" نورانیت نهفته است وکسیکه ازاو ظلمت وتاریکی گناه و تفرقه و تهمت و.. منتشرشودبه مقام نرسیده تاچه برسدکه به اولیاء رسیده باشد.
قصه های ساختگی زیاداست،سخنران مشهوری گفت؛آیه الله بروجردی دروقت تلقین وقتی به اوگفتند؛"افهم"اوگفت؛میفهمم!
من ازاستادم آیت الله فاضل لنکرانی که پدرش ازنزدیکان آقای بروجردی بوده ودرتشییع حضورداشته پرسیدم وفرمودند:"دروغ است".


🆔️https://t.me/soroushmarefat