📃سلسله مقالات درباره معرفت الحسین  
🔰مقام هفتم ؛ "اعدء الحسین" 

✍#هادی_سروش

 به نام خدا

🔷️شناخت اعداءالحسین ضروری است چون خود را موظف میدانیم به این ادعا جامه عمل بپوشانیم :
《سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم》و نیز با شناخت باورها و اخلاق آنان میتوان از هر گونه "عدوات رفتاری و اخلاقی" مبرا باشیم .

💠 اجمالا بدانیم امام حسین سه گروه دشمن دارد:
 ۱ - خواص فاسدی که دارای کینه های کهنه سیاسی اند
۲ -چهرهای مذهبی منحرف
۳ - دنیا پرستان و منفعت طلبان .

از آنجا که گروه سوم تا حدودی روشن است و نوعا تشکیل میشوند از آدم "ابن الوقت" در جامعه که دنبال پول و منفعت بیشتری هستند و دوستی و عداوتشان ملاکی ندارد ، از بررسی  آن عبور میکنیم .

اما گروه اول و دوم، معلول یک جریان فکری کهنه ای است که شناخت آن ، ما را به تفکر و رفتار "اعداء الحسین" نزدیک میکند .

قبل ورود به آن اجازه دهید زمینه های دشمنی با امام حسین را در گروه اول که "بنی امیه" هستند ، تقدیم داریم.


💠عاشورا ظهور زمنیه دشمنی های گذشته در گروه اول

براساس گزارش تاریخ و بیان حدیث ، دو جریان همواره در طول تاریخ مقابل هم بوده اند  ؛ بنی هاشم و بنی امیه .
امام صادق ع میفرماید  : 
《ما و خاندان ابوسفیان، دو خانواده هستیم که به جهت خداوند با یکدیگر دشمنی کردیم. ما خداوند را تصدیق کردیم و آنها تکذیبش کردند. ابوسفیان با پیامبر جنگید و معاویه با علی بن ابی­طالب(ع)و یزید با حسین بن علی(ع) سفیانی نیز با قائم(ع)خواهد جنگید. ؛  - إِنَّا وَ آلُ أَبِي سُفْيَانَ أَهْلُ بَيْتَيْنِ تَعَادَيْنَا فِي اللَّهِ قُلْنَا صَدَقَ اللَّهُ وَ قَالُوا كَذَبَ اللَّهُ قَاتَلَ أَبُو سُفْيَانَ رَسُولَ اللَّهِ وَ قَاتَلَ مُعَاوِيَةُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَ قَاتَلَ يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ وَ السُّفْيَانِيُ‏ يُقَاتِلُ‏ الْقَائِم》 (بحار۱۹۰/۵۲)


جالب اینجاست ؛ درعین آن عداوت ، سوء استفاده هم از نام اهلبیت دارند ؛ 
امام علی (ع) :
《ما چه ارتباطی به قریش داریم ؟! آنان دنیا را به کام خود میکشند با سوء استفاده از نام ما و بر ما فشارها وارد میکنند ! شگفتا ! اسم ما تکریم میشود ولی شخصیت و حقوق ما پای مال !  ؛ -  ما لنا و لقریش یخزمون الدنیا باسمائنا و یطعون علی رقائنا  ، فیا لله و للعجب من اسم جلیل و مسمی ذلیل》(پایان شرح نهج البلاغه)

🔴نمونه های دشمنی؛
🔺۱) بنا به حذف نام و مناقب اهلبیت داشتند!
درشام وقتی معاویه برعلیه علی (ع) حرف میزند ، یکی از مستمعین نمیدانست که معاویه از چه کسی بد گوئی میکند ،  از فرد مجاورش  پرسید معاویه چه کسی را میگوید ؟
او گفت ؛ من هم نمیدانم ولی فکر کنم یک دزد سرگردنه را میگوید " اری  لص من اللصوص "


🔺۲) پس از شهادت علی بن ابیطالب، عدی بن حاتم برمعاویه وارد شد. عمرو بن عاص و مردی از بنی وحید حاضر بودند. معاویه گفت: ای ابوظریف از علی چیزی در یادت مانده است؟!گفت روزی نیست که از علی یاد نکنم. معاویه گفت از دوستی علی چقدردل تو باقی است؟ گفت : تمام محبت او و هرگاه که یاد کنم فزونی گیرد. معاویه گفت: نام و یاد او را در دل ها محو خواهم کرد. عدی گفت:"قلوبنا لیست بیدک" : قلبهای مادر تسخیر دستان قدرت و دستگاه تبلیغاتی تو نیست!(الفتوح۸۰/۲)

🔺۳) انحصار تقدس در پیامبر و عاری کردن اهلبیت پیامبر از هر گونه تقدس و نزاهتی ؛ 
ابوحنیفه از امام صادق (ع) تقاضا میکند اجازه دهد عصا را ببوسد ، ولی غافل از مقام امام است ! امام صادق میفرماید این دست و پوست و مویش ، دست رسول الله است و شما عصا را میبوسی؟!   ؛  جاء أبو حنيفة إليه ليسمع منه ، وخرج الصادق يتوكأ على عصاً ، فقال له أبو حنيفة :  يابن رسول الله !.. ما بلغتَ من السن ما تحتاج معه إلى العصا ، قال : هو كذلك ، ولكنها عصا رسول الله أردت التبرّك بها ، فوثب أبو حنيفة إليه وقال له : أُقبّلها يا بن رسول الله ؟.. فحسر الصادق (ع) عن ذراعه وقال له : والله لقد علمتَ أنّ هذا بَشَرُ رسول الله (ص) ، وأنّ هذا من شعره ، فما قبّلته وتقبّل عصا !از تغییراتی که بنی امیه  در احکام شرعیه دادند در این نوشتار عبور میکنیم ، فقط مستحضر باشید که  ؛ ۲۵ مورد در شرعیات تغییر ایجاد کردند که امام علی فرمود: اگر تمام آن موارد برگردانم ، سربازانم برعلیه من شورش خواهند کرد!


💠اما توصیف گروه دوم دشمنان امام حسین 

در انحراف اینان این جمله بهت آور امام سجاد (ع) قابل توجه است که فرمود : 《 روز عاشورا ؛ با قصد قربت الی الله خون امام حسین را ریختند ؛ - کل یتقرب الی الله بدم الحسین 》(امالی صدوق/۳۴۷)
صاحب این قلم برای تشریح و توصیف حقیقت این بخش از دشمنان امام حسین ، کلامی قوی تر از سخن استادمطهری سراغ ندارم که مینویسد :

ادامه مقاله 👇👇👇ادامه صفحه قبل 👇👇

《دینداران ظاهری ؛خیلی بی دین ودرنده اند.
افرادى كه به دين مى گروند و سپس بيرون مى روند از افرادى كه از اول گرايش پيدا نكرده اند خشن تر و ضد انسان ترند. چون ؛
اولا ؛عواطف انسانى شان چون تحت الشعاع عاطفه دينى قرار گرفته ، از تأثير مستقل افتاده است .
ثانیا ؛نيروى دين به حكم اينكه منحرف شده وزائل نشده و به صورت انحرافى كارمىكند وبه همان شکلِ نيروىِ دين ، فعال است. 
تاريخ نشان مى دهد؛اینان بى رحمانه ترين جنگها، كشتارها، زجر و شكنجه ها به وسيله خشكه مقدسان صورت گرفته است.
ونیزاینان؛بزرگترين نمك نشناسى هارا،انجام مىدهند زيرا "يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً ". جنگهاى صليبى، جنگهاى خوارج، حتى فاجعه كربلا ساخته دست اين طبقه است》.(مجموعه آثار شهيد مطهرى ۶۱۸/۱۹)

🔹تشبیه جالبی امیرمومنان على (ع) درباره دیندارِ فاقدِ فهمِ دقیق از دین دارد. ایشان میفرماید:
《مردمانیکه به ظاهر اهل دیانت‌ و به واقع اهل جاهلیت اند مانند تخم افعی در میان باغ پرندگان است ، از طرفی گمان میرود تخم پرنده ای باشد و از طرفی هم جوجه آن شر و زیانبار است》

🔶مشکل در برابر چنین خشک مغزهایی چند برابر است؛ چون اینانی که دینداریِ شان سطحی است ،چون اظهار دیندارى مى‌کنند، برخورد با آنان نمیتواند روا باشد ،ولى به سبب نفهمى‌شان هزارگونه فساد به بارمى‌آورند.این قماش از آدم های منحرف و سمج در لشگر عمرسعد کم نبودند .


https://t.me/sorooshmarefat