سخنی باهر دو جناح کشور:

📝📝 یکدیگر را تحمل و مراقب خطر سقوط اخلاقِ دینی باشیم

🖋نوشته:
حجت الاسلام استاد هادی سروش


❇️در کشوری زندگی میکنیم که علاقه مندان به نظام سیاسی ایران از دو گروه مهم سیاسی تشکیل شده بنام اصلاح طلب و اصولگرا،که هیچ کدامیک قابل حذف از نظام تفکرسیاسی جامعه ما نیست .گرچه ممکن است بر اساس بعضی از سیاست های ناهماهنگ و اشتباه ،یکی از دو جریان در حالت ضعف و حتا ریزش هوادار قرار گیرد

❇️مهم این است که امروز در حوزه معرفت دینی ،و نه سیاسی ویا اقتصادی؛
اصولگرایان ، رقیبت را به "بی اعتنایی به ارزش ها" متهم میکند که خروجی آن "بی دین پنداری" اصلاح طلبان بوده.
ودر مقابل اصلاح طلبان ،آنان را به "تعصب و اقتدارگرایی و تعّدی در حقوق شهروندان" میشناسند.

❇️واقعیت این است که بر اساس آموزه های حوزه معرفتی؛ هیچ یک از دو جناح سیاسی از بالاترین سیاستمداران شان تا پایین ترین هوادارانشان ،به تمامه به این دو اتهامات آلوده نیستند، گرچه نزدیک بودن برخی از هر دو سلیقه را به این آلودگی ها در باور و یا رفتار منکر نمیشویم.
چرا که هر کدام از ما،برای پیدا کردن  افراد "دیندار و عاشق اهل بیت (ع) "  در میان اصلاح طلبان،لازم نیست خیلی زحمتی بکشیم،چراکه از سطح مرجعیت تا افراد متدین عادی در این تفکر حضور دارند .
همانطوریکه حضور افرادی در جمع اصولگرایان که به نظر مخالفشان واقعا احترام میگذارند و مسیر تعامل شان؛ ادب و انصاف بوده و قائل به رعایت حق الناس هستند،غیرقابل انکار است.

توجه به احادیث ذیل میتواند مارا در دعواهای سیاسی از "سقوط دینی" ایمن،و به "دیانت و عقلانیت" رهنمون سازد :

✅✅ ۱》ضرورت رعایت مرزهای دینی ‌
در موضوعاتی که دین دارای حدودتعیین شده ای میباشد ، رعایت آن حدود ضروری است .اما در مواردی که دین و شریعت ورود پیدا نکرده و یا اگرهم بیان نموده، بیانِ روشنی ارایه نشده ، بر دینداران جامعه ؛ رعایت احتیاط و خودداری ، هیچ لزومی ندارد ودراینجانمیتوان کسی را متهم به "بی دینی" نمود.
امروزبسیاری ازموضوعات اقتصادی وسیاسی ماننداحزاب و انتخابات ورسانه وارتباط بادولتها و انعقادویا پذیرش معاهده هاو....دستورمستقیم دینی نداریم وتفاوت نگاه ها، نمیتواند نشانه بی دینی یک اندیشه و جریان سیاسی شمرده شود .
✅ رعایت مرزهای تعیین شده :
💎امام علی(ع):
خداوندحدودی تعیین نموده،ازآن تعدی نکنیدوواجباتی را ضروری دانسته،پس به آن پابندباشید...*ان الله حد حدودا و لاتعتدوهاوفرض فرائض فلاتنقضوها.
✅ عدم ضرورت رعایت پندارهای دینی در موضوعات مشخص نشده
💎امام علی (ع):
درمواردی که دین سکوت فرموده،خودرا به سختی نیندازید..«... و سکت عن اشیاء لم یسکت عنها نسیانا فلاتکلفوها رحمة من الله لکم فاقبلوها»

 
✅✅ ۲》درباره "تعصب" :
💎 پيامبر خدا(ص) فرمود :
كسى كه تعصّب بورزد يا برايش تعصّب ورزيده شود، حلقه ايمان را از گردن خويش باز كرده است.*مَن تَعَصَّبَ أو تُعُصِّبَ لَهُ فقَد خَلَعَ رِبْقَ الإيمانِ مِن عُنُقِهِ .


✅✅ ۳》خطر اتهامِ بی دینی زدن
💎 امام صادق(ع) فرمود:
چرا برخی از شمانسبت به  مومن دیگری گمان منفی در دینداری او دارید! خوب در دین داری درجاتی است که برخی از مومنان درجه ای و دیگری در درجه دیگراست . «مَا أَنْتُمْ وَ الْبَرَاءَةَ يَبْرَأُ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْض...هِيَ الدَّرَجَاتُ».


✅✅۴》تخریب رو در رو
امام باقر (ع) :
طعنه و تخریب رو در رو عاقبت دنیوی اش بد مُردن بوده و سزاوار است روی سعادت را نبیند. " ما مِن إنسانٍ يَطعَنُ في عَينِ مُؤمِنٍ إلّا ماتَ بِشَرِّ ميتَةٍ...


✅✅ ۵》دین به عقل و امانت داری است نه فقط حفظ ظواهر
💎 قال النبی (ص):
هنگامی كه كسی را غالباً در حالت نماز یا روزه دیدید به او افتخار نكنید تا این كه به چگونگی عقل او نظر كنید. *اذا رایتم الرجل كثیرالصلوه والصیام فلاتباهوا به حتی تنظروا كیف عقله.
💎 امام صادق(ع) :
فريب نماز و روزه مردم را نخوريد؛زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آنها را ترك گويد،احساس دلتنگى مى كند،بلكه آنها را به راستگويى و اداء امانت بیازمایید.
*لا تَغتَرُّوا بِصلاتِهِم.......اختَبِرُوهُم عِند صِدقِ الحَديثِ و أداءِ الأمانَةِ .


✅✅ ۶》عدم اعتبارهربلندگویِ مدعی دینداری

دستورات دین روی چشم،اما هرجمعه و جماعتی که نمیتواند زبان حلال و حرام خدا باشد. چون درتاریخ ثابت شد که زمامداران خودسر و مجموعه های وابسته به آنان برای استقرار موقعیت سیاسی خود تا توانستند از پستان دین را دوشیدند ودوشیدند...
این حدیث را ؛
💎 امام صادق-ع:
بخداکه اگرمردمان را به خود دعوت مینمودندهرگزموفق نبودند،لذاآمدند درحلال و حرام خداتصرف کردند تا از این راه بر مردم مسلط باشند!¤أَمَا وَ اَللَّهِ مَا دَعَوْهُمْ إِلَى عِبَادَةِ أَنْفُسِهِم.....فَعَبَدُوهُمَْ‏¤

✳️ علامه طباطبایی : حرام‌تراشی برای این است در میان عوام الناس موقعیتی پیدا کنند.