ظهور معرفت در خانواده (2)
خانوادهايشان دركرمان
استاد سروش :

ازدواج و كانون خانواده ؛
سجده ،امانت ، خير كثير
۱- اصل اصيل قرآني در راستاي ارتباط با همسر آيه "وعاشروهن بالمعروف" است كه حضرت حق ام ميفرمايد: "باهمسر خود به زيبائي ونيكي رفتار كنيد". واقعا"به اين امر صريح آفريدگار و ولي نعمتمان چقدر توجه و در مقام عمل به آن پاي بند بوده ايم ؟
۲- ما را چه شده كه در كوچكترين مسائل زندگيمان به نقاش و نگار زشت و نامبارك "جدائي" مي انديشيم!؟ عجبا كه" همسران ناسازگار با يكديگر" بي خبرند از آن گفتار زنــده جهاني قرآن عزيز كه : حتي در شرائط تنگ عصبيتي كه بركانون خانواده حاكم شده و طرفين به "انفصال وانقطاع " فقط مي انديشند و گوش شنوائي در قبال ناصحان "وصل" ندارند، ميفرمايد: چه بسا در همين همسري كه به طلاق وجدائي از او فكر ميكنيد خدا" خير كثير "قرار داده است .
۳- وظيفه زن :
همه حرف را در اين حديث رسول اعظم الهي (ص) جستجو كنيد و بااين بيان ديگر براي كسي حرفي براي گفتن باقي نمي ماند : اگر بنا بود امر كنم سجده بر غير خداوند متعال را ،حتما ميگفتم زنان امتم بر شوهران خود بايد سجده كنند .
بنظرم همه اين سخن بزرگترين سفير الهي در يك كلمه جمع است و آن "اطــــاعت " از شوهر است .
۴- وظيفه مرد :
در اينجاهم حرف اول و آخر را همان رسول بزرگ خدا فرمود: كه اي مردان امتم زن "امـــانت خدا" در دست شماست .
بله امانت دار "امين" هيچگاه دست به تركيب امانت نميزند ،مقصودم اين است از مواظبت ميكند ، به مهرباني ميكند ، براو چيزي تحميل نميكند ، او تحت فشار براي رسيدن به سلايق كاملا شخصي خود قرار نميدهد ،تا چه برسد باينكه بخواهد بنده نفس سركش شود و او را آزار واذيت كند! اگر بپرسيد اين همه معنا را از كجاي امانت داري استفاده شده ؟ گويم "الامانـة لكل شی ،بحسبها" .