درجمع برخي ازفرهنگيان و

 

          خانوادهايشان دركرمان

                         

                  

                استاد سروش :

              

     

 

          ازدواج و كانون خانواده ؛ 

  

         سجده ،امانت ،  خير كثير                      

۱- اصل اصيل قرآني در راستاي ارتباط با همسر آيه "وعاشروهن بالمعروف" است كه حضرت حق ام ميفرمايد: "باهمسر خود به زيبائي ونيكي رفتار كنيد".  واقعا"به اين امر صريح آفريدگار و ولي نعمتمان چقدر توجه و در مقام عمل به آن پاي بند بوده ايم ؟ 

۲- ما را چه شده كه در كوچكترين مسائل زندگيمان به نقاش و نگار  زشت و نامبارك "جدائي" مي انديشيم!؟ عجبا كه" همسران ناسازگار با يكديگر" بي خبرند از آن گفتار زنــده جهاني  قرآن عزيز  كه : حتي در شرائط تنگ عصبيتي كه بركانون خانواده حاكم شده و طرفين به "انفصال وانقطاع " فقط مي انديشند و گوش شنوائي در قبال ناصحان "وصل" ندارند، ميفرمايد: چه بسا  در همين همسري كه به طلاق وجدائي از او فكر ميكنيد خدا" خير كثير "قرار داده است .

۳- وظيفه زن :

همه حرف را در اين حديث رسول اعظم الهي (ص)  جستجو كنيد و بااين بيان ديگر براي كسي حرفي براي گفتن باقي نمي ماند : اگر بنا بود امر كنم سجده بر غير خداوند متعال را ،حتما ميگفتم زنان امتم بر شوهران خود بايد سجده كنند .

 بنظرم همه اين سخن بزرگترين سفير الهي  در يك كلمه جمع است و آن "اطــــاعت " از شوهر است .

۴- وظيفه مرد :

در اينجاهم حرف اول و آخر را همان رسول بزرگ خدا فرمود: كه اي مردان امتم زن "امـــانت خدا" در دست شماست . 

بله امانت دار  "امين"  هيچگاه دست به تركيب امانت نميزند ،مقصودم اين است از مواظبت ميكند ، به مهرباني ميكند ، براو چيزي تحميل نميكند ، او تحت فشار براي رسيدن به سلايق كاملا شخصي خود قرار نميدهد ،تا چه برسد باينكه بخواهد بنده نفس سركش شود و او را آزار واذيت كند! اگر بپرسيد اين همه معنا را از كجاي امانت داري استفاده شده ؟ گويم "الامانـة لكل ش‍ی ،بحسبها" .