☑️اهداء به روح همسرم بانوی اخلاق

🔰سلسله مقالات گذری متفاوت بر عالَم برزخ ( قسمت ۵۸)

🔴 مرگ در اندیشه یک عارف بزرگ


✍هادی سروش


در لابلای پنچاه و هفت قسمت گذشته از پژوهش درباره برزخ ، اندیشه های نابی در رابطه با جهان برزخ از بزرگان تقدیم داشته ام .
در این قسمت بخشی از اندیشه امام خمینی که عارفی ژرف است را تقدیم میدارم .

✅ ایشان مینویسد : جناب محقق بارع و مدقق بزرگ اسلام سید عظیم الشان داماد در کتاب قبسات که یکی از کتب کم نظیر است فرماید : "نترساند البته تو را مرگ زیرا که تلخی آن در ترسناکی از اوست / لاتخافنک الموت فان مرارته فی خوفه." (شرح اربعین حدیث/ ۱۴۱)

✅ وی ، گمان کسانیکه توهم کرده اند روح بعد از جدا شدن از بدن ، دوباره در قبر برای سوال و جواب بازگشت داده میشود و به تعبیری زیر خاک زنده میشود را مورد نقد جدی قرار داده و اصلِ زندگی روح را در جهان دیگر با بدن مِثالی طبق آموزه های اهلبیت (ع) تثبیت میفرماید و میگوید:
"روح که از این بدن خارج شد بعد روح را داخل آنها‌‎ ‌‏می کنند!، در مورد سؤال قبر می گوید دوباره روح از آن خارج شده،‌‎ ‌‏در این بدن داخل می شود، آن وقت سؤال واقع می گردد و فشار قبر حاصل می شود و‌‎ ‌‏دوباره به آن قالب مثالی می رود تا قیامت‌‎ ‌‏در قالب مثالی است، و می گوید: با این بدن در قبر معذّب است، حال آنکه این بدن‌‎ ‌‏می پوسد، خاک می شود و از بین می رود، این چه حرفهایی است!‏" (تقریرات درس فلسفه ج۳ ص۲۳۸)
و نیز مینویسد ؛ "تعلق روح به بدن بعد از موت، همان توجه نفس به خود است که در وقت سکرات‌‎ ‌‏موت رخ داده بود و از خود غافل شده بود، مگر تعلق نفس به بدن و جسم، غیر این‌‎ ‌‏است که به آن توجه پیدا کند؟ یا اینکه باید دوباره بیاید و آن را که دور انداخته، در آن‌‎ ‌‏داخل شود؛ بدن بیش از لاشه، چیز دیگری نیست و نسبت نفس به این جسدی که‌‎ ‌‏خاک می شود و می پوسد مثل نسبت نفس به اجسام دیگر است.‏ ‌‏البته شرع، احتراماتی برای این بدن قائل شده؛ چون سابقاً بدن مؤمن بود و به‌‎ ‌‏غیر این نسبت، نسبت دیگری ندارد، و الاّ هر آنچه که از بدن جدا شود اگر‌‎ ‌‏بدنیتش محفوظ باشد، باید اجزائی که در طول عمر مانند ناخن و مو و پوست و غیره‌‎ ‌‏از بدن جدا می شود و آنچه به تحلیل می رود در آن عالم در انبانهایی جمع نمایند و‌‎ ‌‏آن انبانها را هم حاضر کنند و بدن ما عبارت از چندین انبان پوست و گوشت و‌‎ ‌‏استخوان باشد.‏" (تقریرات فلسفه ، ج۳ ص۲۴۰)

✅ یکی از معارف عمیق در رابطه با برزخ از این سخن پیامبر رحمت (ص) ریشه گرفته که فرمود : ‌‏«القبر روضة من‌‎ ‌‏ریاض الجنّة أو حفرة من حفر النیران» بدین معنا که قبر آدمی یا گلستانی از گلستان های پهناور بهشت است و یا گودالی از جهنم.
ایشان چنین مینویسد؛ "اگر دری از درهای بهشت به این قبر باز باشد، مگر عالم به این نحو میماند؟‌‎ ‌‏آن چنان این دنیا را عطر و روح و ریحان پر می کند که حس احدی را تاب و توان باقی‌‎ ‌‏نمی ماند.‏ ‌‏و یا اگر از جهنم، دری باز باشد، مگر از گند و عفونت و حرارت، عالَمی این گونه‌‎ ‌‏که می بینیم می ماند؟!‏ ‌‏وقتی این مطالب را می گوییم بلافاصله میگویند: با چشم حلال زاده دیده می شود،‌‎ ‌‏این چه تناقضاتی است؟! درعین حال که به همین قبر نظر دارد می گوید: قبور مؤمنین و‌‎ ‌‏متّقین از مشرق تا مغرب است، مگر ما در همین قم، صد هزار قبر برای مؤمنین سراغ‌‎ ‌‏نداریم؟ مگر این زمین چقدر قابل توسعه است؟ آیا قابلیت توسعه به چندین برابر‌‎ ‌‏خود را دارد؟‏ ‌‏آیا در قبر که عذاب می شود، همین استخوان عذاب می شود؟ این استخوان که‌‎ ‌‏خاک می شود، پس چرا باید به گردن شرع چیزهایی گذاشت که مطابق هیچ آیه و‌‎ ‌‏روایتی نیست؟!‏ ‌‏و اگر به گفتۀ روضه خوانها تمسک کنند، خواهیم گفت آنها معلوم نیست به کدام‌‎ ‌‏خبری که دلالت هم ندارد تعویل کرده اند.‏ ‌‏این مطلب، هم خنده دارد وهم گریه! (تقریرات فلسفه ج۳ ص۲۳۹)

✅ امام ژرف اندیش (ره) بعد از ابطال گفتار کسانیکه عالَم برزخ را همین گودال در قبرستان دانسته و سخت به این توهم حمله میکند و در معرفی عالم برزخ بر این باور درست است که عالَمی است که وسعت آن برای مومن تمام شرق و غرب را گرفته ، و اینگونه میگوید:
"‌‏عالم قبر غیر از عالمی نیست که بعد از موت حاصل می شود، و از حضرت سؤال‌‎ ‌‏کردند فرمود: آن عالم بعد ازموت تا قیامت است، که همان برزخ است.‌‎ و این برزخ‌‎ ‌‏است که رایحۀ عالم آخرت و بهشت از آن می آید؛ چون برزخ و میانه است، یک جنبۀ‌‎ ‌‏نازله از آن در این پیداست که به قبر، دری از بهشت باز می شود، و آن عالم برزخ است‌‎ ‌‏که قبر هر مؤمنی، از میان مشرق و مغرب وسیع تر است .. ‌‏عالم قبر که در اخبار است نه همین گودالی است که برای ما می کنند؛ بلکه همان‌‎ ‌‏عالم برزخ است که گفتیم؛ لذا در اخبار و ادعیه است که گفته اند: ‌‏«اللهمّ أعوذ بک من‌‎ ‌‏عذاب القبر» و اگر قضیه همان باشد که فعلاً اعتقادات نوع مردم است ـ و منشأ یک‌‎ ‌‏قسمتش از روضه خوانهای بی سواد و یک قسمت هم معلوم نیست از کجا تولید شده‏ باشد؛ بنابراین[بایدگفت] خاندان پهلوی مردم را‌‎ ‌‏ازعذاب قبرخلاص کردند! چون قبرها را خراب نمودند! در حالی که می بینیم[از قبرستان های گذشتگان] اشجاری به عمل می آید و یا کشتزاری می شود .. " (تقریرات فلسفه ، ج۳ ص۲۴۰)

✅ در پایان این قسمت به معرفی اجمالی و زیبا حضرت امام (ره) درباره حقیقت برزخ که الهام گرفته شده از قرآن و عترت است توجه کنید که چنین نوشته است؛
"به‌‎ ‌‏محض بیرون رفتن از دار طبیعت، تجرد عقلانی کامل نیست، بلکه برزخ هم هست که‌‎ ‌‏باید از آن برزخ هم به حرکت جوهریه گذشت تا به تجرد عقلانی صرف وارد شد.‌‎ ‌‏پس برزخ برای همه هست و اهل برزخ، وجودِ برزخی ـ بین وجود تجردی عقلانی و‌‎ ‌‏وجود جسمانی طبیعی ـ دارند. لذا بهشت سعدا، بهشت برزخی و جهنم اشقیا، دوزخ‌‎ ‌‏برزخی خواهد بود.‏ ‌‏وعالم برزخ هم یک مرحلۀ قهری از مراتب وجود است، لذا برای همه قهری‌‎ ‌‏است. منتها کسانی که در این عالم مطالب عقلانی و فضایل کسب کردند، راه‌‎ ‌‏برزخیشان کوتاه است و زود به عالم تجرد عقلانی می رسند و سیر برزخی آنها کمتر‌‎ ‌‏می باشد و حرکت جوهری برزخیه تندتر و سریع تر صورت می گیرد؛ چون به معاونت‌‎ ‌‏کسب فضایل عقلانی برای نیل به خلعت تجرد عقلانی مستعدتر هستند. و همچنین‌‎ ‌‏آنهایی که کسب رذایل کرده اند، دوزخ تجردی کامل، زودتر نصیبشان می شود، و در‌‎ ‌‏دوزخ برزخی آن قدر معطلی ندارند و برای همین جهت است که آن مرد گفت: از‌‎ ‌‏نردبان که افتادم به جهنم افتادم ـ نعوذ بالله ـ ." (شرح چهل حدیث /ص ۷۲)

از این عارف بزرگ‌مطالب دیگری در آثارشان در رابطه با برزخ بدست رسیده که بجهت عدم اطاله مقاله صرف نظر کرده و پژوهشگران محترم را به کتاب تازه نشر "دانشنامه امام خمینی" ارجاع میدهیم‌

این سلسله مقالات ادامه دارد . ان شاء الله


https://t.me/soroushmarefat