به نام خدا

🔻اخیرا فردی با ادبیات تمسخرانه ، تصاویری از برخی مراجع و اساتید را پخش نموده باعنوان
 "بین علماء اختلاف افتاده بدجوری!" 
تصاویر برخی علماء ارائه کرده که هر کدام اشاره به تعدادی خاص از ثواب -یک حج تا ۷۰ هزارحج- در قبال زیارت امام رضا (ع) دارند.

🌹دوست فرهیخته عزیزی این فایل را فرستاده و پاسخ بنده چنین است :


💠با سلام و ارادت
  
✅ قبول دارم که متاسفانه برخی روحانیون کامل و یا مستند صحبت نمیکنند ! و اما منکر این هم نباید شد که از طرف دیگر برخی هم متاسفانه بنا به تمسخر دارند !

🔻اما پاسخ ؛

✅در بحث ثواب ، گاهی در یک روایت برای تاکید بر مراتب یک عمل صالح از کم به زیاد ثواب ارزش هائی تعریف شده است . و این بمعنای "اختلاف علماء" نیست ، بلکه اشاره به مراتب ارزش آن عمل با اتکاء به مراتب معرفت و خلوص اشخاص انجام دهنده دارد .

✅این مسئله یعنی تفاوت در اندازه فضیلت و ثواب ، در قرآن در مورد ثواب "انفاق" در سوره بقره ؛ از یک شاخه گندم تا هفت صد و بیشتر را خدای متعال فرموده است . 

آیه را ملاحظه کنید :

مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيم (بقره /۲۶۱)
مَثَل [صدقات‌] كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‌كنند همانند دانه‌اى است كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه‌اى صد دانه باشد؛ و خداوند براى هر كس كه بخواهد [آن را] چند برابر مى‌كند، و خداوند گشايشگر داناست.

✅در مورد زیارت هم این تعداد ثواب که به تعدد مراتب معرفت زائران برمیگردد روایت شده است ‌. 
و تفاوت درک و مراتب راوی حدیث هم میتواند دخالت داشته باشد. گاهی یک راوی تحمل مراتب شنیدن زیادی ثواب را نداشته و ائمه ع به وسع فهم آن شخص مطلب را فرموده اند .

✅این حدیث که به سند صحیح در کامل الزیارات در مورد اختلاف مراتب و فضیلت و ثواب زیارت امام حسین (ع)  آمده را ملاحظه فرمایید :
امام صادق علیه السلام فرمود: روزی [امام] حسین در آغوش پیامبر (ص) بود. پیامبر با او بازی می کرد و او را می خنداند. عایشه گفت: «ای رسول خدا!، چقدر این کودک توجه شما را جلب کرده است!» پیامبر (ص) به او فرمود: وای بر تو! چگونه او را دوست نداشته باشم و توجهم را جلب نکند، درحالی که او میوه دلم و روشنی چشمم است؛ اما امت من او را خواهند کشت. پس کسی که بعد از شهادتش او را زیارت کند، خداوند برای او یک حج از حج های من می نویسد». عایشه گفت: «ای رسول خدا، یک حج از حج های شما؟!» فرمود: «بله، دو حج از حج های من». گفت: «ای رسول خدا، دو حج از حج های شما؟!» فرمود: «بله و چهار» و مدام افزود و چند برابر کرد تا رسید به نود حج از حج های رسول خدا (ص) با عمره هایش.
کَانَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ(ع) ذَاتَ یَوْمٍ فِی حَجْرِ النَّبِیِّ (ص) یُلَاعِبُهُ وَ یُضَاحِکُهُ فَقَالَتْ عَائِشَةُ یَا رَسُولَ الله مَا أَشَدَّ إِعْجَابَکَ بِهَذَا الصَّبِیِّ فَقَالَ لَهَا وَیْلَکِ وَ کَیْفَ لَا أُحِبُّهُ وَ لَا أُعْجَبُ بِهِ وَ هُوَ ثَمَرَةُ فُؤَادِی وَ قُرَّةُ عَیْنِی أَمَا إِنَّ أُمَّتِی سَتَقْتُلُهُ فَمَنْ زَارَهُ بَعْدَ وَفَاتِهِ کَتَبَ اللهُ لَهُ حِجَّةً مِنْ حِجَجِی قَالَتْ یَا رَسُولَ الله حِجَّةً مِنْ حِجَجِکَ قَالَ نَعَمْ حِجَّتَیْنِ مِنْ حِجَجِی قَالَتْ یَا رَسُولَ الله حِجَّتَیْنِ مِنْ حِجَجِکَ قَالَ نَعَمْ وَ أَرْبَعَةً قَالَ فَلَمْ تَزَلْ تزاده [تُرَادُّهُ] وَ یَزِیدُ وَ یُضْعِفُ حَتَّی بَلَغَ تِسْعِینَ حِجَّةً مِنْ حِجَجِ رَسُولِ الله (ص) بِأَعْمَارِهَا (کامل الزیارات / ۱۶۸)

با تشکر ، هادی سروش

https://telegram.me/soroushmarefat