همراهی معرفتی با حجاج - ۱۲ ✍هادی سروش
🔰 همراهی معرفتی با حجاج - ۱۲
✍هادی سروش
💠 دو نکته اساسی در ایام تشرّف
اول ؛ چه اعمالی انجام شود ؟ و دوم ؛ توجه به حقوق دیگران
✅ از آنجا که ما در واقع نمیدانیم از خدا چه بخواهیم ، و حداکثر خواسته های ما شاملِ زندگی و سلامت و عافیت میشود و حال آنکه ؛ من و شما از طرفی در یک جهان پر از حوادث و پیچیده زندگی میکنیم بطوریکه تشخیص سره از ناسره بشدت سخت شده ، و از طرف دیگر جهان ابدی در پیش رو داریم و ضرورتا باید خواسته ها و تقاضاهای ما متناسب با آن ابدیت باشد و متاسفانه از آن عوالم و مقتضیات آن هم چیزی نمیدانیم ، پس لازم و ضروری است دعا کردن و نوع حوائج را ، از راهنمایان این راه ، فرا بگیریم.
✅ حوائج مهم در روز عرفه از دیدگاه امام سجاد(ع) ، جدا آموزنده بوده و درخور توجه است .
🔻امام (ع) خدا را به مقربانش قسم داده و درخواستهایش را بیان میکند که بخش مهم آن چنین است:
🔽۱. طلب نعمت "ولایت الهی" که قرار گرفتن در تحت سرپرستی خدا میباشد و ثمره اش ؛ بیرون بودن از دسترس شیطان است :
«وَتَوَلَّنی بِما تَتَوَلّی بِهِ اَهلَ طاعَتِک...»
🔽۲. درخواست توفیقِ توبه و طهارت و دوری از گرفتاری "استدراج" است و استدراج ؛ به امید آینده بودن و مشغول بهرمندی از نعمت ها و غفلت است :
«وَ لا تَستَدرِجنی بِاِملائِک لِی استِدراجَ مَن مَنَعَنی خَیرَما عِندَهُ...»
🔽۳. درخواست بیداری و دوری از راه و روش زیاده خواهان غافل :
«وَ نَبّهنی مِن رَقدَةِ الغافلینَ، وَ سِنَةِ المُسرفِینَ، وَ نَعسَةِ المَخذُولِین»
🔽۴. طلب توجه و حضور قلبی به کمالات :
«وَ خُذ بِقَلبی اِلی مَا استَعمَلتَ بِهِ القانِتِینَ...»
🔽۵. درخواست دوری از هر رفتار و اخلاقی که موجب دوری از خدا میشود :
«وَ اَعِذنِی مِمّا یباعِدُنی عَنک...»
🔽۶. طلب تسهیل و آسان شدن همه ی ورودی های راههای خیری که به او منتهی میشود :
«وَ سَهِّل لِی مَسلَک الخَیراتِ اِلَیک...».
🔽۷. نجات از فتنه هایی که در میان خانواده ها و جوامع در حالت عادی گریزی از آن نیست :
«وَ نَجِّنِی مِن غَمَراتِ الفِتنَةِ...».
🔽۸. حفظ و هدایت قلب ، از گرایش به زشتیها :
«وَ اَشعِر قَلبِی الاِزدِجارَ عَن قَبائِحِ السَّیئاتِ...».
🔽۹. پاک نمودن و زدودن باطن از دنیادوستی :
«وَ انزِع مِن قَلبِی حُبَّ دُنیا دَنِیةٍ تَنهی عَمَّا عِندَک...».
🔽۱۰. درخواست دوری از هر سرافکندگی هنگام ملاقات خداوند:
«وَ لا تُخزِنی یومَ تَبعَثُنِی لِلِقائِک...».
🔽۱۱. طلب شوق فراوان برای دیدار حق و جوار رحمت الهی:
«وَ اجعَل رَغبَتی اِلَیک فَوقَ رَغبَةِ الرّاغِبِینَ...».
🔽۱۲. درخواست حیات طیبه و زندگیی که منطبق بر همه خواسته های خدا باشد:
«فَاَحینی حَیوةً طًیبَةً تَنتَظِمُ بِما اُریدُ...».
✅توجه به حقوق دیگران
سفیان ثوری بر امام صادق(ع) وارد شد عرض کرد: «شنیدم که شما به هنگام طواف واجب، حجرالاسود را لمس نکردی، در حالی که رسول خدا صلی الله علیه و آله این کار را انجام می داد! حضرت در جواب فرمود: در زمان حضرت رسول صلی الله علیه و آله جمعیت کم بود و به راحتی می شد حجرالاسود را لمس کرد؛ اما در زمان ما، زیادی جمعیت در سفر حج، موجب می شود که لمس حجرالاسود سبب آزار دیگران گردد».(مستدرک الوسائل۳۴۸/۹)
🔺️با توجه به کثرت محیرالعقول زایران بیت الله الحرام ، نه تنها استعلام حجر سخت و یا ناممکن شود ، چه بسا طواف هم بسیار سخت باشد .
🕋در این شرائط ؛ به نظاره نشستن کعبه و بهره ی معنوی بردن از آن نگاه معرفتی خویش که توام با تفکر و اندیشه باشد ، طعم ملکوتی نصیب میکند که تا مدتها روح و روان انسان را ارتقاء میبخشد.
تفکری که بتواتد برای مسیر زندگی به انسان ، جهت جدیدی ارائه نماید.
🕋ویا در ایام تشرف در مکه ؛ از اعمال دیگری مانند تلاوت قرآن در ساعات مختلف روز ، حتی در اقامتگاه خود ، بهره جوید.
🔹امام سجّاد (ع) فرمودند:
هر كس در مكه ختم قرآن كند، از دنیا نمی رود تا آن كه رسول خدا (ص) را ببيند و جايگاهش را در بهشت بنگرد -
لَم يَمُت حَتّى يَرى رَسُولَ اللّهِ (ص )، ويَرى مَنزِلَهُ فِي الجَنَّةِ .
(📚من لا يحضر۲۲۷/۲)
🔸همچنین امام باقر(ع) در مورد ختم قرآن در مکه مکرمه فرمودند:
هر كس قرآن را در مكّه از جمعه تا جمعه يا در كمتر يا بيشتر از آن ختم كند و پايان آن را روز جمعه قرار دهد، براى او پاداش و حسناتی از اولين جمعه اى كه در دنيا بوده تا آخرين جمعه اى كه در دنيا خواهد بود، نوشته مى شود؛ اگر در روزهاى ديگر هم ختم كند، همين ثواب را دارد
(📚كافی۶۱۲/۲)
https://telegram.me/soroushmarefat