🔰 همراهی معرفتی با حجاج - ۱۲ 

✍هادی سروش


💠 دو نکته اساسی در ایام تشرّف

اول ؛ چه اعمالی انجام شود ؟ و دوم ؛ توجه به حقوق دیگران 

✅ از آنجا که ما در واقع نمیدانیم از خدا چه بخواهیم ، و حداکثر خواسته های ما شاملِ زندگی و سلامت و عافیت میشود و حال آنکه ؛ من و شما از طرفی در یک جهان پر از حوادث و پیچیده زندگی میکنیم بطوریکه تشخیص سره از ناسره بشدت سخت شده ، و از طرف دیگر جهان  ابدی در پیش رو داریم و ضرورتا باید خواسته ها و تقاضاهای ما متناسب با آن ابدیت باشد و متاسفانه از آن عوالم و مقتضیات آن هم چیزی نمیدانیم ، پس لازم و ضروری است دعا کردن و نوع حوائج را ، از راهنمایان این راه ، فرا بگیریم.

✅ حوائج مهم در روز عرفه از دیدگاه امام سجاد(ع) ، جدا آموزنده بوده و درخور توجه است .

🔻امام (ع) خدا را به مقربانش قسم داده و درخواست‌هایش را بیان می‌کند که بخش مهم آن چنین است:

🔽۱. طلب نعمت "ولایت الهی" که قرار گرفتن در تحت سرپرستی خدا میباشد و ثمره اش ؛ بیرون بودن از دسترس شیطان است :
«وَتَوَلَّنی بِما تَتَوَلّی بِهِ اَهلَ طاعَتِک...»

🔽۲. درخواست توفیقِ توبه و طهارت و دوری از گرفتاری "استدراج" است و استدراج ؛ به امید آینده بودن و مشغول بهرمندی از نعمت ها و غفلت است : 
«وَ لا تَستَدرِجنی بِاِملائِک لِی استِدراجَ مَن مَنَعَنی خَیرَما عِندَهُ...»

🔽۳. درخواست بیداری و دوری از راه و روش زیاده خواهان غافل : 
«وَ نَبّهنی مِن رَقدَةِ الغافلینَ، وَ سِنَةِ المُسرفِینَ، وَ نَعسَةِ المَخذُولِین»

🔽۴. طلب توجه و حضور قلبی به کمالات : 
«وَ خُذ بِقَلبی اِلی مَا استَعمَلتَ بِهِ القانِتِینَ...»

🔽۵. درخواست دوری از هر رفتار و اخلاقی که موجب دوری از خدا میشود : 
«وَ اَعِذنِی مِمّا یباعِدُنی عَنک...»

🔽۶. طلب تسهیل و آسان شدن همه ی ورودی های راه‌های خیری که به او منتهی میشود :
«وَ سَهِّل لِی مَسلَک الخَیراتِ اِلَیک...».

🔽۷. نجات از فتنه هایی که در میان خانواده ها و جوامع در حالت عادی گریزی از آن نیست : 
«وَ نَجِّنِی مِن غَمَراتِ الفِتنَةِ...».

🔽۸.  حفظ و هدایت قلب  ، از گرایش به زشتیها : 
«وَ اَشعِر قَلبِی الاِزدِجارَ عَن قَبائِحِ السَّیئاتِ...».

🔽۹. پاک نمودن و زدودن باطن از دنیادوستی : 
«وَ انزِع مِن قَلبِی حُبَّ دُنیا دَنِیةٍ تَنهی عَمَّا عِندَک...».

🔽۱۰. درخواست دوری از هر سرافکندگی هنگام ملاقات خداوند: 
«وَ لا تُخزِنی یومَ تَبعَثُنِی لِلِقائِک...».

🔽۱۱. طلب شوق فراوان برای دیدار حق و جوار رحمت الهی: 
«وَ اجعَل رَغبَتی اِلَیک فَوقَ رَغبَةِ الرّاغِبِینَ...».

🔽۱۲. درخواست حیات طیبه و زندگیی که منطبق بر همه خواسته های خدا باشد: 
«فَاَحینی حَیوةً طًیبَةً تَنتَظِمُ بِما اُریدُ...».


✅توجه به حقوق دیگران 

سفیان ثوری بر امام صادق(ع) وارد شد عرض کرد: «شنیدم که شما به هنگام طواف واجب، حجرالاسود را لمس نکردی، در حالی که رسول خدا صلی الله علیه و آله این کار را انجام می داد! حضرت در جواب فرمود: در زمان حضرت رسول صلی الله علیه و آله جمعیت کم بود و به راحتی می شد حجرالاسود را لمس کرد؛ اما در زمان ما، زیادی جمعیت در سفر حج، موجب می شود که لمس حجرالاسود سبب آزار دیگران گردد».(مستدرک الوسائل۳۴۸/۹)

🔺️با توجه به کثرت محیرالعقول زایران بیت الله الحرام ، نه تنها استعلام حجر سخت و یا ناممکن شود ، چه بسا طواف هم بسیار سخت باشد .

🕋در این شرائط ؛ به نظاره نشستن کعبه و بهره ی معنوی بردن از آن نگاه معرفتی خویش که توام با تفکر و اندیشه باشد ، طعم ملکوتی نصیب میکند که تا مدتها روح و روان انسان را ارتقاء میبخشد.
 تفکری که بتواتد برای مسیر زندگی به انسان ، جهت جدیدی ارائه نماید.

🕋ویا در ایام تشرف در مکه ؛ از اعمال دیگری مانند تلاوت قرآن در ساعات مختلف روز ، حتی در اقامتگاه خود ، بهره جوید.


🔹امام سجّاد (ع) فرمودند:
 هر كس در مكه ختم قرآن كند، از دنیا نمی رود تا آن كه رسول خدا (ص) را ببيند و جايگاهش را در بهشت بنگرد -  
لَم يَمُت حَتّى يَرى رَسُولَ اللّهِ (ص )، ويَرى مَنزِلَهُ فِي الجَنَّةِ . 
(📚من لا يحضر۲۲۷/۲)

🔸همچنین امام باقر(ع) در مورد ختم قرآن در مکه مکرمه فرمودند:
 هر كس قرآن را در مكّه از جمعه تا جمعه يا در كمتر يا بيشتر از آن ختم كند و پايان آن را روز جمعه قرار دهد، براى او پاداش و حسناتی از اولين جمعه‏ اى كه در دنيا بوده تا آخرين جمعه‏ اى كه در دنيا خواهد بود، نوشته مى‏ شود؛ اگر در روزهاى ديگر هم ختم كند، همين ثواب را دارد

(📚كافی۶۱۲/۲)

https://telegram.me/soroushmarefat