قال الله تعالی: هو الذی یصلی علیکم وملائکته لیخرجکم من الظلمات الی النور
 

امام رضا در مواجهه با فساددرلباس دین

💠چاپ شده در روزنامه جمهوری اسلامی ۹۷/۵/۲
 

🔰امام رضا (ع) در مواجهه با "فساد در لباس دین "

⭕نوشته :هادی سروش
 
مسئولیت مهم "انبیاء و اولیاء " در مبارزه است .
لذا درمقام زیارت به ساحت مقدس شان میگوئیم : " لقد جاهدت فی الله حق جهاده" .
واین مبارزه همیشه مبارزه دربرابرفساد سیاسی نیست تا برخوردی مانند امام حسین (ع) و کربلا را بخواهد.
بلکه چه بسا مبارزه در برابر فسادی باشد که بر سرتاسر جامعه اثر غیر قابل انکار دارد .

فساد مهمی که مبارزه و جهاد کمرشکنی را، میطلبد ؛ "فساد در لباس دین" است.
این سنخ از فساد از سیاست تااقتصاد و از شریعت تا اخلاق را ، آلوده میکند!


"فساد در لباس دین" ، یعنی تباهی و تخریب و انحرافی که بنام "دین و ارزشها" ، ارکان یک جامعه را بگیرد.
این سنخ از فساد؛چون لباس و ظاهر دینی دارد ، جامعه از بوی تعفن آن ، بی اطلاع مانده و نمیتواند به مقابله برخیزد‌.

در این قسم ازفساد؛ باسوء استفاده ازنام دین و باتوجیه دینی ، سیاستهای غیر دینی و غیر اخلاقی و یا غیر قانونیِ "حکومت دینی" ویا "چهره های دینی" بشکل مثبت عرضه میشود .

تردید نکنید که این فساد منتهی به اقسام فسادهای سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، اخلاقی ، فرهنگی میشود.

"اسلام" بعد از حکومت پاک نبوی و علوی ، دو حکومت باصطلاح دینی ِبنی امیه وبنی عباس را ، تجربه کردکه عمده فساددراین دو حاکمیت وحکومت ؛ "فساددرپوشش دین" بود.


🔻مبارزه امام هشتم (ع) در این نقطه متمرکز است ، او اجازه نمیدهد بنام دین و یا بوسیله صاحب نامان دینی و یا حکومت دینی ، "فساد" لباس "شریعت" به تن کند .


◀️ ۱)سوءاستفاده دینی ازجایگاه مدیریتی دراِعمال قدرت

مامون خلیفه هفتم عباسی است و برای این جایگاه بنام خلافت ،پا بر سر بریده برادر خودگذاشته تا خود را جانشین رسول الله ! معرفی کند.
این مامون !  با این عقبه و ادعا ، میاید و پیشنهاد خلافت به امام رضا میکند !
و پاسخ امام رضا در برابر این فساد؛ بسیار بجا وعالی بود که فرمود؛ "اگر این مقام از آن توست و خدا عنایت کرده، حق اعطایش را نداری و اگر این مقام حق شما نبوده و نشسته ای ، چه جای اعطاء!؟" (عیون اخبارالرضا؛ج ۱۵۱/۱ )

 این نیست مگر سوء استفاده از دین چراکه بعنوان خلیفه رسول الله میخواهد این جایگاه و ریاست را تفویض کندتا بخیال خام خود ؛اهلبیت راعملا، ریاست طلب معرفی کند! این فسادو تباهی است که لباس دین پوشیده.

درجامعه اسلامی ، شمار قابل توجهی از مسئولیت ها،انتساب به دین دارد، غالبا آن دسته ازریاست هایی است که از "انتصاب" ریشه گرفته ، نه از "انتخاب" !
میتواند محل افرادی باشد که از موقعیت و مسئولیت خود که دارای عنوان دینی است، سوء استفاده کنند!

بعنوان نمونه ؛ اگرمسئولی بگوید؛
چون نماینده ولی فقیه در این سازمان و یا این نهاد هستم، بایدچنین کنید!
ویابگوید چون امام جمعه ام باید حرفم در استان یا شهرستان، جامه عمل بپوشد!ویاچون منصوب فرماندهی کل هستم باید این سیاستی را که میگویم ،ملاک قرار دهید! و..
قطعا "فساد با لباس دین " بر صندلی قدرت تکیه زده!
به تعبیرنهج البلاغه ؛این فاجعه بزرگترین خیانت درحق جامعه اسلامی است و امام علی میفرماید؛این خیانت فقط از "امامِ باطل" برمیآید ؛ "إن أعظم الخيانة خيانة الأمّة وأفظع الغش غش الائمه"(نامه۵۳).



◀️ ۲) رانت های خانوادگی و رفاقتی وصنفی؛ همانگونه که میتواند سیاسی ویا اقتصادی باشد ،چه بسا "دینی" باشد.
بدین معنا که یک "نهاد یا چهره دینی" اجازه دهد افراد عادی براساس پیوند خانوادگی با او ، از هر روش غلطی بهرمند باشند، وکسی جرات نقد و یا اعتراض نداشته باشد چرا که پدرش یا برادرش و .. از چهرهای شناخته شده دینی است!
که نقطه عطف این خیانت ؛ "رانت" است  که فساد را با لباس دین عرضه میکند!

امام رضا(ع) وقتی میبیند؛ پسر عمو خطاء کارش بنام "زید" با نام دین و اهلبیت ، مخالفین خود را که از عباسین بودند به چوبِ ضرب و شتم و غارت گرفته ! بلافاصله ارتباط خود را قطع کرده و قسم یاد میکند که با زید تا زنده ام حرف نخواهم زد.(عیون ۲۵۷/۲)
بدین شکل امام رضا لباس دین را از تن یک فاسد ومفسدی که ارتباط خویشاوندی باخود دارد را، درآورد.

نه تنها "رانت خانوادگی" لباس دین میپوشد، بلکه"رانت های رفاقتی و صنفی" هم در این چالش ، میدان دارند.
وقتی امام رضا (ع) نهایت احترام را به شاگردش نمود و مرکب شخصی اش را برایش فرستاد و شخصا جایگاه خواب او را آماده کرد ، اما به خاطر خیالاتی که در ذهن شاگردش آمد ، فوراً به او گوشزد نمود مبادا این رفتارم باعث غرورت شود [و آن را وسیله ای برای رسیدن به اهداف دنیوی قرار دهی] . (عیون ۲۲۹/۲)

ورود دراموال دیگری؛شخصی یا عمومی مانند بیت المال و انفال نظیر منابع طبیعی بنام مرجعیت، روحانیت،حوزه، هیئت،مسجد، ومانندآن؛میتواندبهترین خاستگاه فساددرپوشش دین باشد!

پس ؛ شخص یا نهاد دینی، موظف است برای جلوگیری از فساد، اول ؛ منتسبین خانوادگی و رفاقتی و صنفب خود رانظارت و کنترل کند.
 

◀️ ۳) ماجراجوئی و تخریب وحتی حذف فیزیکی افراد به اسم انقلابیگری و دفاع از ارزشها ، مورد دیگری است که "فساد با لباس دین" وارد میشود .

در زمان حضرت رضا (ع) غیر از برخی "شیعیان ترمز بریده" ، که دست به حرکات باصطلاح انقلابیگرایانه میزدند ، پاره افرادی که رابطه خویشاوندی با امام رضا داشتند هم وارد غوغاگری های نابخردانه ولی با پوشش دین ، میشدند!

یک نمونه ؛زید بن موسی برادر امام رضا در بصره با همین انگیزه دربصره با عباسیین درگیرمیشد،که قبلا مورد اشاره قرارگرفت.

و نمونه دیگر؛ محمددیباج عموی امام رضا(ع) است که برعلیه مامون دست به خرابکاری میزد و امام به او فرمود:"تا زنده ام با توزیریک سقف نخواهم بود"! (عیون۲۲۱/۲)

این روش جدی و تند امام رضا نشان از برخوردمناسب ایشان با ماجراجوئی و شورش هائی است که در جامعه با لباس دین و انتساب به اهلبیت (ع) ظاهر میشود.



◀️۴)توجه به افزایش گستره خلافت و مدیریت در صورت  غفلت از مراکز داخلی قدرت ، یکی دیگر از فسادهائی است که اگر با تمسک به توجیهات دینی صورت پذیرد، فسادی بشمار میرود که لباس دین به تن کرده وظاهرشده!. 

نمونه اش ؛ وقتی مامون به اوضاع و شرائط مناطق اصلی حاکمیتش مانند "مدینه" بی توجهی میکند و به مناطق دیگری برای قرار دادن زیر چتر حکومتی اش، اقدام میکند، امام با لحنی سرزنش آمیز به او میگوید : " از خدا بترس... چرامناطقی که بر آن حکومت میکنی را رها کرده ای .. "؟!(عیون۱۷۱/۲).


 

◀️ ۵) پایمال کردن حقوق غیر مسلمان ، یکی دیگراز فسادهائی بشمار میرود که با لباس دین عرضه میشود!
چه بسا حاکمان و مسئولان حکومت دینی و اسلامی، براساس برخی از ادله ضعیف ونارسا فقهی،و یا براساس توهّماتی مانند اینکه چون "ما حق هستیم" پس اقلیت ها هیچ مشروعیت و حقی ندارند ، از بهرمندی اقلیت ها درمورد حقوق شان ، ممانعت کنند !

این همان چیزی است که به عینه در زمان امام رضا اتفاق افتاد و امام هشتم (ع) با آن مقابله نمود.

نمونه اول ؛
خانم مسلمانی؛ برای جمعی مسیحی ، در وصیتش اموالی را قرار داده بود... وقتی امام (ع) متوجه شد خانواده آن فرد از انجام وصیت استنکاف میکنندوچیزی به آن مسیحی نمیدهند،به آنان امرفرمود: "باید به وصیت نامه عمل کنیدو آن مبلغی که دروصیت آمده که به مسیحیان بدهید ، باید آن راپرداخت کنید". (کافی ۱۶/۷)

نمونه دوم؛
در نیشابور یک زرتشتی از دنیا میرود و در وصیتش متذکر شد که بخشی از اموال را به مستمندان دهند ، طبق نظر حاکم نیشابور ؛ مصرف مستمندان مسلمین میشود .
در اینجاهم امام رضا دستور داد که بهمان مقدار که وصیت نموده،از بیت المال برداشته شود و به مستمدان زرتشتی داده شود.(عیون۱۸/۲)

آیاما در مورد اقلیت ها در حقوق شهروندی که درتمام دنیاتعریف شده است (غیراز رژیم های نژادپرست) ، بمانند امام رضا عمل میکنیم ؟!


 
◀️ ۶) قضاوت و قاضی یکی از بزنگاههایی است که حکومت های دینی مبتلا به فساد ، در پوشش دین میشوند !

"مصلحت سازی" های متوهّمانه برای جلوگیری از اجرای حدود نسبت به مجرم ، و یا "دشمن سازی" های عجیب و غریب برای به دام انداختن مخالف خود، نمونه ای از فسادهای قضائی است که با ابراز توجیه های دینی ؛ لباس دین به تن کرده و خودنمایی میکند!

وقتی امام رضا(ع) با شکایت برادرش "عباس" که انسان پرخاشگر و تندی بود به دادگاه "قاضی طلحی" احضار شد، با کمال انصاف و تواضع اجابت نمود و از قاضی دادگاه هم خواست اجازه دهد تا شاکی اش - عباس بن موسی- همه شکایت و ادعای خود را بگوید ، ووقتی عباس در میانه طرح شکایت ، به امام اهانت نمود ، امام رضا(ع) هیچگونه اعتراضی به دادگاه نکرد تا جائی که عموی امام رضا که فرد محترمی بود به عباس اعتراض نمود.(اصول کافی ۳۱۷/۱)

 پس در حکومت اسلامی نباید "فساد قضائی" با پوشش دینیی بنامِ احترام به یک شخص موّجه مذهبی ، دیده شود و حقی ناحق شود.

اینجاست که قاضی و قوه قضائیه در کمال استقلال و بدون ذره ای توجه به چیزی غیر از پرونده مطروحه ، میتواند نظر دهد.


💠درتمام موارد فسادبرانگیزشمرده شده و نشده ، سیره امام رضا(ع)با همه محدویت ها و نظارتهائی که از سوی مامون برایش ایجاد شده بود ، متوجه نقد حاکم و حاکمیت است تا حاکمیتِ بنام خلافت اسلامی ، دچار فساد در لباس دین، نشود.

نه تنها در حکومتها و حاکمیت هایی که بوسیله اشخاص  غیر معصوم مدیریت میشود ، جای نقد و انتقاد باز است ، بلکه  بر اساس نهج البلاغه ؛ درحکومتهایی که یک معصوم صاحب قدرت است ،  گرچه خود شخص امام (ع) معصوم است خطاء ناپدیر است اما به لحاظ مسئولیت های بعدی در آن حاکمیت، فرض "نقد وانتقاد" کاملا امکان پذیر میباشند.
از همین جاست که خود امام علی(ع) نیز؛ همگان را دعوت به نقد صریح وجدی میکند تایکوقت ،در گوشه از پهنه ی حکومتش دچارفسادی که زیر لباس دین مخفی شده باشد،نشود. (ر.ک ؛ نهج البلاغه خطبه ۱۱۶)

🔰تلک دارالاخره نجعلهاللذین لایریدون علوا فی الارض ولا فسادا.
 
 
 

تعمیق اندیشه های دینی

📝ضرورت تعالی وتعمیقِ تفکر و اندیشه های دینی

🖋نوشته : هادی سروش


💠 مرکز اندیشه و تفکر ، باید با جریان خون تازه زنده و شاداب باشد.
خون تازه در تفکر و اندیشه در این است که با توجه به نیازها و مقتضیات جدید ، اندیشه و تفکر انسان به روز باشد .

مگر میشود در جهانی که همه چیز در حال نو شدن است و حتی دین خدا هم در عین خاتمیت ، زمینه نو به نو شدن را فراهم آورده ، بر همان اندیشه های گذشته اصرار ورزید؟!

خدا میداند "جمود و تحجر" بر باورهای گذشته چه پدری از دین و دنیای آدمیان که پای بند اعتقادات گذشته خود بوده اند، در آورده ؟!

صدها مسئله شرعی در گذر زمان تفاوت کرده ، چرا امروز در برابر تفاوت های جدید ، برخی استقامت میکنند؟

دیروز گذشته ؛ برای "تعیین" پدر برای فرزندی که دو مرد ادعای پدر بودنش را داشتند ، متوسل به "قرعه" میشدند ، ولی امروز با آزمایش "دی ان ا " پدر بودن شخص را ، "تشخیص" میدهند و نه اینکه "تعیین" کنند.

امروز از اعماق زمین تا اوج آسمان و کهکشان ، نیاز به بهترین ره آورهای نو فکری،که از یک فقه کارمد سرچشمه گرفته باشد ،داریم .

بزرگان اجازه به مانند من کوچکی دهند که دو سوال کنم ؛
آیا اجتهادی که در مدرسه فقاهت امام صادق(ع) کلید زده شد و همه فقیهان عصر خود را جذب مدینه و مدرسه امام صادق(ع) کرد ، محدود به تبدیل کردن فتوای از "احوط" ، به "اقوی" و یا بالعکس ، بوده ؟
و سوال دوم ؛ آیا رویه شیخ الطائفه شیخ طوسی ؛ در بسط فقه ، از یک جلد به ده جلد کتاب شریف "المبسوط" در طول این هزار سال ادامه یافته ؟

ناله ها و غصه های استادشهید مطهری هنوز که هنوز است درمان نشده که ؛ متاثر بود ، چرا در فقاهت فقیهان دو منبع بزرگ و بی نهایت پرفائده بنام ؛ "قرآن" و "عقل" ، جایگاه شایسته خود را ندارد.

خدا ، استاد عزیز ما حضرت آیت الله جوادی آملی را حفظ کند که مستقیم به صاحب این قلم فرمودند: آیا فقیه نباید گاهی سر از کتاب بلند کند و جامعه را هم ببیند ، تا آنچه در صفحات کتاب دیده را با جامعه منطبق سازد و بعد فتوا دهد؟

برای جامعه ونسل جوان امروز ما دردناک است که ما در بحث های نه چندان پیچیده ای مانند ؛ بانک و مناسبات مالی داخلی و جهانی ، فیلم و هنر و ورزش ، روابط اجتماعی زنان ، حضور اقلیت ها ، و .. با جمود بر اندیشه های گذشته ؛ بیاییم و در مورد بانکها؛ سخن از اتهام به ربا ، و در مورد فیلم و هنر و روابط اجتماعی زنان ؛ سخن بی بندباری ، و در مورد دخالت اقلیت ها در سرنوشت شان و بهرمندی از حقوق شهروندیشان ؛ تمسک به قاعده "حرمت تسلط کافر بر مسلمان" کنیم و جلوی رشد و پویایی گرفته شود.

به حمدالهی ؛ علم فقه که یادگار اهلبیت (ع) است مانند تفسیر و عرفان و کلام ، دارای چنان عظمت و ژرفائی است که تا قیامت میتوان در مقابل همه نیازهای بشر ، از آن بهرمند بود.

خلاصه ؛ جنجالی شدن اموری مانند کنسرت و یا حضور زنان در ورزشگاهها و یا حضور یک غیر مسلمان در شورای شهری ، نه تنها در شآن جمهوری اسلامی نیست، بلکه نشان از عدم جریان صحیح خون در عروقِ فکریِ بخشی از جامعه دارد ، و این تامل برانگیز است!

https://telegram.me/sorooshmarefat

هدیه برای روز دختر

💠رسول الله و لطیف ترین محبتها به دختران خود .


🔻چهار دختر داشت(به ترتیب سن) :

زینب(همسر ابوالعاص)
ام کلثوم (قبل از ازدواج فوت کرد)
رقیه(همسر عثمان)
حضرت فاطمه (سلام الله علیها)

🔰 محبت پیامبر(ص) به حضرت زهرای اطهر(س) که شُهره آفاق و نفوس شیعه و سنی است .

اما نمونه هایی از محبت حضرت رسول(ص) به دختران دیگرش نیز در خور توجه است .

در این موضوع تاریخ و حدیث ، نوشته ها دارد....

✔۱) در هجرت به مدنیه تلاش نمود دختران خود را به مدینه ببرد اما مانند زینب که شوهر داشت و تحت اختیار دیگری بود در مکه ماند. .

✔۲) در جنگ بدر ابوالعاص همسر زینب اسیر شد و زینب برای آزادی او،گردن‌بندش که یادگارمادرش خدیجه بودرا به مدینه فرستادو بادستورپیامبر و موافقت مسلمانان، ابوالعاص آزاد شد و گردنبند را برای زینب فرستاد. .

✔۳) از ابوالعاص پیمان گرفت که زینب را در مکه آزاد گذارد و در نتیجه زینب به مدینه آمد . .

✔۴) وقتی زینب به همسرش پناه داد ، پیامبر از مسلمین خواست این پناهندگی را بپذیرند و آنان نیز پذیرفتند.
به زینب فرمود:
به خوبی از ابوالعاص پذیرائی کن؛ ولی نباید به تو دسترسی پیدا کند، زیرا تو بر او حلال نیستی.
وابوالعاص به مکه برگشت و بعدمسلمان شد و به مدنیه و پیامبر و همسرش ملحق شد...

⭕شب ولادت حضرت معصومه(س)
مشهدمقدس - هادی سروش


https://telegram.me/sorooshmarefat

در محضر حضرت رضا

بسمه تعالی

🔻 تدوین در پناه مضجع نورانی حضرت رضا(ع) ، مشهد مقدس


🔰بهترین هدیه سفر برای آنان که عزم سفر به مشهدمقدس دارند...

این دلنوشته ی این کوچکترین ارادتمند امام هشتم است ، که گرفته شده از احادیث متعدد درباره زیارت امام رضا(ع) است .
به بهانه تشرّف ام به مشهد حضرت ثامن الحجج(ع) نوشتم .

شما قبل از سفر و در مشهد ، بارها بخوانید و از دریا معرفت و محبتش لذت ببرید .


🔰با قلم محبت و تمسک به ولایتش ، که حکایت از زمزمه های درونی است ، نوشتم :

💠 در محضر شما؛
دوست دارم سکوت کنم و فقط سکوت، تا شما را به دل زیارت کنم.
و به این فکر فرو روم که ؛ زیارت این بقعه مبارکه ، به گفته امیرالمومنین(ع):
اگر "عارفا بحقه " باشد ، گناه گذشته بخشیده و نسبت به گناه احتمالی در آینده ،توفیق دوری از آن داده میشود (عیون ۲۶۱/۲) و نیز به گفته خود جنابتان:
اجر هزارشهید و هزار وصی پیامبر و هزار حج و هزار عمره و هزار مجاهد دارد .(عیون ۲۵۶/۲)


💠در محضر شما ؛
در سکوت خویش یاد از بیان جدتان (امام صادق)میکنم که به پدربزرگوارتان فرمود :
خدا به تو "حکمت و معرفت" میدهد ولی نعمت بالاتر اینها هم خواهد داد که آن فرزندی است که "غوث الامه" (دستگیری از شیعیان) میکند.
گرسنه ی آنان ، وحشت زده آنان ، و کهنسال آنان، و همه و همه زائرین و متوسلین اش ، دستگیری میکند.
چرا که او از "نور علم و حمکت پر بوده و نیزعامل آرامش و روابط گرم" خواهد بود..(عیون ۲۴/۱)


💠 در محضر شما ؛
در این مانده ام که این حرم مملو از حرمت ؛
◀️هم موطن سلام رسول الله است(عیون ۲۸۷/۲)
◀️و هم محل رفت وآمد پی در پی فرشتگان (عیون ۲۷۲/۲)
◀️ونیزکشف عالیترین معارف غیبی برای عارفان (عیون ۲۸۷/۲)
◀️و برای دوستداران ویژه تان ،بفرموده خودتان زیارت این موطن،عامل حشر با شما بوده، بگونه ای که در بالاترین مقامات بهشت "رفیق" حضرتتان میشوند(عیون ۲۵۶/۲)
◀️واز سوی دیگر دستگیری بتمام معنا از مومنان حاجتمند برای رفع حوائج و مغفرت بیشتر ، میکند. (عیون ۲۴/۱و ۲۸۷/۲).


💠 در محضر شما؛
چقدر شیرین است که یادکنم از جناب ریّان که به داعیه گرفتن پارچه ای متبرک ،از شما وارد شد، امادرجذبه ملاقات شما جوری گرفتارآمد که فراموش کرد حاجت خودراعرض کند،لیکن شما حاجت ناگفته اش را انجام فرمودید...(عیون۲۱۲/۲)
یا به نامه جناب بزنطی بدون خواندن پاسخ شفاهی فرمودید.(عیون۲۱۲/۲)


💠در محضر شما ؛
یاد از این معرفت دارم که ، طبق آموزه خود اهلبیت "شما در تمام نشآت و عوالم حضور موثر دارید" .
پس برای حاجت دنیوی یا اخروی و یا معنوی باید شما ببینم، چراکه :
" اجسادکم فی الاجساد وارواحکم فی الارواح و انفسکم فی النفوس و آثارکم فی الآثار و قبورکم فی القبور"(عیون ۲۷۶/۲)


💠 در محضر شما؛
مهم آن است که از آن رهگذر که زیارت است ، زائرتان را، به میهمانی رب العالمین، مکرم میسازید..(عیون ۲۲۷/۲)
ودر آنحال که میهمان خدای متعال میشویم از حضرت جل و اعلاء میخواهیم دعای مارا غیر از ثواب که ذخیره عالم آخرت میفرمائی، امروز هم بشکل استجابت به ما کرامت فرما تا در دنیا هم مشعوف به لطف حضرت حق باشیم..

💠و اما در محضر شما؛
خوف آن دارم از آن رهگذرکه حقیقت مراتب ایمان و نفاق را بعینه در مورد همگان مطلعید(عیون۲۲۷/۲)من نتوانم اذن دخول گیرم ...که ابوسعیدخراسانی چنین ماجرایی را نسبت به فردی که به محضرتان رسید،نقل قول نموده.


💠 لیک خوشحالم ؛
خودتان فرمودید که در محضرتان گناه بخشیده و دعا مستجاب میشود ،
ومن بخاطر همین است عند الورود، با زمزمه قطعات پایانی زیارت جامعه میآیم که :
" یا ولی الله ان بینی و بین الله ذنوبا لایاتی علیها الارضاکم... "

و عندالخروج با زمزمه این فقرات دل خود میگذارم و بیرون می آیم که:
" بابی انتم وامی و نفسی و اهلی و مالی کیف اصف حسن ثنائکم بکم اخرجنا الله من الذل و فرج عنا غمرات الکروب و انقذنا من شفا جرف الهلکات و من النار... بموالاتکم علمنا الله معالم دیننا واصلح ماکان فسدمن دنیانا ..."(عیون۲۷۷/۲).

👈 ملتمس دعای زائرانش ؛
مشهد مقدس - هادی سروش

 

https://telegram.me/sorooshmarefat

خطاء پرده دری

💠بررسی خطاء یک جوان و خطای یک نهاد منتسب به نظام

از ؛ هادی سروش - مشهد مقدس


💠اما بررسی خطاء یک جوان

جوانی در محیط نه چندان مثبتی قرار میگیرد و احساسات افراطیش برای نشاط و شادی گُل میکند ومیرقصد!

در مرحله بعد این جوان،در رسانه سراسری آورده میشودوبااشک و آه از کرده خوداظهار پشیمانی میکند!

این دو موضوعی است که نیاز به دهها کارشناسی براساس علوم مختلف جامعه شناسی و روانشناسی و سیاسی و دینی دارد.

💠اما فقه و اخلاق در اینجا چه میگوید ؟
اول؛
بحث "رقص" که یک موضوع نچندان ساده پژوهشی و اجتهادی است که گزارشی از آن، از روزنه فقه چنین است :

تنها حدیثی که فقهاء برای حرمت "رقص" به آن تمسک کرده اند،این است :

کلینی به سندش از سکونی - که براساس مبانی مشهور معتبر است - از امام صادق نقل کرده است که ؛ پیامبرهمگان از چهار چیز،نهی فرموده است؛ «انهاکم عن الزَفن و المِزمار وعن الکُوبات و الکُبرات.»(کافی ۴۳۲/۶)
" زفن" به رقص تقسیر شده است.
"مزمار" هم نوعی نی است.
"کوبات" به معنای طبل کوچک است. ولی معنای های دیگری هم احتمال داده شده: نرد و شطرنج و سازوآواز.
و"کبرات" طبل‌ها و یا نوع خاصی از آن است.

◀️اما تحقیق در این حدیث مقتضی دو نکته است :
✔اولا ؛
راوی روایت "ابی اسماعیل سَکُونی" است و ایشان از آنجا که شیعه نبوده ؛ همه حدیث شناسان و رجالیون و فقه اندیشان ، فردی صددرصد مورد اطمینان نمیدانند ‌.
ما با اتکاء به قول مشهور؛ از این تردید صرف نظر کرده و بر روایات نقل شده بوسیله "سکونی" مُهر تایید میزنیم.

✔ثانیا؛
کلمه "زفن" که در حدیث آمده و مورد نهی پیامبر(ص) است ؛ در مشهور به معنای "رقص" است .
بر این اساس باید گفت "رقص" از سوی پیامبر (ص) بعنوان یک فِعل و رفتار حرام معرفی شده .
اما دربرخی ازکتاب‌های لغتی و ترجمه ، معنای متفاوتی از "زفن"گفته اند: "الزفن الوطی الارض برجله" . زفن را بمعنای "پایکوبی" تعریف کرده اند وپایکوبی مورد حرمت فتوائی قرار ندارد.
لذاست که مرحوم آیت الله تبریزی معنای قطعی "زفن" را رقص ندانسته و حرمت رقص را ، مستند به این حدیث نمیداند و حرمت رقص را از زاویه هایی مانندایجاد فحشاء با تحریک نیروی جنسی میداند.


💠 موضوع بعدی معرفی و نمایاندن شخص خاطی است .
بر اساس تسالم و قبول "حرمت رقص" در تمام موارد و نیز در تمام امور و حتی از تمام اشخاص ، آیا برای معرفی و نمایاندنِ شخص خاطی،در سطح عموم ، آن هم در رسانه عمومی وسراسری ، همراه بااعتراف گیری وایجاد فشار روانی بر شخص واشکی را در آوردن ، دارای مجوز شرعی میباشد؟

◀️آیه نوزدهم سوره نور ؛ حرمت قطعی این کار را مطرح نموده :
«إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَاتَعْلَمُونَ» ترجمه ؛ كسانی كه دوست دارند زشتی‌ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناكی برای آن‌ها در دنیا و آخرت است.

پیامبر اسلام(ص) فرمود:
«كسى كه كار زشتى را نشر دهد همانند كسى است كه آن را در آغاز انجام داده است».(تفسیرکنزالدقائق)

عجبا از ادعای دین داری آقایان ! افشاء گناه و آلودگی اخلاقی که مربوط به فحشاء و امور آلوده دامنی میشود را قرآن در سطح خصوصی اجازه نفرموده تا چه برسد به سطح "رسانه ی به اصطلاح ملی" !

◀️چند سوال :
آیا در ظاهر جامعه ، با گفتن ها و میزگردها و مصاحبه ها در مورد خطاء چند جوان ، قُبح گناه شكسته نمی‌شود ؟

آیااین شكستنِ سدی که امروز متاسفانه شاهدش هستیم ، آثار حرکات بیرون از چهارچوب های شرعی و عقلی مدعیان ! نیست ؟
آیا با این روش ها ؛ جامعه و خصوصا نسل جوان را علاقمند به معنویت کرده ایم؟

 

💠آنانکه مدعی دین و مسئول ارائه ارزشها به جامعه هستند ! با دید انصاف این حدیث را بارها و بارها بخوانند :

◀️مردی خدمت امام کاظم (ع) آمدو گفت:
فدایت شوم؛ازبرادر دینی ام کاری نقل کردند که من آن را ناپسنددانستم‌ واز خودش پرسیدم، انکار کرد در حالی که جمعی ازافراد موثق و قابل اعتماد این مطلب را از او نقل کردند؟
حضرت امام کاظم (ع)فرمود:
گوش و چشم خود را در مقابل برادرت تکذیب کن حتی اگر "پنجاه نفر قسم" خوردند که او کاری کرده و او بگوید نکرده ام از او قبول کن واز آنها نپذیر ..
هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ میشود و شخصیتی را از بین می برد در جامعه منتشر نکن ...(کافی ۱۴۷/۸)
خدانکندکه پنجاه ها نفر جمع شوند که بخاطرمطامع شخصی و جناحی ، فردی راخراب کنند!

🔰 خلاصه سخن ؛ همانطوریکه "ذائقه ی فقهی و اخلاقی" دین اسلام بر محافظت از شخصیت معنوی فرد و جامعه است و حرکاتی که جامعه را به بد اخلاقی در بی بندو باری سوق میدهد ، مخالف است.
همین "ذائقه فقهی و اخلاقی" دین ما از شکستن حریم افراد و نمایان کردن خصوصیات منفی آنان و یا رفتار به اشتباه رفته ی آنان ، بشدت مخالف است.
https://telegram.me/sorooshmarefat

اندیشه جهانی امام صادق

💠اندیشه های جهانی حضرت صادق(ع) کجا و ما شیعیان کجا ؟

💠نوشته هادی سروش


◀️۱) ایجاد فضای گفتگو و گردش اطلاعات در مهمترین مسائل سیاسی ، اجتماعی و دینی

در زمان حضرت صادق به لحاظ گشایش سیاسی که بعد از بنی امیه پیدا شد ، توسعه و ارتباط علمی و گفتگو با بیرون از مرزها و باورهای خودی ، فراهم آمد .

این حرکت نو ؛ که نه تنها مورد مخالفت امام صادق قرار نگرفت بلکه مورد استقبال قرار گرفت.

🔻این اتفاق زیبا به دوشکل پدیدار شد :

الف) ترجمه ونشر متون خارجی که با حمایت مالی حاکمیت وقت صورت میگرفت واز متون دانش یونان و ایران و هند در موضوعات فلسفه و عرفان و فیزیک و ... تشکیل شده بود .
عرضه برخی از این دانش هادر جامعه، چه بسا موجودیت اسلام، توحید، ولایت را به چالش میکشید، اما با ممانعت امام صادق مواجه نبوده و امام باپاسخ به روز و منطقی، از آن استقبال کرد.

ب) حضور دانشجویان خارجی در درس امام ، خود شاهد دیگری است بر اجازه امام صادق به وجود مراودات علمی با افراد و افکار بیرون از مرزهای اعتقادی باور شده .

به شهادت تاریخ و نیز راویانی که در کوفه ، بصره ، شام ، مصر ، بلخ ، ترک ، خراسان ، همدان ، و... از امام صادق نقل حدیث میکردند ، نشان از گسترش دانش امام صادق در نواحی مختلف میباشد .
آیا وقت آن نشده که ایده "کرسی آزاداندیشی" از ادعا ، به عمل برسد ؟


◀️۲) توسعه ارتباطات اخلاقی و انسانی

حرکت جهانی دیگر حضرت صادق دید وسیع و توسعه آفرین اخلاقی ایشان در تعامل با کسانی بود که از اسلام پیروی نمی کردند.
این حرکت مهم امام صادق ، در فضای بسته آن روز ، بگونه ای در جهان صدا به پا کرد که از همه نقاط جهان اسلام ، صاحبان ادیان و مکاتب مادی را علاقمند به تشّرف به محضرامام کرد.
وقتی امام صادق به یاران و شاگردان خود امر میکند با یهود با حُسن اخلاق باشید ، و یا دستور به "افشاء و فراگیر بودن سلام" در کل جهان را میدهد ، حاکی از یک توسعه و ظرفیت بالای فرهنگی و اخلاقی خواهد بود.


◀️۳) ارتباط برادرانه با مخالفین مذهبی

مخالفین مذهبی از جامعه اهل سنت با فرقه های گوناگونشان گرفته ،تا همه ی فرقه هامانندتصوف و دراویش را دربرمیگیرد.

درس جهانی و فراگیر امام صادق در این‌ راستا ؛ رابطه صمیمانه و نه حُسن روابط است .
خودشخص امام(ع) از مریض شان عیادت میکرد و به تشییع جنازه امواتشان اهتمام داشت ، و دستورش همواره ؛ "عادوا مرضاهم و شیعوا امواتهم " بود.

متاسفیم عده ای شیعه تحت زعامت برخی نامداران حوزه ، تمام همّ و غم شان در رسانه های اختصاصی؛ بر ضدیت با مقدسات اهل سنت و یاتحریک دراویش ویااهانت به صوفیه دیده میشود ،تاجائیکه برگزاری یک محفل برای مولوی رامساوی باهدم اسلام میدانند !
ودرمقابل هم انگ شرک وخرافه گرائی تقلید وظاهرگرائی و غلوگرائی،به شیعیان درسراسررسانه های نیروی مقابل طنین انداز است.
اعطاء مسئولیت های کوچک در راستای سِمتهای اجرائی به آنان، و یا عدم مقاومت در قبال برخی برنامه های مذهبی آنان، الگوگیری از سیره امام صادق است.

 

◀️۴) استفاده از امکانات به روز دنیا

موضوع مهم دیگری که همواره از سوی دگم اندیشان با آن مبارزه شده ، ممانعت از استفاده از یافته های جدید دنیای امروز از نوع پوشش تا سکونت و استفاده از ابزار و تکنولوژی است !

بله ؛ در زمان امام صادق ، اینستا و تلگرام و اینترنت و... نبود ولی وقتی یکی از اصحاب امام صادق (ع) به خانه مخروبه واستفاده از وسائل قدیمی پدرش فخر میکند ، امام بشدت برخورد میکند و روشش را فاقد خِرد و عقل معرفی میکند.
این نشان دهنده تفکر زیبا و جهانی امام صادق(ع) است که نوع زندگی و استفاده از وسایل جدیددنیای معاصر را میتواند بر آن اساس ، استنباط نمود.


◀️۵) صلح و نه جنگ
امام صادق در جهان معاصرش که از آسمانش، جنگ و تهدید بین قبائل و فِرق و مناطق مختلف مثل باران میبارد ، وقتی مورد سوال قرار میگیرد که میتوان اسلحه (شمشیر و نیزه) به آنان فروخت ؟ امام (ع) میفرماید: کلاه خود بفروش.
این حاکی از روحیه صلح و دفاع است نه حمله و کشتن ، چرا که شمشیر باعث جان گرفتن است و کلاه خود باعث حفظ جان .
ای کاش این تفکر جهانی امام صادق که نمایانگر اصلاح و صلح است را یاد میگرفتیم و یاد میگرفتند !


◀️۶)جستجو نكردن از اندیشه ها و باورهای دیگران

درس زیبا وجهانی امام (ع) این است که ؛ از مردمان درباره باورها و ضرورت هایشان مپرسید که باعث میشود "تنها" شوید! "لاتفتشّ الناس عن اديانهم فتبقى بلا صدیق" .
چه ضرورتی دارد ما در جهان معاصر که ملل و اعتقادات آنان به رسمیت شناخته شده است ما برای هر چیزی ازحُسن هم جواری ، تا ارتباطات سیاسی و تعاملات اقتصادی و مناسبات توریستی و حتا ورزشی ، رو به "تفتیش" آوریم ؟

به امید آن روزی که شیعه با باور کردن و جامه عمل پوشاندن به اندیشه های جهانی رئیس مذهبش ، سرآمد روزگار شود . انشاء الله

https://telegram.me/sorooshmarefat

شاکله دین داران

💠شاکله دینداران و چالش ها


🔹️برداشت و خلاصه سخنرانی حجت الاسلام سروش


◀️ ۱) رفتار ما و قلم ما و گرایش ما ؛ هویت ما را تشکیل میدهد که همان شخصیت آدمی است.

◀️ ۲) غیر از هویت ، در فرهنگ قرآن انسان دارای یک حقیقت پیچیده ای بنام "شاکله" است که با آن صورت محشور میشود.

◀️ ۳) آن شکلی که پیدا میکند مدار و خاستگاه اخلاق و رفتار آدمی میشود که از معارف صریح قرآن درسوره اسراء است ؛ "کل یعمل علی شاکلته" .

◀️ ۴) در تعریف "شاکله" امام خمینی میگوید ؛ شاکله هیئت باطنی روح است که از "ملکات مخمّره" در روح ساخته میشود .

خود "روح" یک حقیقت پیچیده است ، وقتی چیزی هیئت باطنی آن شود بر پیچیدگی اش افزوده میشود .

◀️ ۵) در این بحث مقصود ؛ شاکله دینی است ، یعنی "دین" در چه شرائطی برای آدمی شاکله درست میکند؟


◀️ ۶) از آنجا که این واژه "شاکله" در نصوص دینی آمده ، باید در همین خاستگاه معنا شود .

◀️ ۷) "شاکله" مثبت از یک "دینِ کامل و منسجم" ساخته میشود.

🔰الف) توجه به نظم محتوایی دین ؛
استادمطهری میگوید :
خط دین را باید خواند و مهم این است که حروفش منظم است از اول الف تا آخرین آن .
حرف اول دین ؛ توحید است که فرمود: قولوا لااله الا..
و حرف آخرش؛ ولایت است که فرمود : "الیوم اکملت لکم دینکم"

اگر به این نظم توجه نشود دین آدمی درهم و شاکله آن هم چیزی غیر از دین میشود.
دینداری باید منظم و از ریشه شروع شود که "توحید" است ، ولی اگر از ریشه دینداری نشات نگیرد و آدمی بخواهد از میوه اش مستقیم بهره ببرد ، هم گریه امام حسین میکند و هم توهین و کارهای خلاف دیگر ، چون خدا را در نظر ندارد.

چه زیبا پیامبر(ص) مردمان را تربیت نمود که ؛
"ان کنتم تحبون الله فاتبعونی" ؛ یعنی پیروی از من ؛ اول توحید و خلوص و محبت را در وجدتان تامین کنید .
پیام مردم را مستقیم بخود و پیروی دعوت نکرد.

🔰ب) توجه به روح عبادت که ؛ خلوص و صداقت ، رحمت و مودت است ؛

ذکرهای نماز را شما دقت کنید از سوره حمد که سوره رحمت است تا ذکر رکوع و سجود و تشهد و قنوت و سلام .. همه و همه ؛ چیزی غیر از توحید و رحمت واسعه حق ، ندارد.

این صداقت و این رحمت اگر نهادینه شود یک "شاکله اخلاقی" بوجود می آورد مگرنه "عبادات صوری" شد غیر تبخّر و خود برتر بینی ارمغانی ندارد :

لذا قرآن نمازگزاران راتهدید نمود که ؛ "ویل للمصلین"

و امام صادق (ع) ما را از نگاه صِرف به عبادت صوری یک شخص بر حذر داشته
"لَا تَنْظُرُوا إِلَى طُولِ رُكُوعِ الرَّجُلِ وَ سُجُودِهِ" .


◀️ ۸ ) امام باقر(ع) در تبیین "کمال دین" ، سخن را روی محوریت "مردم" برد و چهار بار از واژه "ناس" استفاده کرد و فرمود ؛
کمال دین در چهار مرحله است :
اول ؛
خدمت خالصانه در جهتِ "منافع عمومی"
(وِقاءٌ لِلّهِ بِما یَجْعَلُ عَلى نَفْسِهِ لِلنّاس)

دوم ؛
جلب "اعتماد عمومی" بوسیله صداقت
(وَ صِدْقُ لِسانِه مَعَ "النّاسِ").

سوم ؛
فاصله داشتن از زمینه های "انزجارعمومی"
(وَ الاْسْتحیاء مِنْ كُلِّ قَبِیح عِنْدَ اللّهِ وَ عِنْدَ "النّاسِ")

چهارم ؛
جلب "رضایت عمومی" - (حسن الخلق مع "الناس" و اهله). [امالی مفید، ص/ ۲۹۹]


◀️ ۹) یک نمونه بارز از "شاکله زشت" ؛ آدمهایی هستند که برای ماندن خود از "دگر فروش" شروع میکنند تا "همه فروشی" !

قرآن اینگونه اشارت میکند:
يُبَصَّرُونَهُمْ يَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِي مِنْ عَذَابِ يَوْمٍ بِبَنِيهِ وَصَاحِبَتِهِ وَأَخِيهِ وَفَصِيلَتِهِ الَّتِي تُؤْويهِ وَمَن فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ يُنجِيهِ ( معارج از ۱۱تا ۱۴).

خلاصه ؛
هر کسی در دنیای خود مشغول ساختن "حقیقت و نهانِ نهانِ خود" است و با همین ساختار وارد عرصه جهان ابدی میشود که از آن در قرآن تعبیر به "شاکله" شده است .
https://telegram.me/sorooshmarefat

جای خالی پیام امید

پیام بازار ، پیام رئیس جمهور ، پیام حاکمیت و جای خالیِ "پیام امید"

نوشته : هادی سروش

 

🔹️اولی؛ که بازار بود ،
اظهار ناراحتی و عدم ثبات کرد و خیلی زودتر از آنچیزی که تصور میشد این پیام به همه خانه های شهر و روستا مخابره شد .
چون روشن است که کسی نیست مگر اینکه با بازار در ارتباط است ، و قهرا تاثیر پذیر.


🔹️دومی ؛ که رئیس جمهور بود ،
آمد و در سالن کنفرانس سران ،بجا و موزون و محکم و مقتدرانه ایراد کرد ، و در پیامش از ثُبات نظام و استقرار کامل دولتش حرف زد و به زیر دست تان هم ، دستور صرفه جوئی و ارائه آمار شفاف داد.


🔹️سومی ؛ یعنی حاکمیت ،
بر حسب تشخیص به موقع بنا به وانهادن اختلافات جزئی و یا کلی با دولت نمود و صدای وحدت و دفاع از دولت را سر داد در نتیجه ؛ از سطح مرکزیت و مرجعیت تا ائمه جمعه و خصوصا تا نیروهای نظامی بخوبی این پیام را گرفته و عکس العمل مثبت و مفید خود را نشان دادند.


🔹️اما پیام چهارم؛
و آن پیام امید و نشاط به ملت است ، که از همه مهمتر و استراژیکی تر است.
انقلاب و نظام و کشور از آنِ ملت است و تردیدی نیست در مواقع خطر برای کیان اسلام و ایران ، این مردم اند که در صف اول مجاهدان هستند.
در گفتمان خمینی کبیر ؛ مردم اند که قیم امورند و دیگران خادم و خدمتگزارند.
پس پیام امید چون خاستگاهش مردم شریف و نجیب مان قرار میگیرد ، از همه مهمتر میباشد.

در این مقام مشکل چندانی نداریم ، اگر آن سه پیام بالا ؛ بصورت کمال و تمام از سوی متوالیانش مخابره شود و به جان مردم بنشیند ، نیاز به زحمت برای پالسِ پیام چهارم نیست. چرا که خود بخود پیام چهارم ارسال میشود و بر دلها نشسته و کار خود را بر افکار عمومی میکند.


◀️ پی نوشت پیام اول :
بازار دو "نباید" دارد تا پیامش ، "پیام امید" را به ارمغان آورد .
اولا ؛ دستخوش نیروهای بیرون از مجموعه خود که بدنبال سودجوئی های سیاسی و اقتصادی کاسب کارانه هستند ، نشود .
وثانیا ؛ در قیمت و عرضه ، بمقداری که در توان دارد با مردم همدردی و همراهی کند .
این دو ؛ همان چیزی است که در حدوث انقلاب و مدیریت دفاع مقدس ، تاثیر ژرفی در پوسته های مختلف اجتماعی گذاشت و نام بازار را در آن روزها نهادینه کرد.

◀️ پی نوشتِ پیام دوم ، مربوط به پیام جناب ریئس جمهور است.
دو نقطه مفقوده در اینجاست نباید غافل شد ؛
اولا ؛
جناب روحانی باید مستحضر باشد ، مردم منتظر سخنان به موقع و حساب شده ی منتخب خود همیشه ، هستند و نباید در این زمینه کوتاهی و تاخیر صورت گیرد .
ثانیا ؛
مسئله جدی یاریگران جناب روحانی است که باید نسبت به برخی از آنان سازمان دهی و نسبت به برخی تعدیل صورت گیرد.
سوال مهم اینجاست که چطور شده که برخی از یاران صادقِ این دولت که دارای توانائی های مهمی هستند و آزمونهای خود را هم بارها داده و فقط دل در گرو خدمت و رفع مشکلات دارند ، در حاشیه باشند و یا در چند رسانه مهم ، جمع باشند ؟
باید بپذیریم بجای چهرهای جوان و کارآمد وشجاع و به روز ، بعضا وجود افراد ضعیفی در اندام مرکزی دولت "جای گیر" شده اند که بیشتر "پای گیرند" !

با وجود چنین شرائطی است که تندروهای داخلی را به هوس می اندازد نه تنها گاهی بر دولت بتازند ، بلکه با کوچکترین ایماء و اشاره ،در انفعال دولتی ها موثر باشند.

شما برای صدق این قضیه ؛ برنامه یک هفته گذشته دو وزیر را کنار هم قرار دهید ؛ وزیر مربوطه ! و وزیر ارتباطات در موضوع ارائه لیست بهرمندان از ارز دولتی و نیز بحث تخلفات ارزی !
کدامیک از ابتداء با سخنان ریئس جمهور سازگار و هم نوا بودند ؟
و کدامیک در ، امید و یا عصبی شدن مردم موثر بودند؟
و براحتی میتواند نسبت به ایجاد و یا تقویت "پیام امید" به مردم ، شاخصهای ارزیابی را از این حضرات دید و نتیجه گیری کرد.

امثال آقای روحانی میدانند امام علی (ع) ؛ در یک استان وسیع و مهم بنام "مصر" یک بار قیس بن سعدِ عباده را بخاطر فشار افکار عمومی برداشت .
و بار دیگر محمدبن ابی بکر را که خودش فرموده بود مانند فرزند بزرگش کردم ؛ بخاطر ضعف در مدیریتش برداشت و مالک اشتر را جایگزین نمود .

◀️ واما پی نوشت پیام سوم ، روشن است و نیاز به تکرار مکررات ندارد.
حاکمیت اعم از مقامات و مرجعیت و روحانیت جماعت و جمعه ونیز مسئولین تقنینی و قضائی تا نیروهای نظامی ، هر چقدر به توده مردم نجیب و ارزشمند کشور و نه احزاب و جناح ها و سلیقه ها ، نزدیکتر و دلسوزتر وکارآمدتر باشند ، برقِ امید و شعله نشاط را در دلها روشن تر خواهند نمود.

بامیدش چشم در راهیم ...

https://telegram.me/sorooshmarefat

مصاحبه در مورد حجاب

✅ هادی سروش در گفت وگو با شفقنا:

🔹 توقع مردم مقابله یکسان با بی حجاب و اختلاس گر است

🔸با وجود تهمت و حرمت شکنی، تأکید بر حفظ حجاب موفق نخواهد بود

🔹استفاده از تریبون های حکومتی در مساله حجاب سبب جبهه گیری زنان شد

🔸نتوانستیم احکام اسلامی چون حجاب را به نسل جوان تبیین کنیم

🔹 عرضه شریعت بدون معیارهای اخلاقی بی فایده است

🔸حجاب عامل صلاح، سعادت و رشد معنوی انسان است

🔹 زنان با حفظ حجاب به شخصیت و عفت و بزرگی شناخته خواهند شد

🔸 حجاب حفاظی در مقابل انسان های هوسران و هنجارشکن اخلاقی

🔹حجاب در بُعد معنوی باعث رشد و کمال انسان می شود


@farsi_shafaqna

✅✅ متن گفت وگوی شفقنا با حجت الاسلام هادی سروش را می خوانید:


https://fa.shafaqna.com/news/575147/

 
  BLOGFA.COM