Logo

سلوک معرفتی سیدالشهداء (ع) – بخش اول: نوشتاری از استاد هادی سروش

شفقنا- حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در نوشتاری با عنوان «سلوک معرفتی سیدالشهداء (ع)» که در اختیار شفقنا قرار داده، آورده است:

ظرفیت معرفتی جریان عاشورا

جریان «حضرت سیدالشهداء» آن چنان ظرفیتی دارد که اندیشمندان دینی و غیر دینی، پی جویان عرصه سیاسی و غیرسیاسی و دیگر نگرش های فکری و رفتاری از حادثه کربلا به دنبال بهره گیری هستند.

در این بین عارفان هم بی توجه نبوده اند و به دنبال کسب «متاع معرفتی» خویش از این رخداد بزرگ هستند تا هم خود از این «جام معرفت» بنوشند و هم به طالبان معرفت بنوشانند.

در این بحث ها غرض آن است که الگوی ظاهری و باطنی در سلوک معرفتی حضرت سیدالشهداء تعریف شود.

سه مرحله در سلوک عرفانی

عارفان براین باورند برای رسیدن به نهایت کمال انسانی باید طی منازل معنوی، یعنی؛ در اخلاق و معرفت براساس سه مرحله طی مسیر بسوی خدا نمود، و آن سه عبارت از؛ «شریعت و طریقت و حقیقت».
«شریعت»؛ تامین کننده رفتار ظاهری است که باید منطبق بر احکام دین – حرام و حلال – خدا باشد.
و «طریقت»؛ تامین کننده الگوی رفتار باطنی است که بایدبر محور اخلاق عالیه الهیه باشد.
و «حقیقت»؛ حالات عرفانی بسیار ارزشمندی است که نصیب عارفان می شود و از آن بهره ها می برند و آن حالات معنوی ثمره ارتباطات آن سوئی آنان به حساب می آید.

امام حسین(ع) و توجه به احکام شریعت

در سلوک معرفتی امام حسین (ع) توجه به شریعت محمدیه (ص) و طریقیت علویه بسیار جدی است. خود آن بزرگوار فرمود: «سیره و روش من همان سیره و روش جدم رسول الله و پدرم امیرمومنان است؛ اسیر بسیره جدی و ابی».
ملاک؛ شریعت خاتم الانبیاء (ص) است و نحوه سلوک اخلاقی و معنوی؛ راه و روش امام علی (ع) است.

شریعت محمدیه: حلال و حرام خدا

در قرآن به توجه و عدم عبور از مرزهای شریعت به صورت جدی گوشزد شده و عبور از آن را «ظلم» معرفی نموده؛
وَمَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ(طلاق /۱) از هیچ عارف مسلکی و یا مدعی عرفان، انحراف از احکام شریعت پذیرفته نیست.

️اهمیت و تاثیر شریعت در معرفت

بدون آگاهی و رفتار منطبق بر احکام شریعت که حلال و حرام خداست، هر ادعای عرفانی و معرفتی صددرصد باطل است.
امام صادق(ع) در این راستا سخن آخر و آخر سخن را تبیین نمود و فرمود: «نشانه دروغ بودنِ ادعاهای عرفانی این است که وقتی با احکام حلال و حرام مواجه شوند نااگاهند و گویا حلال و حرامی به گوش شان نرسیده ؛ – إن آیه الکذاب بأن یخبرک خبر السماء والارض والمشرق والمغرب فإذا سألته عن حرام الله وحلاله لم یکن عنده شیء». (کافی/۵۰۷)

در اهمیت جایگاه شریعت، یعنی؛ احکام حلال و حرام خدا امام صادق(ع) ذره تخطی از آن را به بیرون رفتن از مسیر تعریف نمود و فرمود: «خدا حلال و حرامی نیافریده جز آن که برای آن مرزی مانند مرز خانه هست آن چه از جاده است جزء جاده محسوب شود و آن چه از خانه است به خانه تعلق دارد… ؛ – مَا خَلَقَ اللّهُ حَلَالًا وَ لَا حَرَاماً إِلّا وَ لَهُ حَدٌّ کَحَدّ الدّارِ فَمَا کَانَ مِنَ الطّرِیقِ فَهُوَ مِنَ الطّرِیقِ وَ مَا کَانَ مِنَ الدّارِ فَهُوَ مِنَ الدّارِ.» (کافی/۳۸)

امام حسین(ع) و مرزهای شریعت

کسی که منتظر دریافت برکات معرفتی از امام حسین (ع) باید بداند مسیر حرکت معنوی امام حسین(ع) بر جاده و مرز شریعت است.
در نامه امام حسین (ع) به مردم بصره چنین آمده؛ «من شما را به سوى کتاب خدا و سنت پیامبرش فرا مى‏خوانم. آگاه باشید که سنتها نابود شده و بدعتها آشکار شده و شما اى مردم اگر با من همراه شوید و ندایم را پاسخ مثبت گویید، من به راه روشن دیانت رهنمونتان خواهم کرد.؛ – انا ادعوکم الى کتاب الله و سنه نبیه (ص) فان السنه قد امیتت و ان البدعه قد احییت و ان تسمعوا قولى و تطعیوا امرى اهدکم سبیل الرشاد.»

ادامه دارد ...

انتهای پیام |

https://fa.shafaqna.com/news/1614281