قال الله تعالی: هو الذی یصلی علیکم وملائکته لیخرجکم من الظلمات الی النور
 

غذای روح در مهمانی خدا _ ۹  ✍️هادی سروش

🔰 غذای روح در مهمانی خدا

✍️هادی سروش


انتخاب از جزء نُهم 
 
🔵بی منطق بودن مستکبران

قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يَا شُعَيْبُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا قَالَ أَوَلَوْ كُنَّا كَارِهِينَ -- اشراف و سران قوم شعیب  که مستکبر بودند، گفتند: ای شعیب! مسلماً تو و کسانی را که با تو ایمان آورده اند از شهرمان بیرون می کنیم یا اینکه بی چون و چرا به آیین ما بازگردید....﴿اعراف/۸۸﴾ 
این آیه و آیات دیگر؛چگونگی برخورد مستکبران با مستضعفان و حق جویان را اینگونه نشان میدهد که ؛ 
آنان همواره بی منطق بوده و برای بستن مسیر معنویت و آزادی و آزادگی، از چماقِ تهدید و تبعید و تحقیر استفاده کرده و میکنند .
آنان خود را صاحبِ هر شهر و کاشانه ای دانسته و مخالف خود را تهدید به اخراج و نفی بلد میکنند.
"نفی بلد"درمجازات اسلامی؛ برای "محارب" که اسلحه در دست گرفته و امنیت شهر را تهدید میکند، آمده . نه برای کسی که با آیین شهریاری مستکبری مخالف باشد. 
البته در سوره ابراهیم در مورد این حرکت ظالمانه ، خدای متعال سه تعبیر مهم دارد که جالب تامل است :
۱-  (فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ ) ؛
پروردگار وحی نمود: قطعاً ستمکاران را نابود می کنیم. 
۲ -  (وَلَنُسْكِنَنَّكُمُ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِهِمْ ) ؛
 و یقیناً شما را پس از آنان در آن همان سرزمین ساکن خواهیم کرد.
۳ -  ( وَاسْتَفْتَحُوا) ؛ 
درخواست پیامبران درراستای گشایش و موفقیت ها ، مستجاب میشود. 
مواظب باشیم ؛
در خلق و خوی ما ، نسبت به زیر دستان مان در خانه و کارخانه و یا اداره و شرکت ، و یا مسجد و هیئت و یا تشکیلات حکومتی ، عزیزی را که با ما اختلاف سلیقه دارد ،به این عقوبت تهدید نکنیم.
همه انسانند و همه دارای حقوق اند و باید حقوق، بصورت متقابل رعایت شود.
واگر خدای نخواسته رعایت نکنیم بر اساس آن سه وعده الهی که در بالا آمد، شکست قطعی و دوری از وطن و ذلت، از آنِ ظالم خواهدبود.


🔵 دوعامل موثر درختم به خیرشدن مشکلات

قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ-- موسی به قومش گفت: از خدا یاری بخواهید، و بردبارباشید، یقیناً زمین در سیطره خداست، ... و سرانجام نیک، برای پرهیزکاران است ﴿اعراف/۱۲۸﴾ 
 تردیدی نیست که دنیای ما و شما و همگان ، پُر از مشکلات و نارسائی هاست.
گاهی بیماری ، گاهی فقر ، گاهی فقدان عزیزان ، و....
این خاصیت دنیاست و تاروپودش چنین است تا رشد و تعالی را ، به انسان کرامت نماید.
اما درعین حال خدای متعال ، از مشکلات و ضعف ذاتی ما غافل نیست و راه سهل شدن همه دشواری ها و رسیدن به "حُسن عاقبت" دو چیز است:
اول ؛یاری خواستن از خدا 
و دوم ؛ صبر .
با عامل اول متصل به منبعی بی نهایت از لطف و کرامت و محبت میشویم و با "صبر" زمینه گرفتن رحمت الهی را به بار مینشانیم.

🔵 نوبت شعار دهندگان هم میشود..
 
 قَالَ عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَيَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ --به ایشان بگو: امید است که پروردگارتان دشمنانتان را نابود کند، و شما را ، جانشین [آنان] گرداند، پس بنگرد که شماچگونه عمل می کنید؟ 
 از خصوصیات زشت برخی از انسان های فاقد رشد و معنویت این است که دائما در حال عیب جوئی و نقد و بلکه انتقادات غیر منصفانه هستند!
چه در امور کلان سیاسی و چه در امور اجتماعی و مدیریت ها و حتی در خانه و خانواده .
دائما بر آنکه زحمتی بدوش میکشد نق میزنند و در راستای موفقیت خود و هم گروهان و هم پیمانان خود شعارها میدهند و منت ها میگذارند. 
غافل از اینکه ؛
"سازمان خلقت" بر این است که نوبت همه؛ یک به یک میرسد و خود را در میدان کار و وظیفه ها ،نشان خواهند داد. 
خواهشا انصاف داشته باشیم ؛ از سیاست گرفته تا خانه ... شاید به آن فرد "ایراد گیر" روزی مدیریت خانه یا جای دیگری ، سپرده شود ، و ناتوانیش او را رسوا کند ! 


🆔https://t.me/soroushmarefat

غذای روح از سفره مهمانیِ خدا ۸ ✍هادی سروش

🔰غذای روح از سفره مهمانیِ خدا

✍هادی سروش
 

انتخاب از جزء هشتم قرآن
 
✅ شرح صدر

فمن يُرِدِ اللّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاء كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللّهُ ...(انعام ۱۲۵)
خدا برای هدایت شدن بندگانش اول شرح صدر عنایت میکند .
"شرح صدر" ؛ سینه باز و ظرفیت بالای انسان است در مقابل انواع شداید و پیشامدها و برنامه های سنگینِ کاری یا تحقیقی یا مدیریتی و ... توانِ از عُهده برآمدن را دارد.
واقعا ما در زمینه شرح صدر که خود امتیاز بسیار بالایی میباشد ، مشکل جدی داریم ، نشانه اش این است که ؛
اولا  در بخش معنویات ، حوصله ای وسیع از ما دیده نمیشود و دو رکعت نماز را سنگین می یابیم. 
و ثانیا ما ظرفیت خوبی برای تحصیل و تحقیق از خود نشان نمیدهیم .
و ثالثا ظرفیت مثبتی در قبال کارهای غیر راحت نداشته و در عین حال خیلی از اوضاع گله مند هم میباشیم.
و رابعا ظرفیت شنیدن و بعد بررسی و قبول کلام و نظریه مخالف خود را به هیچ نحو ، نداریم . آیا دیده اید یک طرفدار یک جناح سیاسی ، حرف حق طرف مقابل خود را بپذیرد ؟؟
آیا دیده اید ما بین زن وشوهری که تفاوت سلیقه دارند یکی به دیگری بگوید : حق با توست ؟؟
اینها همه برای این است که با "شرح صدر" فاصله داریم. 
باید امور چهارگانه ذکر شده را تمرین کنیم تا به سینه ای باز و ظرفیتی وسیع و به قول قرآن شرح صدر برسیم .


✅ چه کسی گفته استفاده از زیبایی و زینت ها حرام است ؟!

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا.....(اعراف ۳۲)
پیامبر بگو : چه کسی زینت هایی را که برای استفاده بندگانش قرار داده ، حرام اعلام میکند ؟! خدا اینان را برای مومنان قرار داده...
مگر بارها نشینده ایم پیامبر عزیز اسلام ؛ خرید عطر و خوشبو کننده هایش از مقدار خرید مواد خوارکی اش بیشتر بوده !
جملگی میداینم از بدترین دشمنان حضرت امیر(ع) ، خوارج بودند . خوارج هر زینت و زیبایی را بر خود حرام کرده بودندو لذا ابن عباس از طرف حضرت امیر (ع) در ملاقات با ایشان این آیه بالا را خواند، و تا به آنان بفهماند مشکل اول ما و شما ، سیاست نیست بلکه انحرافات فکری و اعتقادی شماست .
مگر امام علی (ع) لباس زیبا (به تعبیر امروزی ؛ مدل روز) را به قنبر که جوان بود ، نداد ؟
خیلی تاسف بار است که برخی از خانواده های در ظاهر مذهبی نه تنها خود از زیبایی ها و زینت ها برای لباس و مسکن و.. استفاده نمیکنند ، و حتا به  فرزندان و جوانان خودهم اجازه آراسته شدن را نمیدهند !
شگفتی در اینجاست که بدون مجتهدشدن یکباره اهل فتوا شده اند و حلال خدا را "حرام"  اعلام میکنند !
خدا در این آیه به اینان میفرماید ؛ به شما چه ربطی دارد....
پیامبر فرمود : آنانکه بدون سند حکمی را به خدا و رسول او نسبت دهند در قیامت از بالا و پایین، یعنی از سراسر وجودشان آتش زبانه می کشد.
ما جلوی استفاده از لباس زیبا و رسیدگی به سروضع عزیزانمان را نمیگیریم و صد البته که خود آنان میدانند که باید بگونه ای باشند که افراد تبهکار و آلوده از موقعیت آنان ، سوء استفاده نکنند .

✅ کامل ترین راه سعادت

..... شُعَیْباً قالَ .....یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللّهَ فَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمیزانَ وَ لاتَبْخَسُوا النّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لاتُفْسِدُوا فِی الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ . وَ لاتَقْعُدُوا بِکُلِّ صِراط تُوعِدُونَ وَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ تَبْغُونَها عِوَجاً وَ اذْکُرُوا إِذْ کُنْتُمْ قَلیلاً فَکَثَّرَکُم.....(اعراف ۸۵ و ۸۶) 
دستور العمل کامل قرآنی :
۱-فقط عبادت خالصه برای خدا داشته باشید .
۲- در بازار ، و کسب و کار رعایت دقیق وزن اشیاء را داشته باشید.
۳- همه ی حقوق افراد را (از والدین تا فرزند و ارحام و نیز تا مشتری فروشگاه  و ارباب رجوع ادارات و شاگردان سر کلاس و مردمی که ریاست را به شما اعطاء کرده اند و.... ) به نحو احسن ایفاء کنید.
۴- در هیچ کجایِ زمینِ خدا ؛ باعث فساد و ناراحتی ، تخریب ، و حتا حرف و حدیث ، نشوید.
۵- بر سر هر راهی که دعوتتان کردند حاضر مشوید چرا که ممکن است بی راهه ای در پیش داشته باشید.
۶- اگر در روزگار خوشی هستید از دوران گذشته سخت خود غافل نشوید.

ببخشید طولانی شد ...

🆔https://telegram.me/soroushmarefat

غذای روح از سفره مهمانی خدا ۷  ✍ *هادی سروش

🔰 *غذای روح از سفره مهمانی خدا* 

✍ *هادی سروش* 

 
انتخاب ازجزء هفتم


✅رحمت قطعیِ خدا

وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ ۖ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ..(انعام/۵۴) 
دستور خدا به پیامبر این است ؛ در مواجه با مردم ، به آنان بگو : سلام بر شما (به نظر میرسد این‌ سلام از طرف خداست و نه پیامبر ) خدای تان بر حقیقت بی انتهاء خویش "رحمت" را قرار داده ...
یک سوال وجدانی که پایگاه معرفتی دارد مطرح است ؛ آیا توانسته ایم در همه لحظات خدا را خدای رحمت ببینیم؟ در عبادات ، در بازار و کسب، در تحصیل و ازدواج، در جامعه و خانواده و....،؟
اولین نشانه و برکت این دید عرفانی ؛ آرامش در کل زندگی و در عین حال  شور شعف و محبت بخدا و اطمینان به آینده می باشد .
همه ضعف امروز مردمان ما در این زمانه را ، باید در این  نقطه جستجو کرد‌.
پیامبراسلام که از همه پیامبران بیشتر آزار و اذیت دید ، اما یک جا نفرمود ؛ "ای کاش... ای دریغ....." ! چون دل بسته رحمت الهی بود.
این راه برای ما هم باز است.

✅ فقط ظلم نکنیم ....

الَّذِینَ آمَنُواْ وَلَمْ یَلْبِسُواْ إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَـئِكَ لهم الامن...(انعام۸۲)
اهل ایمان اگر ظلمی به کسی روا نداشته باشند در امنیت خواهند بود.
چقدر آیه ی کوتاه و گویایی.
ما جملگی اهل ایمانیم فقط باید همه همت را بر این گماریم که "ظلم" نکنیم.
ظلم به حضرت رب العالمین 
ظلم به سفراءالهی و هادیان هدایت
تا 
ظلم به همسر 
ظلم به فرزند
ظلم به والدین 
ظلم به خواهر وبرادر
ظلم به یکایک اقوام 
ظلم به همسایه 
ظلم به شریک و کارفرما و کارگر 
ظلم به دوست 
ظلم به همنشین 
ظلم به هر مومن بلکه هر مسلمانی 
ظلم به هر انسانی با هر دین وآیینی
تا
ظلم به هر حیوانی 
ظلم به محیط زیست .
و از همه ظلم ها بالاتر بر اساس نهج البلاغه ظلم والیان و مسئولان  بر شهروندان میباشد که خود نوشته مجزایی می طلبد. 
اگر پرونده عمر انسان از ظلم خالی باشد ، همه ی امنیت دنیوی و اخروی شامل است.
 
✅ اهانت به معتقدات دیگران

وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ ...(انعام/۱۰۸)
راه زیبایی قرآنی برای حفظ مرزهای اعتقادی و ارزشی این است که هیچ گاه هیچ مسلمانی بخود اجازه اهانت به اعتقادات دیگران را ندهد.
متاسفانه در جامعه ما خیلی راحت افراد ، به مقدسات و یا معتقدات دیگران بدلیل قبول نداشتن آن باورها ، شروع به اهانت میکنند.
این اهانت در واقع ، اهانت به اعتقادات و تشیخص خود اهانت کننده است چرا که خود اوست که راه اهانت را باز نموده. 
بیاییم به این آموزه قرآنی توجه کنیم و در درگیری های فکری و سیاسی و خانوادگی و محلی ، به اعتقادات و نقطه نظرات دیگرانی که مثل ما فکر نمیکنند اهانت نکنیم تا حرمت دیدگاه ما هم ، حفظ شود . 
🆔https://telegram.me/soroushmarefat

غذای روح  ازسفره مهمانی خدا ۶   ✍ *هادی سروش* 

🔰 *غذای روح  ازسفره مهمانی خدا* 

✍ *هادی سروش* 

🔻انتخاب از جزء ششم قرآن

 *دین را سخت جلوه ندهید* 
 
مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُم..(مائده/۶) 
اسلام ، دین سهل و آسان است .
دراین آیه ؛ خدا تصریح میکند در دین اسلام ، هیچ حکم دردوسر سازی برای شما نیست.
جالب اینجاست که خدا هدف از تشریع این دین را در دوچیز قرار داده ؛ اول پاک شدن و دوم خواسته نعمت را بر انسان تمام نماید .
آیا اجبار و خشنونت و دستوری عمل کردن در باب دینداری باعث طهارت و پاکی میشود ؟! و آیا این نوع دینداری و ترویج آن "نعمت" است ؟!
به قول امام راحل : دین را در ذائقه افراد خصوصا بچه ها وجوانان تلخ نکنید. 
نکته مهم دیگر اینکه :
از این آیه می فهمیم که ما حق نداریم به بهانه عمل به برخی از احکام مثل روزه ، در صورتی قطعا و یا حتا احتمالا ضرر داشته باشد عمل کنیم .
 اجازه دهید بگویم انجام کاری که به جسم خود ضربه زده و باعث کسالت و مریضی شود جزء دین نمیباشد و علامت دینداری نخواهد بود.

 *رعایت نهایت اخلاق در برابر مخالف* 
 
 وَلَا يجرمنكم شنئان قوم على أَلا تعدلوا اعدلوا هُوَ أقرب للتقوى. [مَائِد۸] 
مفاد آیه این است وقتی در برابر بداخلاقیِ دشمن یا هر کسی قرار گرفتید، نباید بخاطر اینکه در مقابل شما دشمن قرار دارد ، از حدود اخلاقی تجاوز کنید .
آیا جامعه ما و خانواده های ما و بازار ما و ... چنین است؟؟
طبق گزارش نهج البلاغه ؛ امام علی اجازه جسارت ازسوی اصحاب خود ،  نسبت به لشگر معاویه را نمیدهد...
و یا امام صادق به یکی از دوستانش اجازه اهانت به یک غلام یهودی اش را نمیدهدو اظهار ناراحتی میفرماید.
در آیه ۲۸ سوره مائده امده : وقتی قابیل به برادر اتهام و تهدید به قتل کرد ... هابیل در کمال اخلاق به او گفت :
من با تو چنین نخواهم کرد چرا که عبد خدا هستم و از او حرف شنوی دارم ؛
لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ ﴿۲۸﴾
ما کجاییم ؟!

 *در امور دینی مبالغه و لغو نکنید* 

لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ غُلُوّاً غَیْرَ الْحَقِّ (مائده / ۷۷) 
امر تصریح الهی بر این است که در امور دینی و مذهبی اغراق و لغو نکنید.
متاسفانه برخی از دینداران ما به انگیزه تقویت وترویج  باورهای خود و یا مقابله با تفکراتِ مقابل خود ، دست به حرکت خطرناکی بنام مبالغه و غلو  میزنند ، و این درست همان چیزی است که دشمنان دین و مذهب دنبال او هستند تا بدین شکل تا میتوانند دین و ارکان دین و زعمای دین را تخریب کنند.
چقدر ائمه (ع)  با این حرکت مرموز مبارزه کردند و متاسفانه ما امروز سخت گرفتارش شده ایم تا جائیکه افراد غیر معصوم را  ، به شدت بالا برده ایم .
این حرکات عوامانه برخی دینداران نه نفعی به حال  ظاهر دین خدا دارد و نه به محتوای دین .
وصدالبته که ضررها هم دارد. 
https://telegram.me/soroushmarefat

غذای روح ازسفره مهمانی خدا   ✍هادی سروش 

🔰 *غذای روح ازسفره مهمانی خدا*
 
✍ *هادی سروش* 

 
انتخاب از جزء پنجم قرآن

✅ *بیشترین منفعت در معامله باخدا* 

إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَإِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا (نساء ۴۰) 
تابلوی رسای خدا در قرآن این است که احدی از ناحیه الهی مورد جفا قرار نمیگیرد.
مهم این است که همگان در معامله با خدا به بیشترین منفعت غیر قابل تصور خواهند رسید و به نظر میرسد تمام یا اکثر ثوابهایی که برای اعمال صالح ذکر شده کف لطف و عنایت الهی است و بسیار بیش از اینها میتواند از طرف خدا به بندگانش کرامت شود.
تعبیر " یوت من لدنه" اشاره به این حقیقت است گاه در معامله با خدا ، خدا فقط بهشت و نعمتهایش را ارزانی بنده اش نمیکند ، بلکه از ناحیه قدسی خود به بندگان خاصش ، جایزه ویژه عنایت میکند . همانطوری که خدای متعال در معامله با اهلبیت رفتار نمود. 

✅ *معاد جسمانی* 

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا ﴿نساء۵۶)
بازگشت روح در قیامت معاد روحانی گفته میشود و بازگشت بدن به صحنه قیامت "معادجسمانی" گفته میشود.
معادجسمانی در آیات و احادیث آمده و تثبیت شده و در فلسفه ملاصدرا استدلالی شده است. 
دراین ایه سخن در این است در قیامت سوخت و سوز تمام شدنی نیست بلکه هرچقدر از پوست بدن تبهکار و کافر معاند میسوزد باردیگر پوست رویده و باز می سوزدو تمامی ندارد...
شاید به این جهت است که انسانهای متوحش و تبهکار در دنیا از تبهکاری و ظلم و خیانت خسته نمیشوند و پایانی را برای اعمال زشت شان قرار نمیدهند.
 
✅ *همه نارسایی ها را در خود جستجو کنیم* 

 مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِك[النساء:۷۹]
در زندگی در تمام ساعات با خوشی ها و نگرانی ها مواجه هستیم.
خدا در این آیه  همه خوبیها و خوشی ها مانند صحت و سلامت و امنیت و غناء مالی و ... را به خود مستند نموده چون هیچ خوبی به انسان نمیرسد مگر از ناحیه اوست .
و همه شرور و زشتی ها و سختیها را مانند فقر و مریضی  و  خوف و ... به نفس انسان اسناد داده ، چون او که مبداء خیر است محال است که شر از او صادر شود ، اینجاست که باعث همه ناخوشی ها و سختیها اعمال و رفتار خود ماست . 
به تعبیر علامه طباطبایی از او فقط نعمت صادر میشود و این رفتار ناشایست انسان است که آن نعمت را تبدیل به نقمت میکند. 
🆔https://telegram.me/soroushmarefat

غذای روح از مهمانی خدا  ✍ *هادی سروش*   

🔰 *غذای روح ازسفره ماه رمضان* 
 
✍ *هادی سروش* 
 
🔻انتخاب از جزء چهارم قرآن
 
✅ *رشد جامعه و خانواده درگرو صداقت و محبت*

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤمِنُونَ بِاللّه ِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤمِنُونَ . (آل عمران ۱۱۰) 
بهترین های جامعه و یا خانوداه این است که ؛ 
اهل ایمان و اهل امر بمعروف و نهی از منکر باشند. 
 اهل ایمان فقط کسانی نیستند که ظاهرا خود را مومن نشان میدهند، مثلا نماز اول وقت میخوانند مسجد و حسینیه میروند . بلکه امام صادق (ع) اهل ایمان را به "امانت داری و صداقت" معرفی فرمود. 
و نیز امر بمعروف و نهی از منکر، فقط موضوع حجاب و یا حفظ شئون دینی در عروسی و جشن ها و مانند آن  نیست . بلکه به قول علامه طباطبایی ؛  ورود به عرصه سخت "محبت بدیگران و درسِ گذشت" در مسیر خدمت به جامعه است. چرا که "محبت و دلسوزی و گذشت" ، جامعه های کوچک و بزرگ را از زشتی ها  دور نگه داشتن .

✅ *از قدرت بی انتهاء الهی استفاده کنیم؛* 

«إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللّه ُ فَلا غالِبَ لَكُمْ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِى يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَعَلَى اللّه ِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤمِنُونَ(آل عمران /۱۶۰)
خدای متعال بالاترین قدرت است و سراسر طبعیت تا ملکوت اعلی ، همه وهمه تحت نفوذ قدرت او هستند .
ما میتوانیم در تمام زندگی از قدرت فائقه او بهرمند باشیم.
البته شرط دارد:
طبق آیه ۷ سوره حضرتمحمد باید اولا ؛ مومن باشیم و
ثانیا ؛ در تمام حرکات و سکنات، نشان دهنده این باشیم‌که در مسیر یاری الهی هستیم .

✅ *رفاه در زندگی ظاهری معیار نیست؛* 
 
"لا یَغُرَّنَّکَ تَقَلُّبُ الَّذینَ کَفَرُوا فِی الْبِلادِ مَتاعٌ قَلیلٌ ثُمَّ مَأْواهُمْ جهنم" (آل عمران ۱۹۵) 
یکی از اموری که سخت انسان در مواجه با آن تحت تاثیر میگذارد ؛ شرائط خوب و مثبت و رفاهی افراد و خانواده هاست که تصور اولیه این است که این قماش افراد در دنیا برنده واقعی هستند ، و کسانی که با مشکلات ظاهری دنیا از نظر شغل و خانواده و مسکن و درآمد و ... در مضیقه هستند بازنده های دنیا هستند !
این آیه مبارکه در این راستاست که ملاک قضاوت تان را در مورد راحتی همیشگی و سعادت انسانی ، وضع ظاهری زندگی افراد قرار ندهید.
زیرا اولا ؛ این امکانات وسیله آزمایش است نه ملاک برتری. ثانیا ؛ به هر مقدار که کسی دارای امکانات رفاهی در دنیا باشد قطعا وظائف جدی نسبت به دیگران دارد که کوتاهی و غفلت از آن ، پیامدهای مهم و دردناکی خواهد داشت . و ثالثا ؛ دنیا جایگاه سبب و مسبب است یعنی ؛ ممکن است کسی ، مومن هم باشد اما با بی توجهی به مشاور عاقل و دلسوز ، و با تصمیمات احساسی ، خود را درشرائط ناگواری از نظر اقتصادی قرار دهد ، و در مقابل یک فرد غیر مومن ، با مشاوره صحیح و حرکت های خردمندانه ،  به یک زندگی مرفهی دست یابد.

🆔https://telegram.me/soroushmarefat

🔰غذای روح ازسفره مهمانی خدا (۳   ✍️هادی سروش

بسم الله الرحمن الرحیم
 
🔰غذای روح ازسفره مهمانی خدا (۳
 
✍️هادی سروش


🔻نکاتی از جزء سوم قرآن

✅ثمرات اعمال خالصه بی انتهاءست :

«مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِأئَةُ حَبَّةٍ وَ اللّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ».

انفاق را خدا وعده فرموده تا هفت و بلکه هفتاد و بلکه هفتصد و بیشتر اجر دهد . بشرط آنکه با آزار و اذیت و یا تحقیر شخصیت انفاق شونده ، نباشد. 
مهم این است که انفاق کنندگان آنچه را میدهند از اموالشان کم نمیشود. 
این آیه گرچه در مورد انفاق است ولی امام صادق (ع) در مورد تمام رفتار و اعمال ، تفسیر فرمود که هر کاری اگر با حفظ شرایط انجام شود خدا بی نهایت اثر مثبت در آن قرار میدهد.

✅حسابرسی دقیق الهی از انسان؛

"لله ما فی السماوات وما فی الارض وان تبدوا ما فی انفسکم اوتخفوه یحاسبکم به الله فیغفر لمن یشاء ویعذب من یشاء" (بقره / ۲۸۴)

مفاد آیه شریفه بسیار نگران کننده است که نه تنها به اخلاق و رفتار ظاهر شده از ما ، بلکه به نیت خوانی های ما و به خطورات نفسانی ما در مورد دیگران نیز رسیدگی میشود .
در اینجاست که لرزه بر قلب مومن وارد میشود.

✅تجسم اعمال در قیامت؛

"یَومَ تَجِدُ كُلُّ نَفسٍ ما عَمِلَت مِن خَیرٍ مُحضَرًا وما عَمِلَت مِن سوءٍ تَوَدُّ لَو اَنَّ بَینَها وبَینَهُ اَمَدًا بَعیدًا ویُحَذِّرُكُمُ اللهُ نَفسَهُ واللهُ رَءُوفٌ بِالعِباد" (آل عمران ۳۰)

مشهور است که در قیامت نامه ی عمل و یا آثار اعمال مثبت و منفی پدیدار میشود .
بله درست است ، ولی این ابتداء  و طلیعه امر است . واقعیت این است که ما آدمیان خودِخودِعمل را قیامت مشاهده میکنیم . 
تفاوت چیست ؟
همان تفاوتی که بین دیدن غذای مطبوع است و بین خوردن آن غذا ، و بین شنیدن حضور رسول الله در مکانی است  و اینکه انسان در محضر رسول الله باشد. یعنی ؛ مومن میبیند که فرشته شده ، و تبهکار میبیند که حیوان درنده یا شیطان بازیگری شده !
حیوانات در دنیا دو گروه اند : 
گزنده و درنده و یا چرنده.
آسیب زنندگان به دیگران بدان شکل از حیوانات محشور میشوند و بی خیالان نسبت به وظایف دینی و انسانی به شکل قسم دیگری از حیوانات که چرنده گان باشند محشور میشوند.
پناه بر خدا

🆔https://telegram.me/soroushmarefat

🔰غذای روح ازسفره مهمانی خدا (۲ ✍️هادی سروش 

بسم الله الرحمن الرحیم

 *غذای روح از سفره ماه رمضان ۲

✍️هادی سروش 

🔻انتخاب از جزء دوم 

 *عدالتِ فکری و رفتاری* 

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا . (بقره /۱۴۳ ) 
در این آیه خدای متعال از امت اسلام به امت وسط نام برده .
امت وسط یعنی امتی که در مسیر افراط یا تفریط نیست و همواره بر منش و بینش عدالت و اعتدال و تعادل است .
ما به عنوان امت وسط ؛ در زندگی و کار و کسب و خانواده چگونه بوده ایم‌ ؟

طبق روایات ؛ بارزترین و کاملترین مصداقِ امت وسط ؛ ائمه (ع) هستند که بر همه شاهدند و رسول معظم اسلام در مقامی والاتر بر ائمه و مومنین و غیر مومنین شاهد است .

 *بهره وری از امدادهای غیبی و رحمت الهی* 

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ .( بقره / ۱۵۲) 
خدای متعال با آن همه عظمت بی انتها در یک صورت رحمت خاص و ویژه اش متوجه بنده اش میشود و برای آن عبد مومن در دنیا بهشتی بر پا میکند و آن در صورتی است که : 
خدا را یاد کند ...
در جاهایی که باید "یادخدا" کنیم ؛ در برابر نعمت ها و در لحظه معصیت و در زمان سختی ها و شدائد است .

 
 *روحانیت ثروت زده یا ریاست زده* 

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلَ اللّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَ يَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلاً أُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ وَلاَ يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عذاب الیم. (بقره/۱۷۴) 
در این آیه سخن از عالمانی است که حرف خدای متعال و خواسته او و معیارهای دین او را بخاطر حفظ قدرت و ریاست خود و یا حفظ اموال و کسب درآمد بیشتر نمیگویند!

عبارت تصریح این آیه در مورد این عالمانِ مال پرست یا جاه پرست ، که در موقعیت های اجتماعی و سیاسی و ...  نون را به نرخ روز میخورند و حرف و معیارهای الهی را کتمان می کنند ، این است که ؛
۱- اینان آنچه از امکانات دنیوی بهرمند میشوند در واقع دارند "آتش میخوردند" .
۲- خدا در قیامت روی خوش به اینان نخواهد داشت .
۳-مشکلات اُخروی اینان با شفاعت و... مترفع نخواهد شد .
و لذاست که عذاب دردناکی خواهند داشت .

🆔https://telegram.me/soroushmarefat

غذای روح از سفره قرآنی ۱  ✍هادی سروش

بسم الله الرحمن الرحیم 

غذای روح از سفره قرآنی ۱

✍هادی سروش

🔻سه مورد از جزء اول قرآن 


🔴 مورد اول ، سوره حمد ؛ اسلام رحمانی 
در این سوره خدای رحمان و رحیم نزدیک به ده مورد نام ، به صراحت یا به اشارت ، از رحمت و عنایت و نعمت خود برده است و در پایان در یک مورد سخن از غضب الهی است.
پس اگر اسلام را سند مکتوبش قرآن است به اسلام جمال (زیبایی) و اسلام رحمت نام بریم با سوره حمد تناسب زیادی خواهد داشت.
بیاییم ما هم در همه جا و همه موارد اندیشه ها و اراده ها و اقدامات خویش را بر اساس رحمت و مودت و محبت قرار دهیم .

🔴 مورد دوم ؛ آیه ۴۵ ؛ در حوادث روزگار خویشتن داری و ارتباط با عالم بالا : 
 وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلَو ةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلا عَلَى الْخَشِعِينَ. 
در جهانی پر از حادثه زندگی میکنیم و به تعبیر امیرالمومنین پیچیده در حوادث و بلاهاست .
راه نجات : 
خویشتن داری و صبر و تحمل است که باید با مدتها تمرین و ریاضت به آن دست پیدا کنیم .
و این خود ، در گرو ارتباط با خداست که نماز فرد اکمل و روشن برای ارتباط با خداست .
این دو یعنی صبر و نماز چون با حالت نخوت درونی و نیز با شک و تردیدهای روانی واعتقادی انسان  مناسب نیست لذا خدا میفرماید این دو بسیار سنگین است مگر بر فروتن نانِ عالم.

🔴 مورد سوم ؛ آیه  ۹۳  ؛ حب افراطی و خطر آن نسبت به معنویات 
 وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا ۖ قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَأُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ ۚ قُلْ بِئْسَمَا يَأْمُرُكُمْ بِهِ ... 
بعد از اینکه نعمت های سرشاری خدای منان به بنی اسرائیل عنایت کرد حتا بهترین هدایتهایی که کوه طور اشاره به آن موسی و آن هدایت هاست ، اما آنان گفتند : ما سخن تو (فرستاده الهی)  را میشنویم ولی قبول نداریم .
خدای متعال علت این نافرمایی غیر منتظره را از شدت محبت و به تعبیری از عشق عجیب اینان به آن گاو سامری دانسته که باعث شد سخن حق و همه نشانه ها را ببینند و منکر شوند. 
محبت شدید به شخص یا اشخاص ، به مال و ثروت ، یا به اندیشه و پندار خویش در مسائل فردی و خانوادگی و اقتصادی ، و یا به جناح و خطِ سیاسیِ انتخابیِ خود  و.... وقتی به حد عشق برسد دیگر سخن هیچ پیامبری تاثیر گذار نخواهد بود که نخواهد بود.
🆔https://telegram.me/soroushmarefat

 
  BLOGFA.COM