خبرگزاری بین المللی شفقنا


سلوک معرفتی سیدالشهداء (ع) – بخش چهارم: نوشتاری از استاد هادی سروش

کد خبر : 357642

سلوک معرفتی سیدالشهداء (ع) – بخش چهارم: نوشتاری از استاد هادی سروش

شفقنا- حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در نوشتاری با عنوان «سلوک معرفتی سیدالشهداء (ع)» که در اختیار شفقنا قرار داده، آورده است:

گفته شده؛ تنها طریق کامل برای رفتن به سوی حق تعالی “طریقت علویه” است که در نگاه قرآنی از آن به “صراط مستقیم” نام برده می شود و همان “راه حسین بن علی(ع)” است.

️اهل بیت (ع) راهنمایان طریق الی الله

امیرالمومنین، اهل بیت(ع) را چنین معرفی می کند: بمَنزِلَةِ الأدِلَّةِ في الفَلَواتِ مَن أخَذَ القَصدَ حَمِدُوا إلَيهِ طريقَهُ و بَشَّرُوهُ بِالنَّجاةِ و مَن أخَذَ يَمينا و شِمالاً ذَمُّوا إلَيهِ الطَّريقَ و حَذَّرُوهُ مِنَ الهَلَكَةِ

آنان به منزله راهنمايان بيابان ها هستند. هركه راه راست را در پيش گيرد، او را به رفتن آن راه تشويق و ستايش مى كنند و نويد نجات به وى مى دهند و هركه را به راست و چپ منحرف شود، از كج راهه اى كه در پيش گرفته نكوهش مى كنند و او را از هلاكت بر حذر مى دارند.(نهج البلاغة؛ خ۲۲۲ )

طریقت علویه و صراط مستقیم

در میان اهل بیت(ع)، امام علی(ع) خصوصیت خاص خود را دارد، در مسیر حرکت به سوی حضرت حق، والاترین طریق؛ همان راهی است که امام العارفین امام علی در آن قدم برداشت و آن را معرفی نمود؛ و خود امیرالمؤمنین فرمود: «أنا الصّراط المستقیم». این صراط مستقیم در ادبیات قرآنی؛ همان طریقیت علویه در ادبیات اهل معرفت است.

علامه طباطبائی تصریح می کند که شیعیان واقعی آن حضرت کسانی هستند که در طریق او حرکت می کنند؛ “کل من وافق طریقته فهو من شیعته.” [ المیزان ج ۱۷ ص۱۴۷]

کسانی که قدم در چنین مسیرِ حقی دارند مورد عنایت قرار گرفته و قدم به قدم نمایان راه برای شان نمایان می شود؛ «یهْدِی إِلَى الْحَق وَ إِلى‏ طَرِیقٍ مُسْتَقِیم»؛ به سوى حقّ و راه راست هدایت می‌کند. [احقاف/۳۰]

پس پیدا کردن طریق مستقیم از سوی خدا افاضه می شود و تدریجی است.

شاخصه های طریقت علویه

اولا در مورد خدا؛ خلوص و گذر از هر ناخالصی مدنظر دارند.

شهید ثانی نقل می کند: در قیامت شخصی را به صف محشر می‌آورند و به او می‌گویند: چه کاره بودی؟ چه کردی؟ می‌گوید: جهاد فی ‌سبیل الله کردم و شهید شدم. خطاب می‌شود: تو به جبهه رفتی، امّا برای خدا نرفتی، رفتی تا دیگران به تو آفرین بگویند. بعد خطاب می‌شود او را در آتش جهنّم بیندازید. شخص دیگری را می‌آورند، می‌گوید: یک عمر تحصیل علم و خدمت به دین کردم. خطاب می‌شود: برای خدا نبوده، بلکه برای این بوده است که دیگران ببینند و تو را تحسین کنند. پس بی ارزش است.(منیه المرید/۱۳۴)

علامه طباطبایی گوید؛

بزرگترین اعمال اگر رنگ خدایی نداشته باشد بی ارزش می شود، و برعکس اعمالی که از نظر ظاهری ناچیز است؛ پربهاء می شود. مانند انگشتر کم ارزشی که انفاق کرد؛ «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»(مائده/۵۵)

و ثانیا؛ در طریقت علوی و صراط مستقیم؛ خلق مورد محبت و احسان بوده و گرامی داشته می شوند.

در جریان جنگ جمل؛ امیرالمومنین با عایشه که در مقابلش به جنگ پرداخت با احترام برخورد کرد و در مورد دیگر در مورد قاتلش، بسیار رئوفانه برخورد نمود. این راه علی(ع) است و این همان چیزی است که مورد تاسی حضرت امام حسین (ع) است.

تشنگان “حقیقت حسینیه”

مقصود از حقیقت حسینی؛ آن کمالاتی است که آن حضرت در روح خود نهادینه کرد و طراوات آن روح های مستعد سلوک معرفتی را نوازش داده و می دهد‌.

نمونه اول؛

برخوردهای پر محبت حضرت سیدالشهداء با افرادی از لشکر دشمن که درخواست توبه داشتند و یا درخواست کشته نشدن داشتن حکایت از دریای محبت و احسان اوست.

این محبت ها باعث بازگشت بیش از سی نفر از لشگر عمرسعدیان شد که نمونه بترز آن جنا حر بن یزید ریاحی است.

نمونه دیگر؛

تاثیر شدید روحانیات سیدالشهداء روی نفوس بعد از حادثه کربلا است. چه بسیار بسیار افرادی که در مواجه با فرهنگ عاشورا و یا عزای عاشورا به کلی دگرگون شدند و یک “انقلاب در ماهیت” را تجربه کردند!

گرچه خاتم رسل (ص) اشاره به سرمایه ی درونی “مومنان” نمود و آنان را بهرمند از محبت به حضرت حسین(ع) معرفی نمود و فرمود: “ان للحسین محبةمكنونه في قلوب المومنین”، اما تاثیر فوق العاده امام حسین(ع) بر نفوس بشری، اعم از مومن و غیر مومن؛ غیر قابل انکار است.

شاید بدین جهت باشد که امام صادق (ع) در باب دستبابی به کمال و معرفت، کسب آن در ارتباط با امام حسین (ع) منوط به مومن بودن نفرمود و به صراحت می فرماید: “هر کس که خدا خیر خواه او باشد، محبت حسین (ع) را در دل او می‏ اندازد؛ – من اراد الله به الخیر قذف فی قلبه حب الحسین.” (وسائل ۳۸۸/۱۰)

انتهای پیام | www.fa.shafaqna.com

  • اشتراک
  • استاد هادی سروش
  • بخش چهارم
  • سلوک معرفتی سیدالشهداء (ع)
  • محرم 1402

https://fa.shafaqna.com/?p=1621043