غذای روح در مهمانی خدا ✍ هادی سروش انتخاب از جزء هجدهم
🔰 *غذای روح در مهمانی خدا*
✍ *هادی سروش*
انتخاب از جزء هجدهم
*انبیاء حق هیچگونه شفاعتی را در مورد ظالم ندارند*
و لا تخاطبنی فی الذین ظلموا ؛
[به نوح فرمود؛]در مورد ظالمین با من حرف نزن ... (مومنون /۲۷)
اهمیت این آیه این است عین این تعبیر در آیه ۳۷ سوره هود هم آمده !
این تعبیر دارای یک شدّت و حدّت ، بی نظیری است که حکایت از این دارد انبیاء با همه درجات قرب به خدای سبحان اجازه سخن با خدا که آن سخن مفادش دارای کمترین بار مثبتی برای ظالمین باشد را ندارند !
چقدر ظلم از هر کسی و در هر موردی سنگین است؟!
در حدیث آمده : ظالم و کمک کننده به او و کسی که رضایت نسبت به آن ظلم دارد ، جملگی در معصیت و جهنم و عذاب شریکند.
پیامبر رحمت (ص) فرمود : روز قيامت بنده خوشحال از حسنات خود وارد محشر مى شود . مردى مى آيد و مى گويد : پروردگارا ! اين مرد به من ظلم كرده است . پس، از حسنات او برداشته و در حسنات آن مرد داد خواه گذاشته مى شود . به همين ترتيب افرادى كه در حق آنها ستم كرده است مى آيند تا جايى كه حتى يك حسنه براى او باقى نمى ماند . از آن پس اگر كسى بيايد و حق خود را از او بخواهد از گناهان آن مرد برداشته و به گناهان او افزوده مى شود . بدين سان همچنان داد مردم از او گرفته مى شود ، تا آن كه به آتش درآيد . ( روضة الواعظين/۵۱۲ )
امام علی (ع) فرمود : هر كس عزّت را با ظلم و باطل طلب كند، خداوند به انصاف و حق ذلّت نصيبشمى نمايد.[شرح نهج البلاغه ج۲۰،ص۳۰۹]
دوستان ظالم فقط ظالم سیاسی نیست ، ظلم در معیشت مردم و ظلم در اعصاب و روان مردم و یا خانوادگی و... ظلم است و ظالم باید منتظر شدیدترین عکس العمل خود باشد که امام علی (ع) فرمود : خداوند عزّ و جلّ فرموده : به عزّت و جلالم سوگند ؛ از ظلم هيچ ظالمى نمیگذرم ، گر چه زدن مشتى باشد ، يا كشيدن دستى يا شاخ زدن گوسفندِ شاخدارى به گوسفندى بى شاخ . خداوند تقاصّ بندگان را از يكديگر مى گيرد ، تا جايى كه هيچ كس به گردن ديگرى حق و مظلمه اى نداشته باشد ، آن گاه ايشان را براى حسابرسى مى فرستد .( المحاسن ؛ ج۱ص۶۸ )
*عبادت با حضور قلب*
وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَىٰ رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ ؛ آنها كه نهايت كوشش را در انجام طاعات به خرج میدهند و بااينحال، از اينكه سرانجام بهسوى پروردگارشان باز میگردند، دلهايشان ترسان است. (مومنون /۶۰)
عنایت خدا تبعیض بردار نیست و هرکسی که استحقاق نشان دهد مستفیض میشود .
ابوجارود وقتی در مورد این آیه از امام باقر (ع) سوال نمود ، حضرت فرمود: «میدهند آنچه را که میدهند ..» (فرات الکوفی، ص۲۷۷)
گاه ذهن ما مشغول این سوال میشود که آیا میتوان بعد از چهارده قرن به رتبه کسانی مانند سلمان و ابوذر رسید و در نتیجه از همه مومنان سبقت داشت ؟
این آیه راه رسیدن به این رتبه را بیان فرموده که باید دو کار کنید:
اولا به همه آنچه که وظیفه است پای بند بوده و انجام وظیفه نماییم.
ثانیا باید همه آنچه را انجام میدهیم با قلبی پر معنویت باشد و نه خود برتربینی و اطمینان به خویشتن !
حضرت رسول الله (ص) فرمود: «..منظور آیه، فردی است که روزه میگیرد، نماز میخواند و صدقه میدهد؛ بااینحال باز هم ترسان است که عملش قبول نشود..»(إرشادالقلوب/۱۰۷)
*رعایت حجاب و عفاف*
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ .. وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا؛
به مؤمنان بگو چشمهاى خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو گيرند، و دامان خود را [از بىعفّتى] حفظ كنند؛ اين براى آنان پاكيزهتر است؛ خداوند به آنچه انجام مىدهند آگاه است.(نور /۳۰)
آیه معروف ، در باب حجاب است .
امام باقر (ع) فرمود : جوانی از انصار در مدینه با زنی روبرو شد و از روبرو به آن زن نگاه میکرد و هنگامیکه زن از پیش روی او گذشت نیز همچنان به او چشم دوخته بود. دراینهنگام وارد کوچهای شده، از پشت به آن زن نگاه میکرد که دراینحال استخوان یا شیشهای که از دیوار بیرون آمده بود، صورتش را شکافت، وقتی زن رفت، آن جوان دید که خون بر سینه و لباسش ریخته، با خود گفت: «به خدا سوگند نزد رسول خدا (ص) رفته و ایشان را در جریان میگذارم». چون به محضر پیامبر (ص) رسید، پیامبر (ص) از او پرسید: «چه شده است» جوان، حضرت را در جریان امر گذاشت، جبرئیل این آیه را که امر به چشم چرانی نداشتن است را بر پیامبر (ص) نازل نمود.(کافی، ج۵، ص۵۲۱)
در رابطه با حجاب ، به نکاتی باید توجه شود ؛
اولا حجاب یک دستور دینی است ، پس اگر کسی بگوید در رابطه بل حجاب ما آیه در قران نداریم از بی اطلاعی آن شخص است.
ثانیا رعایت حجاب و عفاف هم بر مردان و هم بر زنان لازم است ، پس این دستور اختصاص به زنان ندارد.
ثالثا براساس این آیات همه دستور عفاف و حجاب برای پاکی و امنیت و رشد خود انسان است.
اما اینکه ؛ حجاب فقط پوشیدن چادر است ؟
آیا سخن گفتن زن با مرد منافات با عفاف و حجاب دارد ؟
آیا آرایش مختصری که امروزه در میان خیلی ها مرسوم شده ، منافات با عفاف و حجاب ندارد؟
آیا در مقابل درخواست همسر به عدم رعایت حجاب در میان دوستانش و یا اقوام و یا در میهمانی ها ، وظیفه یک زن با شخصیت و متدین ، برای حفظ کانون خانه وخانواده به گوش دادن است ؟
آیا در جامعه حجاب باید اجباری باشد؟
و صدها پرسش دیگر ، همه سوالات مهم و بجایی است که تحقیقش در این مختصر نمیگنجد.
به دوستانم پیشنهاد میکنم کتاب حجاب استاد شهید مطهری و نیز نقد آن و پاسخ های بعدی استاد به ناقد را با دقت مطالعه نمایند.
🆔https://telegram.me/soroushmarefat