ادراک امام زمان عج -3

قسمت سوم
درجلسات گذشته پیرامون «ادراک » و اینکه «توسل» به وجود مبارک حضرت حجت(سلام الله علیه) یکی از شیوه های درک ، وراه «ملاقات» و «مشاهده» حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف» بسیار محدود ومنحصر به «اولیای خاص» بوده ،مطالبی تقدیم وبه این نکته قابل دقت منتهی شد که روایات محکم ومتواتر رسیده ما را به تکذیب با شدت مدعیان ارتباط موظف فرموده اند.
عمل به این دستور که همانا نقاب افکندن ازچهره مدعیان دروغ گوست، دارای فضیلت وثواب کثیر و راز نفی «مدعیان ارتباط» با امام زمان(عج) دو نکته اساسی است:
1.اراده ومشیت الهی:
حکمت بالغه الهی بر این است که امام زمان غایب باشد. به طور مثال معنا ندارد که فردی شی با ارزشی را مخفی کند و همگان از مکان آن مطلع باشند وبه دیگران هم اطلاع دهند،این نقض غرض است.هدف حضرت حق براین است که امام تا زمان نامعلوم غایب از دیده ها باشد.
2.جلو گیری از آسیب دین
اگرادعای مشاهده و ملاقات حضرت ولیعصر(عج) عادی شود،جامعه اسلامی هرلحظه با افرادی مواجه است که تمایلات ،منافع واغراض شخصی وگروهی خود را ازقول امام(علیه السلام) بیان می کنند ودیگر سنگی بر روی سنگی قرار نمی گیرد ودین با آسیب جدی مواجه می شود.
متاسفانه این انحرافات وسخنان باطل بعضاً از لسان برخی به اصطلاح عالمان (عالم نمایان) به گوش می رسد ومسیر انحراف گشوده مــــی شود وامروزدشمنان از همین عقاید به حق شعیه چقدر سوء استفاده می کنند ودر این زمانه می بایست حرکت ما در چارچوب دین وبا هوشیاری وآگاهی بیشتر توأم باشد و طبق بیان حکیمانه وپیش بینی امام صادق (ع) وامام رضا(ع) ( در جلسات قبل توضیح مفصل داده شد) مکلفیم هر ادعای مشاهده وملاقات ونقل سخن ازامام غایب را ،از هرکس (چه عالم و چه جاهل ،چه مقلِّد وچه مقلَّد) تکذیب کنیم.
هرچند طبق روایت امام صادق (ع) برخی از خواص شعیه می توانند موفق به ملاقات حضرت مهدی(عج) شوند چنانچه عالمان بزرگی همچون سید بحرالعلوم ، سید بن طاووس، مقدس اردبیلی و علامه حلی با حضرت ارتباط پیدا نمودند اما هیچکدام در زمان حیا تشان ابرازملاقات و مشاهده نکردند مگر به خواصی از شاگردان و نزدیکان شان که بعد از رحلت آنها این مسئله آشکار شده است .
درروزگار غیبت کبری بر اساس بیان نورانی ومعتبرحضرت ولیعصر(عج) : «واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا ...؛ در مسائل و مشکلات به کسانی مراجعه شود که احادیث ما را بیان میکنند.»رجوع به عالمان بزرگ مسیر صحیح دوران غیبت کبری است.
«طوبی لمن ادرکه» (خوشا به حال کسی که مهدی را در ک کند)
راه درک حضرت چیست ؟ وجود مبارک حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند:کسی می تواند امام زمان را درک کند که «هویعتم به» به امام زمان اقتدا کند.
همانند اقتدا در نماز جماعت که تمام حرکات مثل امام وپس از امام (با فاصله اندک) انجام می شود .
صادرات و واردات ساختمان الهی انسان هم باید همانند امامش باشد.
زبان ، دست وپا و فکر بخش های صادرات و چشم ، گوش و دهان بخش های واردات ساختمان الهی انسانند که این 6 کانال باید تحت کنترل و مواظبت باشند تا مورد تایید امام زمان (عج) قراربگیرند و طبق بیان نورانی امام صادق(ع) باید در این راه استقامت نمود.
تمام اعمال ما به روئیت امام میرسد. روایت معروف را شنیده اید که امام با یکی از افراد در بازار مدینه همراه بودند که این همراه در برخورد با غلامش نسبت ناروای زنا داد به مادرش .وامام همانجا آنشخص را برای همیشه ترک کرد وفرمود اگر مادرش یهودیست حق نداری به او چنین بگویی چرا که آنها هم در ازدواج آئینی دارند.
یا خطاب امام باقر(علیه السلام) به یکی از یاران که فرمودند امروز حرمت ما را شکستی ،با حالت گریه عرض کرد آقا جان چه کار خلافی از من سر زده .امام فرمود: در راه که می آمدی و بر مرکبت سوار بودی کسی از تو تقاضای سوار شدن بر مرکبت را داشت ولی تو به او توجهی نکردی.
بسیار کار ظریف است و خوشا به سعادت کسانی که امام را درک کنند.
در جلسه بعد دنباله روایت حضرت رسول (صلی الله علیه وآله وسلم) با عبارت «یتوالی اولیاء ویتعادی اعداء ...» بررسی خواهد شد.