📃 آیا وقت بازگشت به "غدیر" نرسیده ؟ - ( ۱ )
✍ هادی سروش
🔵 عظمت امیرالمومنین و غدیرش
✅طبق روایات ، عیدغدیر ؛ "عید الله" است . اضافه "الله" به "عید" باعث شرافت بی حد و حصر این روز است.
✅وقتی جناب کمیت از قصیده معروف خود را در محضر امام باقر(ع) خواند به این بیت رسید :
"عیدغدیردرهمه روزهابی مانند است.."
امام(ع) تایید نمود وفرمود:
《روح القدس برزبان تو این کلمات را جاری نموده》 .
🔹مهم این است که آنچه در واقعه محقق شده را ، به دید عمیق نظاره کنیم؛
✅از آنجا که در این روز یک "نصب" صورت گرفت؛ هر نصبی یک "منصب" دارد که از آن به جایگاه نام میبریم ، و یک "منصوب" دارد که اشاره به شخصی است که در آن مقام قرار داده میشود .
✅در عید غدیر آنکه "منصوب" شد ؛ حضرت امیر(ع) است.
آن مقام و "منصب" ؛ امامت است ، و باید این دو حقیقت را دریافت.
✅درباره عظمت شخص "منصوب" گشته ؛
🌸امام باقر (ع) امیرالمومنین(ع) را به ؛ 《اولین امام و افضل از همه ی ائمه معرفی فرمود : علی اولنا و افضلنا》.
این حدیث برتری امام علی را بر تمامی آینده گان در بردارد.
🌸و برتری ایشان نسبت به گذشتگانش نیز از حدیث دیگری استنباط میشود ؛
به نقل ابن عباس است که پیامبر (ص) فرمود :
《در علی سنت هزار پیامبر قرارگرفته است؛ "کانت فی علی سنه الف نبی》.
🌸و نمونه ای از آن هزار سنت را ابوذر از پیامبر نقل نموده که آن حضرت (ص) در مسجد تشریف داشتند که ازجابرخاست و رکوع کرد و بعد سجود نمود و فرمود:
《هر که میخواهد به آدم و علمش و نوح و فهمش و ابراهیم و خلتش و موسی و مناجاتش و عیسی و برتری معنویش را ببیند ، به علی بن ابیطالب نظر نماید》.
✅اما عظمت "منصب" و آن جایگاهی که در غدیر بنا گذارده شد و امام علی (ع) در آن قرار داده شد.
و آن ، خط ممتد "امامت" است.
امامت ؛ مدیریت همه نیازهای مادی و معنوی در جهت هدایت انسان است .
حرف درباره غدیر را ادامه میدهیم ..
https://telegram.me/sorooshmarefat
📃آیاوقت بازگشت به"غدیر"نرسیده ؟(قسمت دوم)
🔻مخالفین ظاهری وباطنی "غدیر"🔻
✍ هادی سروش
✅از روز اول معلوم بود که مخالفین در برابر غدیرسکوت نمیکنند و این را پیامبر بخوبی میدانست.
فرمود:
جبرئیل سه بار بر من نازل شد وسلام پروردگار را ابلاغ نمودو مرا مأمور نمودکه در این محل قیام کنم و آنچه را وحی شده به شما ابلاغ نمایم.
نکته مهم اینجاست؛
وقتی پیامبر(ص)امربه اعلام امامت و خلافت امام علی شد،گریان شدوبه جبرئیل فرمود:
《 این مردمان تازه مسلمانندومرا با مشکلاتی پذیرفته اند،چگونه علی را میپذیرند؟ ؛ - یاجبرئیل قومی حدیثوا عهدبالجاهلیه ضربتم علی الدین طوعا و کرها...فکیف اذا حُملت علی رقابهم غیری؟!》
پیامبر اکرم (ص)در خطبه اش فرمود:
《ای مردم من ازجبرئیل درخواست نمودم که خداوند مرااز ابلاغ این امر معاف فرماید! برای آنکه میدانم پرهیزگاران کم هستندومنافقان بسیارند وفسادانگیزان گنه کار که به اسلام حیله و استهزاء میکنند بی شمارند...؛ -«سألت جبرئیل أن یستعفی لی عن تبلیغ ذلک إلیکم أیّها النّاس؛ لعلمی بقله المتّقین و کثره المنافقین و إدغال الاثمین و حیل المستهزئین بالاسلام...》
✅مخالفین غدیر به دو بخش تقسیم میشوند :
🔴مخالفین ظاهری ، که اصحاب سقیفه هستند.
هنگامی که پیامبرخدا(ص) از سفر حجة الوداع بعد از روزغدیر، عده ای پیمان بستند تا پیامبر را از پا درآورند.. و نظیر نقشه ای که در عقبۀ تبوک کشیده بودند، دبّه هایی پرازسنگ ریزه کرده درجلوی شتر پیامبر رها کردند تا شتر پیامبر رم کند. که خداوند متعال پیامبرش را از کید دشمنان وفتنه هایشان محفوظ نگه داشت.
درنقشه دیگری ؛
بنا به کتمان گذاشتند . مانند دو نفری که غدیر را به کلی کتمان کردند ؛ یکی زید بن ارقم است و دیگری انس بن مالک است،
حضرت به انس بن مالک میفرماید مگر تو آنجا نبودی؟ انس پیری وفراموشی را بهانه میکند وامام او را نفرین نمود ؛ - فقال علیّ: إن کنت کاذباً فضربک اللَّه ببیضاء لا تواریها العمامة( المعارف: ۵۸۰)
در همین زاویه ؛ شخصیت مهم اهل سنت احمد بن حنبل است که اعتراف میکند به عده ای بودند که کتمان کنندگانِ حدیث غدیر بودندولی واردجزئیات نمیشود فقط به صورت کلى میگوید: پس همه برخاستند جز سه نفر که براى اداى شهادت برنخاستند پس علی بر آنان نفرین کرد و نفرینش آنها را مبتلا ساخت ؛ - فقام إلّاثلاثة لم یقوموا. فدعا علیهم فأصابتهم دعوته (مسنداحمد:حدیث ۹۴۹)
در برنامه دیگری ابوحنیفه که امام مذهب حنفی ؛ طبق نقل ابوبکر جعابی که از مشاهیر اهل سنت است ، به اصحابش توصیه میکند :
اگر چه حدیث غدیر صحیح است، اما شما به صحت آن اقرار نکنید ؛ فقال أبوحنیفة: قد قلت لأصحابنا: لا تقروا لهم بحدیث غدیر خم فیخصموکم». (امالی مفید/۲۶)
درادامه بنی امیه کار یک سره کردند و برای حذف غدیر از حافظه ها، علی را غیر مسلمان و مورد لعن قراردادند!!وبعدی ها؛ ازشیعه چه خون هائی مانند میثم و حجر و..ریختند و چه شکنجه ها کردند..
بیان یک نمونه کافی است:
نصربن علی جهضمی حدیثی در فضیلت امیرمؤمنان روایت کرد و متوکل دستور داد هزار تازیانه به او بزنند.(تهذیب التهذیب عسقلانی/۱/۴۳۰)
🔴 مخالفین باطنی ؛
اینان در ظاهر مخالفتی با غدیر و ولایت ندارند و بلکه چه بسا در زمره شیعیان هم باشند ، اما دانسته یا ندانسته؛ به جد در برابر اهداف و خروجی غدیر ایستاده اند!
✅ برخی با ولایت چه ها که نکردند؟!
درجائیکه پیامبردر غدیر بارها ازواژه ولایت استفاده کرد و روی این واژه تاکید داشت ، مانند این بیان :
«علی بن ابیطالب اخی وصیئی و خلیفتی و الامام بن بعدی ... هو ولیکم من بعد الله و رسوله ... ان الله قد نصبه لکم ولیاً و اماماً .... جدی علی ولیکم و امامکم ثم الامامة فی ذریتی ... لا تستکبروا من ولایته». (احتجاج/۵۸)
🚫اما با ولایت چنین کردند:
۱) ولایت را تبدیل به امارت کردند تا برو وبیائی برای خود راه بیاندازند!
درجالیکه "ولایت" ره آورد غدیر است و خاستگاهش؛ معنویت وعدالت و محبت واحترام به حقوق و دوری از چاپوسی است، با تبدیل به حاکمیت ملوکانه و سلطنتی ، کبکبه و دبدبه برای خود راه انداختند و غدیر را تحریف کردند!
۲) در ولایت، غلو یا تندروی و یا افراط را راه انداختند!
نمونه؛
علی بالاتر از پیامبر میدانند!
و یا افرادعادی ازعلماء رامعصوم معرفی نمودند!
و یا داستانها و خواب های ساختگی در مورد فضائل ائمه (ع) میسازند!
و یا مخالفین غدیر را کافر معرفی میدانند!
و یا به مقدسات آنان جسارت و فحاشی میکنند!
و یا "ولایت"را محدود به خود و همفکران میدانند!
و یا اسرار مندرج در روایات را در هر جای نامناسبی مطرح میکنند به تعبیراهلبیت (ع) باعث "اضاعه" میشوند.
و...
تردید نداشته باشید این قماش افراد با هر تابلویی و در هر لباسی که باشند در حقیقت از مخالفین باطنی"غدیر" هستند.
حرف درباره غدیر را ادامه میدهیم ....
https://telegram.me/sorooshmarefat
📄آیاوقت بازگشت به غدیرنرسیده؟!
(قسمت سوم)
🔻در غدیرشیفته ومحو چه هستیم؟🔻
✍#هادی_سروش
✅ ۱) محو وشیفته فضیلت روزغدیرکه روز عید و جشن است؟
اگرچنین گرایشی در دل داریم ازانجاکه این خود اظهار ارادت به حضرت امیر است؛پسندیده و نیکوست.
این معنا؛در حدیث امام رضا (ع)آمده: 《روزغدیر؛روز رفع گناه،روزظهوربرکت ورحمت است ،روز تبسم وشادمانی است، روزآراسته شدن واطعام دادن وپذیرایی کردن است..》
امام مجتبی نقل میفرماید:
《روزغدیر بود پدرم ازنمازبازگشت وبا اطعام از میهمانان پذیرایی نمود.》
اما متوجه باشیم این منزل، منزل ابتدایی درمورد غدیراست و راه همچنان باقی است.
امام خمینی درسخنی مهم باورخود رااینچنین تبیین نمود:
"زنده نگه داشتن این عید نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مسئله این نیست."
✅ ۲) آیا شیفته ومحو "شخصیت محوری" غدیرهستیم؟
شفتگی نسبت به حضرت امیر(ع) مرتبه ای از مراتب غدیراست.
غدیر روز ظهور ولایت است بدین معنا که ولایت مانند نبوت ازاول بوده اما در روز غدیر،از این مقام وفضیلت، رونمایی شد.
اینجاست که دلها متوجه شخصیت بی بدیل وماورای زمان و مکان حضرت امیرالمومنین میشود.
البته این نکته فراموش نشود؛
فضیلت گوئی ازحضرت امیر(ع) مشکل زمان امویان بودو باآن برخورد میکردند تاعلی حذف کنند.
اماامروز مشکل در فضیلت گوئی نیست چه بسا برخی از اموی مسلکان،ترغیب به آن هم بکنند.
✅ ۳) محو در"تحقق غدیر"
این بالاترین مرتبه ارتباط وباور"غدیر" است.
🔺بایدغدیرِدر حجةالوداع را پلی قرار داده برای دستیابی به غدیر امروز. وآن نمیشود مگر اینکه با نزدیک شدن به همه جوانب این حقیقت بزرگ،به غدیر رهیافتی پیداکنیم و"غدیر" رادر آغوش بگیریم .
🔺برای این مهم ؛اول بایدبه اونزدیک وسپس همسوشویم.چون ملاک در نزدیکی؛ "همسوئی"است . وهمسوئی معنانمیشودمگراینکه عاشقانه اورا دوست داشته وبا نهج البلاغه اش زندگی کنیم.
وقتی علی(ع)درباره یاران تاریخی اش که در آینده خواهندآمد سخن بمیان آورد، فرمود :
《روزی فرا می رسد که زمانه آنان را ناگهان و بی اختیار بیرون می آورد، ایمان به وسیله آنان تقویت می گردد؛ - سیرعف بهم الزمان و یقوی بهم الایمان.》(نهج ، خ/۱۲)
این همسوئی؛در ایمان وعقیده راسخ است وثانیابگونه ای زیست کردن است که آدمی عامل تقویت ایمان دیگران نیز، شود.
🔺این مهم با ارتباط خالصانه آن امام (ع) شکل میگیرد ، خود آنجناب در نهج البلاغه فرمود :《 مرا با ارتباط خالصانه تان یاری کنید - اعینونی بمناصحة خلية من الغش و سليمة من الريب》(خطبه /۱۱۸)
🔺اگر موفق به انجام این فرامین مولی شویم،تازه وظیفه فردی خودرابه انجام رسانده ایم . ولی هنوز تا تحقق عینی "غدیر" راه نرفته،داریم.
🔺امام خمینی در پاسخ این سوال ، حال که مسئله در روز غدیر به جشن گرفتن خلاصه نمیشود،پس مسئله مهم کجای غدیر است؟
اینگونه پاسخ داده:
《مسئله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دست اندرکاران باشد. و آن عدل است.اینکه این قدر صدای غدیر بلند شده است و این قدر برای غدیر ارج قائل شدهاند - و ارج هم دارد - برای این است که همه انحرافات از بین میرود.》
پس مهم ؛به عینیت رساندن سیره عملی او که متمرکز بر "عدالت" است،میباشد.
🔹جامع ترین تعبیر در بیان اقامه عدل و توجه انحراف از آن ، سخن امام درنامه ۶۲ نهج البلاغه راجع سه حقیقت غیرقابل انکار است ؛
《لَكِنَّنِي آسَى أَنْ يَلِيَ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ سُفَهَاؤُهَا وَ فُجَّارُهَا فَيَتَّخِذُوا مَالَ اللَّهِ دُوَلًا وَ عِبَادَهُ خَوَلًا وَ الصَّالِحِينَ حَرْباً وَ الْفَاسِقِينَ》.
مفاهیم این عبارات نهج البلاغه که متاسفانه گاهاً درمحیط اسلامی به چشم می آیدکه عبارت است از:
"استکبار داخلی"
"استضعاف داخلی"
"استثمار داخلی"
وتحقق این عناوین یعنی ؛ صحنه مدیریت های سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی در دست مدیران نالایقی قرار گیردکه هم سوء مدیریت دارند و هم فخرفروشی بر شهروندان دارندونیزبهره بری ازتوان ودانش مردم رابه اراده خوددرآورده وقهرا آنان راتبدیل به افرادی تحقیرشده میکنند!
🔺"غدیریان" :
بااستکبار داخلی و استعمار داخلی فاصله ها دارد و لذا هیچگاه کسی نمیتواند آنان به استضعاف بکشاند.
آنان درصورت امکان صدای خودرادر برابرهرحاکم مستبد دینی وغیردینی بلندنگه داشته،واجازه نمیدهدمال مستضعفان دراختیارمتکاثران مرفهی قرارگیرد تا بیت المال رابلعیده ودرس زهد دهند!.
واگرهم نتواندصدایی بلندکند و یا صدایش راخفه کنند،حداقل در جرگه حاکمیت های مستبعد ومتکاثر وخدعه گر واردنمیشود وبااین رفتار سلبی،عدم رضایتش را نشان میدهد.
اینهاکه خوانید ؛گوشه از تحقق عینی "غدیر" است.
https://telegram.me/sorooshmarefat
📄آیاوقت بازگشت به غدیرنرسیده؟!
(قسمت چهارم)
🔻فراسوی مخالفت با غدیر 🔻
✍#هادی_سروش
✅کمترین آشنایی باتاریخ،انسان را به این حقیقت میرساند که "مخالفت با غدیر" متفاوت ازمخالفت های مذهبی و سیاسی دیگر است.
بخاطرغدیرترور فیزیکی،ترور شخصیت، شکنجه وحبس روا داشتند ،عوامل فرهنگی شان بابودجه های نجومی چه هاکه نکردند!
✅آیایک جانشینی که درغدیرانجام شداین همه مشکل داشته؟قصه چیست؟ واقعافراسوی غدیر چه خبری میتواند باشد؟
خوشبختانه باحکومت ۵ ساله حضرت امیر(ع) پاسخ به این سوال روشن شده است.
✅بدون تعارف؛ غدیر می آمد که مرکز تباهی را نشانه گیرد و عدالت را به عیان نشان دهد .
خوب واضح است در اینصورت خواب راحت ، از ستمگر سُنی مسلک وبلکه از حکومتران شیعه نیزخواهد ستاند .
مقصودم این است؛غدیر،چنان چوبی بالای سر حاکمان نگه داشته که هرنوجوان وجوان وکهنسالی ، صبح و شب در برابرکوچکترین بی عدالتی ، براحتی میتواند بگوید:
کجای حاکمیت تان به علی وعدالت علی شبیه است؟!
این جمله آنچنان سنگین است که باعث "دشمنی باغدیر" شده.گرچه ممکن است درروزعیدغدیرجشن هم برپاکنند!
🔵نمونه ای ازفراسوی غدیر راملاحظه کنید:
📌غدیرنشان دادکه بایدبرای مبارزه با ظلم وسط میدان ایستاد.
درنتیجه آنکه باعناوین دهن پرکنی مانند ؛ شیخ ، عارف ، مرجع ،... از مسئولیت کنار گیری کرد و با نشنیدن صدای مظلومِ زیر آور شکنجه، سرسجاده نشسته وبا ادعای کشف و شهود، تعبیرخواب وتبرکی دادن به مریدان ،معرکه به پا میکند! ازغدیر بیگانه است.
📌 در"غدیر اندیشان" هیچ شکلی از شکل دیکتاتوری و استبداد،وکمترینش استبداد درگفتار است،وجودندارد.
به مالک اشترنوشت:
مبادابگوئی "من میگویم باید آن بشود که در اینصورت کینه واضمحلال دین و فتنه نتیجه حتمی آن خواهد بود".(نهج-نامه۵۳)
ونسبت به خودش هم فرمود: بامن باادبیاتی که باحاکمان جبارسخن گفته میشودسخن مگوئید.(نهج-خ/۲۱۶)
📌 "تاروپود غدیر" بارعایت حقوق همه افراد عجین است ؛ تا جائیکه حقوق تک تک افرادجامعه مانندحق خود «والی» نسبت به جامعه است وبرتری در این بخش وجود ندارد:«لکم علیّ من الحق مثل الذی لی علیکم ...» (نهج،خ۲۱۶)
و از کلمه «مثل الذی» می یابیم که اگر مخالفت با ولایت می تواند مجوز برخوردهای جدی به خاطی باشد،ضدیت والی هم با حقوق حقه افراد نیز شایسته عکس العمل مناسب از سوی همان افراد خواهد بود.
📌در"فرهنگ غدیر" ؛ اقتصاد باید دربالاترین جایگاهش باشد و حاکمان برای راحتی معاش شهروندانشان از هیچ تلاشی کم نگذارند.
ازعلی(ع)انقلابی تر درکل عالَم کیست؟ اودرحکومتش کاری کردکه هیچ کوفی در کوفه مشکل مسکن وخوراک روزمره نداشت، خود حضرت فرمود: "همه مردم کوفه برخوردار از نعمت اند،پایینترین طبقات نان گندم میخورند، منزل دارند و آب گوارا مینوشیدند" ( بحار؛ج ۴۰ ص ۳۲۷)
📌در"حکومت غدیریان" ،هیچ کس حق تملق و حق به ذلت کشیدن شهروندانش راندارد.
خودش وقتی از خانه خارج شدتاسوار بر اسب به جایی رود، متوجه شد عده ای پای پیاده به دنبال او روانه شده اند.
رو به آنها کرد و فرمود: کاری دارید؟ گفتند: نه! فقط دوست داریم همراه شما باشیم. به آنها پاسخ داد: بازگردید که پیاده به دنبال سواره رفتن هم درنفس سواره فسادایجاد میکند وهم باعث ذلت پیاده می شود.(کافی۵۴۰/۶)
📌 حکومت اگر بر "معیار غدیر" باشد ، نه تنهااجازه فرو رفتن افکار عمومی در توهمات ساختگی به نفع حاکمیت را نمیدهد، بلکه خود؛باصداقت تمام با مردمش مواجه میشود.
امام علی با صراحت،سیاست زشت معاویه دربی اعتنایی به افکار عمومی و فریب و بستن کانال ها و روزنه های خبری مردم را ، تقبیح میکند( نهج؛خ۵۱ونامه۳۲)
📌 در "قاموس غدیر" نظامیان حق ورود به حریم شهروندان و زورگوئی ندارند.
در نامه ۶۰ نهج البلاغه به صراحت به این موضوع پرداخته و صریحا به شهروندان مجاور نظامیان میفرماید؛هرکدام ازاینان درصورتیکه آزاری به شما برسانند از حکومت من خارج اند وبایدمجازات شوند.
📌در "حقیقت غدیر" حاکمان و مسئولان بایدنسبت به شهروندان ،یک پارچه محبت و صمیمیت باشند؛در نامه ۱۹ نهج البلاغه دستور به چنین اخلاقی میدهدودرنامه ۵۳ توسعه اخلاق و محبت ازسوی حاکمیت رانسبت به همه جامعه ضروری میداند.
📌 ازآنجا که "هویت غدیر" در راستای شخصیت داشتن آحاد جامعه استوار است،امام علی(ع)درنامه۵۷ نهج البلاغه ازمردمانش؛ تبعیت محض نمیخواهد بلکه صداقت،طلب میکند.
ترجمه استادمطهری از نامه ۵۷ این است؛ امام علی ازمردم میخواهد؛ "اگر خوب عمل میکنم کمکم کنید و اگر بد عمل میکنم انتقاد کنید تا جبران کنم .."
📌 در "حاکمیت غدیر" ؛ دزدان گردن کلفت حکومتی مورد حساسیت بیشتری هستند ، لذا امام (ع) در نامه ۲۰ نهج البلاغه به یکی از استاندارانش نوشت ؛ گزارش اختلاس از تو به رسد ، تو را خُرد خواهم کرد.
وده ها وصدها مورددیگر..
آیاچنین"غدیری"نبایددشمن داشته باشد؟!
https://telegram.me/sorooshmarefat
📃آیاوقت بازگشت به "غدیر" نرسیده ؟
( قسمت پنجم )
✍ #هادی_سروش
🔻نشانه های زنده بودن "غدیر" 🔻
📌طبق مباحث گذشته ، غدیر یعنی ؛ تحقق یک "رهبری کامل" در جامعه .
و رهبری کامل یعنی "امامت" و امامت تبیین واقعیِ دین و تحقق اهداف آن در متن جامعه با اتکاء و اتصال به مبداء الهی است که از آن به واژه "معصوم" نام برده میشود .
📌اگر چنین رهبریی در راس جامعه قرار گرفت ، زنده بودن غدیر در جامعه هویدا میشود.
🔺در اینصورت جامعه بشکل یک مجموعه "مشتاق به حقایق دینی" که پیراسته از هر گونه شرک و ظلم و خرافه باشد ، پدیدار میشود.
این چنین جامعه ای از "دین کامل" بهرمند است.
🔺و چنین جامعه ای در آیه ۴سوره مائده قرآن دارای سه خصوصیت ذیل میباشد:
﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ﴾
مفهوم این آیه چنین است؛
امروز آنان که کفر ورزیده اند، از دین شما واز اینکه بتوانند بر آن آسیب رسانند ناامید گشتند. پس شما از آنان بیمناک نباشید واز من بترسید.
🔹شاخصه های غدیری بودن و زنده بودن جامعه
📌۱) جامعه و کشور اسلامی از چنان قوت و اقتدار فکری و عقلانی بهرمند میشود که باعث یاس کفار از غلبه فکری و فرهنگی بر آن کشور میشود و دیگر دین مسلمین مورد طمع قرار نمیگیرد ؛ 《الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ دِینِکمْ 》
📌۲)از طرفی شهروندان ؛ دارای چنان داشته های نفوذناپذیر و روحیه قوی و شجاعانه ای میشوند که هیچ دشمن هراسی نخواهند داشت و این ؛ در حالی است دشمن لحظه ای از ضربه زدن به مسلمین و تخریب داشته های اعتقادی آنان نداشته و ندارد ؛ 《فَلا تَخْشَوْهُمْ》
📌۳) شهروندانی که تحت "امامت عدل و احسان" قرار میگیرند، در عین بهرمندی از دو نعمت بالا ، باید در خود نگرانی از ناحیه خدا را نیز داشته باشند .
و آن این است ؛ اگر روزی بیاید و جامعه با پشت پا زدن به همه نعمت های ارزشمندش ، گرفتار ارزش های ضد اخلاقی شود و نتیجتا از پای بندی اش به احکام و اخلاق -خصوصا عدل و احسان - و نیز باورهای ارزشی دینی دست بر دارد ! همه ی داشته های خود را تباه خواهد ساخت .
🔺و این خطر ؛ خطر از درون است ونه از بیرون . وقتی اصحاب قدرت و ثروت و نیز سکانداران فکری جامعه مسلمین از مرزهای دین و عقلانیت و انسانیت عبور کنند ! آن روز است که کشوری و جامعه ای باید منتظر شکست و تباهی همه داشته های خود باشد.
🔺در اینجاست که نباید بی جهت ؛ مشکلات جامعه اسلامی را دائما به کفار و دشمنان بیرونی نسبت داد ، بلکه بر آموزه زیبای قرانی باید در "خود" جستجوی کرد! چرا که به نص قرآن این آسیب از ناحیه کفار بیرونی نیست بلکه از درون نیروهای [به اصطلاح] مومن شکل میگیرد .
اینجاست که خداوند متعال اعلام خطر نموده که از آن روز خائف باشید ؛ 《وَاخْشَوْنِ》
🔺وتمام این برکاتی که در این مقاله به وصف آن نشستیم ؛ از نعمت "امامت و رهبری آسمانی" است که جایگزین پیامبر(ص) بوده و به خوبی توانایی حفاظت از دین و تبیین دین و نیز هدایت جوامع بشری را داشته باشد.
🔶الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة على بن ابيطالب و اولاده الطاهرين.
*پایان سلسه مقالات "غدير"
https://telegram.me/sorooshmarefat